Jófogás és Használtautó.hu vezér: nálunk már megindult a visszarendeződés
InterjúElsők között valószínűleg azok a kereskedők mehetnek tönkre, akiknek kevés a tartalékuk és nem tudnak alkalmazkodni az új helyzethez. Most nagyon úgy tűnik, hogy a korlátozások enyhítése után se fog egyik napról a másikra minden visszazökkenni a régi kerékvágásba - mondta a növekedés.hu-nak Palocsay Géza, a Jófogást és a Használtautó.hu-t is működtető Adevinta Classified Media Hungary Kft. ügyvezető igazgatója.
A járvány kipattanása óta hogy zajlik a munka a Jófogás-nál és a Használtautó.hu-nál? Mindenki otthonról dolgozik?
A március 13-i bejelentés előtt már több egyeztetést folytattunk a management megbeszéléseken az esetleges teendőkről, és végül 13-án felajánlottuk a dolgozóinknak, hogy akik akarnak, azok otthonról is végezhetik a teendőiket. Ezzel a lehetőséggel nálunk az emberek 98 százaléka élt is. Miután kiderült, hogy a járvány nem fog pár hét alatt megszűnni, azt is felajánlottuk az alkalmazottaknak, hogy hazavihetik az irodai székeket vagy a monitorokat, ha szükségük van rá. A kommunikáció rendszeres a cégen belül. Sok virtuális programot is tartunk. A mostani munkamenet persze ettől még nem éppen ideális.
Nem ritka, hogy a beosztottaknak otthon folyamatosan foglalkozniuk kell a gyerekükkel, úgy hogy közben a párjukkal egy légtérben kell dolgozniuk és nem mindenkinek van kertje, vagy saját kis kuckója, ahova esetleg el tud vonulni.
Az oldalaikra feltöltött hirdetések száma hogyan változott?
A krízis hatása területenként változó. A Jófogáson például a március 13-ai hét után a látogatottság és a hirdetés feltöltés terén is 20 százalékos visszaesést észleltünk. Viszont hamar beindult a visszarendeződés. Annyira, hogy két hete már a hirdetésszám és a látogatottság terén is jobban teljesítettünk, mint a tavalyi év azonos időszakában. A használt autóknál is látható egy pozitív tendencia.
Ott viszont egy 30-35 százalékos esés után kezdett el javulni a helyzet. Ez a növekvő trend valószínűleg részben annak is köszönhető, hogy a kormány biztosította a lakosságot, hogy az autóvásárlási támogatásokat továbbra is fent akarják tartani.
Mi mindenesetre rögtön a járvány elején igyekeztünk feltérképezni a helyzetet: például kérdőíveket készítettünk a partnereinkkel. A krízis kezelésében ez is segített.
Az utóbbi hetekben változtak a vásárlási szokások? Ha autóvásárlásról van szó esetleg látni, hogy az emberek inkább az olcsóbb kategóriájú járműveket keresik vagy minden maradt a régiben?
Ezen a téren nem látok változást. Aki például családi autót akart venni, az továbbra is ezt a kategóriát keresi. Az árakban se látunk érdemi eltérést. Ezt a piacot az euro árfolyam meglódulása sem érintette még.
Hogy látja: a mostani válság miatt vajon koncentrálódni fog az autókereskedési piac? Milyenek a túlélési esélyei a kisebb szereplőknek?
Elsők között valószínűleg azok a kereskedők mehetnek tönkre, akiknek kevés a tartalékuk és nem tudnak alkalmazkodni az új helyzethez. Most nagyon úgy tűnik, hogy a korlátozások enyhítése után se fog egyik napról a másikra minden visszazökkenni a régi kerékvágásba. Emiatt pedig a kereskedelemben az embereknek még egy jó ideig fontos lesz, hogy mely eladók tudják kielégíteni az igényeiket a megfelelő plusz szolgáltatásokkal. Például a használt autóvásárlásnál hol vehetik biztosra, hogy a kocsi alaposan fertőtlenítve lett. Vagy a jármű szemrevételezésénél, hol ügyel a személyzet a távolságtartásra.
Jószerivel minden ágazatnak át kell alakulnia.
Van olyan budapesti étterem, amelyik például a járványügyi válság miatt már nem csak kész ételeket, hanem alapanyagokat is értékesít. Hisz olyan minőségi hozzávalókhoz tudnak hozzáférni, amelyeket a boltokban nem lehet kapni. Ezért most delikátesz üzletként is működnek. Erre a fajta rugalmasságra mindenütt szükség lehet. De hogy pontosan mit hoz a jövő azt nehéz megmondani, hisz hasonló válságot még nem látott a történelem.
Vannak különféle becslések arra nézve, hogy mikor fog visszarendeződni a gazdaság, de szerintem ezt most nem lehet előre megjósolni.
A járvány miatt voltak leépítések az Adevintánál?
A korábbi eredményeinknek köszönhetően, teljes stábbal a normál munkaszerződésben meghatározott munkaidőben folytatódott a munka. A kiadásaink csökkentése érdekében felvettük a kapcsolatot és sikeres egyeztetéseket folytattunk a partnereinkkel a költségeink csökkentése érdekében. Mi is adtunk kedvezményeket a szolgáltatásokat Tőlünk igénybe vevő partnereinknek. Azoktól a társaságoktól, akiktől pedig az Adevinta vesz igénybe szolgáltatást mi kértünk egy kis árleszállítást.
A cél épp az volt, hogy egyrészt a létszámot ne kelljen csökkenteni, másrészt a napi 8 órás munkarenden se kelljen változtatni.
Ezt a célt pedig el is értük, ami minden szempontból nagy előnyt jelenthet a piacon azonnal radikális intézkedéseket hozó médiacégekkel szemben.
A kormányzati mentőcsomag segít Önöknek?
Jelenleg még nem láttunk olyan intézkedést, ami ránk is vonatkozna, de könnyen előfordulhat, hogy a korábban bejelentett mentőcsomag kisebb-nagyobb módosításokon fog átesni a jövőben.
Az biztos, hogy részletek jelenleg nem teljesen világosak, de türelmesnek kell lennünk, hiszen ez most egy tényleg új helyzet mindenkinek.