Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Jó egy éven belül még egyszerűbb lesz a digitális ügyfél-azonosítás

Hírek2020. dec. 14.Növekedés.hu

Jelentősen leegyszerűsíti az elektronikus ügyfél-azonosítást a pénzügyi intézmények számára egy, 2022. januárjától életbe lépő törvénymódosítás. Ez lehetőséget ad arra, hogy a pénzügyi intézmények a fogyasztók főbb azonosító adatait gyorsan, ingyen vehessék át az azonosításhoz a közhiteles nyilvántartásokból.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) üdvözli az Országgyűlés által novemberben elfogadott új jogszabályt (a nyilvántartások és elektronikus ügyintézés kapcsán több törvényt módosító törvényt, amely lehetőséget teremt az ügyfélátvilágítás egyszerűbb, közvetlenebb elvégzésére a pénzmosás és terrorizmus-finanszírozás elleni törvény (Pmt.) hatálya alá tartozó intézményeknek. A módosítások 2022. január 1-jén lépnek hatályba - olvasható  az MNB közleményében.

2017-es törvénymódosítás óta már nem csak személyesen, hanem elektronikus hírközlő eszköz révén is azonosíthatják ügyfeleiket.

Az MNB ezzel egyidőben pedig kialakította a digitális ügyfél-átvilágítás részletszabályait.

2020. októberétől pedig egy MNB rendelet révén már e-személyivel vagy biometrikus útlevéllel is azonosíthatják ügyfeleiket a pénzügyi intézmények itthon. Ennek nyomán az ügyfelek kényelmesen, percek alatt, akár otthonról köthetnek banki vagy egyéb pénzügyi szerződéseket.

Az elektronikus ügyintézésről szóló törvény módosítása jó egy év múlva lehetőséget ad arra, hogy a kormány által elektronikus csatornán biztosított Központi Azonosítási Ügynök (KAÜ) szolgáltatással (jellemzően ügyfélkapuval) rendelkező ügyfelek adatait (az ügyfél nevét, születési nevét, anyja nevét, születési helyét és idejét) a pénzügyi intézmények a KAÜ szolgáltatáson és az összerendelési nyilvántartáson keresztül, gépi kapcsolat útján, személyes ügyintézés nélkül vegyék át.

A sikeres azonosítást követően az ügyfél vonatkozó adatai, aláírása, valamint arcképmása is – a közhiteles hatósági nyilvántartásokból automatikus információátadással – ingyenesen elérhető lesz az intézmény részére.

Az új, egyszerűbb digitális azonosítási lehetőséggel nem csak a bankok élhetnek majd. Rajtuk kívül a Pmt. hatálya alá tartoznak még például a Magyarországon székhellyel, fiókteleppel vagy telephellyel rendelkező önkéntes egészség- és nyugdíjpénztárak, pénzügyi, befektetési szolgáltatók, valamint biztosítók is (utóbbiak csak életbiztosítási tevékenységük tekintetében).