Komoly kihívás előtt a Zara
HírekKlímavédelmi aktivisták harcba szálltak a textiliparban kialakult „párszor vedd fel, majd dobd el” gondolkodásmód ellen, amelyet a spanyol divatóriás, a Zara fejlesztett tökélyre.
Még a spanyol királynő, Letizia is hordja a Zara ruháit, ami szinte kisebb forradalmat idézett elő a divat világában. Az Inditex divatvállalathoz tartozó Zara az elérhető árú, trendi fast fashion márkával az ágazat komoly meghatározó szereplőjévé vált.
A Brand Finance brit vállalkozás-minősítő és tanácsadó műhely szerint a Zara márka értéke a divat világában alig marad le a Nike-tól. Az olyan versenytársakat, mint a Mango vagy a H&M, messze lekörözi.
A fast fashion cégeket azonban egyre keményebben támadják a klímavédelmi aktivisták, akik bírálják a „párszor vedd fel, majd dobd el” kultúrát, magasabb árakat és az alkalmazottak számára jobb béreket követelnek. A kampányolók azzal érvelnek, hogy ha nem használnánk ennyi felesleges ruhát, sok energiát és vizet takaríthatnánk meg - számol be dw.com hírportál.
A fast fashion piaca 2019-ben még lendületben volt, noha néhány változás már érzékelhető volt.
A divat világa szembesül azzal a követelménnyel, hogy nagyobb figyelmet kell fordítania a fenntarthatóságra és kevesebbet a növekedésre. A jelenlegi versengő környezetben azonban ez nem egyszerű
mondja Carmen Valor szakértő. Az iparág a legtöbb országban, Spanyolországot is beleértve, finanszírozási problémákkal küszködik. Az Inditex egy tőzsdén jegyzett vállalat, így az emelkedő bevételek a részvényárfolyam magas szinten tartása érdekében fontosak.
Egy biztos: ha a ruhaneműeket nagyobb arányban szeretnék újrahasznosítani, javítani kell az alapanyagok minőségét.
A magas minőség és a gyorsan változó divat igénye azonban ritkán találkozik, amin az Inditex változtatni akar. Az Inditex Massimo Dutti márkája prémium minőségű ruhákat forgalmaz elérhető áron.
Az Inditex egy divat- és egyben technológiai óriás Spanyolországban. A raktárkészlet kezelése és az online marketing tekintetében sokan figyelik a tevékenységét. A vállalat azonban nem vezet be túl sok innovációt, mivel az üzlet egyenlőre bármilyen komoly változtatás nélkül is jól pörög. A 2019-es év első kilenc hónapjában a bevételek 7,5 százalékkal, 19,8 milliárd euróra (mintegy 6,7 milliárd forintra) emelkedtek, a nyereség pedig tekintélyes, 12 százalékos ugrással 2,7 milliárd euróra (közel ezere milliárd forintra) nőtt.
Az Adidas, a Nike, a Kering és az LVHM vezetik a legnagyobb bevételekkel rendelkező divatcégek listáját. Jose Nueno úgy véli, hogy idén a vásárlás helyett a ruhabérlés irányzata jelenhet meg az ágazatban. Ez a gondolatot egy évtizede kóstolgatja az amerikai piac, és mostanában érkezik meg Európába.
A Barcelonában működő Pislow régóta ajánl ilyen szolgáltatást. Havi 40 eurónál (mintegy 13 500 forint) alacsonyabb összegért az ügyfelek, ízlésüknek megfelelően, két ruhadarabot bérelhetnek. Négy hét múlva a ruhákat vissza kell küldeni.
Megfigyelhető sok országban, így az Egyesült Államokban az is, hogy újra felbukkannak olyan szabók, akik a régi ruhák divatossá formálására szakosodtak.
Klímavédelmi szempontból a nagy leárazások, vagy a Black Friday is katasztrófát jelent, ilyenkor ugyanis az emberek össze-vissza vásárolnak mindent. Néhány márka azonban tartózkodik ettől. Spanyolországban például nagy tisztelet övezi az Ecoalf márkát, a vállalkozás ugyanis már 2009 óta elkötelezte magát az újrahasznosítás mellett. Jelszava így szól: „mivel nincs másik Föld”.
Az Inditex ismertségének erősítése érdekében növekvő súllyal vesz részt a közösségi média csatornáin. Influenszereket szerződtet és fokozza jelenlétét az Instagramon is. Kevésbé segít viszont a kedvező kép kialakításában, hogy az Inditex szupergazdag alapítóját, Amancio Ortega-t éles bírálatok érik Spanyolországban az általa követett, „adó-optimalizálásra” törekvő beruházási gyakorlat miatt. Társadalmi kötelezettségvállalásait, beleértve a kórházak és jótékonysági alapok részére nyújtott támogatásait, a baloldali érzelmű pártok csupán szemfényvesztésnek tekintik.
Van egy további probléma is, amit nem lehet figyelmen kívül hagyni.
Annak érdekében, hogy fenntartható módon járjunk el, mindenkinek kevesebbet kell fogyasztania
mutat rá Carmen Valor.
Szakértői becslések szerint egyedül az Egyesült Államokban mintegy 15 millió tonna ruhát hajítanak ki, kétszer annyit, mint 20 évvel ezelőtt.