Különleges, felújított mozdonnyal utazhattak a Gyermekvasúton - Fotó!

Hírek2024. máj. 26.Növekedés.hu

Zsibongó gyereksereg lepte el a Hűvösvölgyi Gyermekvasutat május utolsó vasárnapján, Gyereknapon. Az egyik legkülönlegesebb jármű, amivel ma utazni lehetett, a teljesen átalakított, felújított és villamosított Mk48-as mozdony volt.

Már a Gyermekvasút születésnapján felfigyeltünk rá, és ma több kört is mehettünk vele. Részletesen kifaggathattuk a mozdonyvezetőt a járműről, felújításának menetéről.

A mozdonyt Keresztes Péter vezette, aki korábbi vállalatvezetőként elindította a projektet, aktívan részt vett a felújítási munkafolyamatokban és a gép tesztelésében is, így részletes és pontos információkkal szolgált a jármű történetét illetően.

Az első érdekesség, amely már felszállásnál feltűnt, hogy a mozdonyon található táblán az áll:  a jármű a MÁV-HÉV tulajdona - amelyről vasútkedvelőként mi is tudjuk, hogy érdekes, hiszen a MÁV-HÉV Zrt. nem üzemeltet keskeny nyomközű kisvasutat. Keresztes Péter ezzel kapcsolatban elmondta, hogy igaz, hogy a MÁV-HÉV Zrt. nem üzemeltet kisvasutat, de a MÁV-VOLÁN csoport igen, és a MÁV-HÉV a csoport része.Emellett kihangsúlyozta, hogy a Gyermekvasutat a MÁV-VOLÁN csoportból a MÁV-START, és a MÁV-HÉV is közvetlen, és közvetett módon is támogatja, mind szakmailag, mind anyagilag. Ennek az egyik legfontosabb oka, hogy maga a Gyermekvasút, és az egész intézmény 76 éve, mióta létrejött nem elsősorban turisztikai célú kisvasút, hanem egy kiemelt helyszín az utánpótlás nevelésére, és emellett pedig egy szakmai képzési műhely is. Hozzátette:

a statisztikák azt mutatják, hogy a kisvasúti szolgálatot ellátó pajtások nagyjából 30 százaléka felnőttkorában valahol a vasút-, a közlekedés világában helyezkedik el vagy a végrehajtó szolgálatban mozdonyvezetőként, forgalmi szolgálattevőként, vagy akár mérnökként, vállalatvezetőként. Erre számos példa volt, van, és reményeik szerint lesz is.

Az eredeti kérdésre visszatérve Keresztes Péter elmondta, hogy a MÁV-HÉV Zrt. ezzel a mozdonnyal is segíteni tudja a kisvasút működését. A kisvasutak fejlesztésével kapcsolatban úgy fogalmazott:

2010 óta egyre nagyobb figyelmet kap, de folyamatos útkeresés jellemzi.

Hozzátette: ez a mozdony úgy került a MÁV-HÉV tulajdonába, hogy 2009-ben a nyíregyházi kisvasút bezárt, és azóta a mozdony az ottani fűtőházban „remélte”, hogy nem ócskavasként végzi.

A MÁV-HÉV Zrt-nek pedig szüksége volt egy olyan mozdonyra, amely segítségével fejlesztheti a képzéseit, és amin demonstrálni tudja a járművel kapcsolatos sajátosságokat, amelyeket egy kis mozdonynál sokkal egyszerűbb kivitelezni. Az akkori vállalatvezetés is elkötelezett volt a vasút iránt, és nem szerették látni, ha ezek a járművek elpusztulnak, így ezzel összhangban a menedzsment úgy döntött, hogy a vállalat megvásárolja a járművet.Mint oly sok más szakmai területen, a MÁV-VOLÁN csoportban is előfordul, hogy számos jó ötlet születik, de sajnos ezek egy része forráshiány vagy lehetőség híján a fiókba kerül akár több évtizedre, aztán megsemmisül.

A MÁV-HÉV Zrt. kollektívája azonban megfogalmazta a villamosmozdony projektet, két iránnyal: egyrészt a Gyermekvasút céljainak támogatására, másrészt egy alternatív energiahatékonyságot erősítő útkeresésre.

Erre abban az időben elnyerte az akkori innovációs és technológiai miniszternek a támogatását, azzal a megerősítéssel, hogy meg kell próbálni, hiszen, ha ez beválik, akkor ez számos nyitott kérdést rendezetté tud tenni más hazai kisvasút számára is.

Úgy fogalmazott: tény, hogy számos nehézséggel találták szembe magukat a fejlesztés során, de amint látható a prototípus jármű elkészült, és a hozzá fűzött reményeket jelen tudásuk szerint teljesíti.

A fejlesztés buktatói, és a felmerülő kérdésekre a válaszok megszülettek, így ez a mozdony elsőként, új lehetőséget kínál a többi kisvasút számára is. Nekik ugyanis már nem kell a fejlesztéssel foglalkozni, hanem egyszerűen be kell menni az Mk48-as, vagy most már helyesebb úgy fogalmazni, hogy villamosmeghajtású 48-as sorozatnak a „boltjába”, és meg kell vásárolni az eszközöket.

Az egykori Innovációs és Technológiai Minisztérium feltehetően a mérlegelés során azt is nézte, hogy ez ne csak egy újabb lokális megoldás legyen, hanem egy olyan útkeresés, amely, ha sikeres, akkor az összes többi kisvasút számára is hasznos, és a legfontosabb, hogy a „tisztán” akkumulátoros megvalósítás példaértékű technológiai megoldást eredményezhet.

Kihangsúlyozta, hogy nem az a fontos, hogy ki a jármű tulajdonosa, hanem inkább az, hogy ez a csapat az ötlet megszületésétől, a projekt kivitelezésééig minden kitűzött célt teljesített, és ezzel nagyjából egy szintet lépett a hazai kisvasúti járműállomány lehetőségeit tekintve.

Ez a jármű Magyarország, a Magyar Állam tulajdona, ez a mozdony a magyaroké, 100%-ban magyar tervezés, szerelés, azaz teljesen magyar hozzáadott értékkel készült. Mind az elődje, mind pedig a mostani fejlesztés

- mondta.

Egyedül olyan változtatások történtek rajta, amelyek a hiányzó részek miatt indokoltak voltak. A mozdony összes többi alkatrésze teljesen csereszabatos. „Bármelyik Mk48-as mozdony alkatrészeivel is probléma nélkül ki lehetne cserélni.” – tette hozzá Keresztes Péter.

A mozdony

Érdekesség, hogy az akkumulátoros mozdonyokkal – a becslések szerint – a visszatápláló fékezés révén 28,8%-kal csökken az energiafelhasználás, miközben közvetlen szén-dioxid kibocsátás nem valósul meg.

További adatok:

A jármű hivatalos pályaszáma: 98 55 8344 001-3

Mekkora a motorok teljesítménye: 2×55 kW

Hány darab akkumulátor cella van a járműben: 192 db

Töltési ideje: 2,5 óra