Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Lehet nyereséges is egy társadalmi vállalkozás?

Hírek2018. dec. 17.Növekedés.hu

Egy társadalmi vállalkozás pont olyan, mint bármely piaci vállalkozás, és akkor lesz jól működő, ha pozitív társadalmi hatást tud elérni, és ezzel párhuzamosan folyamatosan megtermeli a működéséhez szükséges bevételt, sőt akár többet is. Egy civil szervezet esetén nagy előny, ha nem csak adományozóktól és donorcégektől függ, hanem van egy saját maga által kifejlesztett, folyamatos bevételi forrást biztosító lába, amely képes hozzájárulni a szervezet fenntarthatóságához.  Integrált sportklub, ahol mozgásukban korlátozottak és épek együtt sportolnak; az első fogyatékossággal élő emberek által alapított és működtetett kávézó; megváltozott munkaképességűeket foglalkoztató étterem; kisgyerekes anyukák reintegrációját elősegítő közösségi tér és kávézó, látássérült emberek tájékozódását segítő, tudását bővítő, kapcsolatait erősítő speciális informatikai szolgáltatásokat és eszközöket  nyújtó vállalkozás. Ugye ismerősek? Ez csak néhány hazai példa a társadalmi hasznosság és az üzleti szemlélet sikeres találkozására. A hazai társadalmi vállalkozások legtöbbje hátrányos helyzetű csoportok munkaerő-piaci integrációjáért dolgozik A hazai társadalmi vállalkozások főképp a munkaerő-piaci helyzet javításáért, a munkalehetőség biztosításért (21%); a helyi közösséghez kötődő célokért (12%); valamint a megváltozott munkaképességűek, fogyatékkal élők helyzetének javításért (11%) dolgoznak. További lényeges terület a hátrányos helyzetűek, fiatalok, idősek segítése, a környezet védelme, valamint az érdekvédelem és a romák helyzetének javítása.

Növekedési fázisban van a magyar társadalmi vállalkozások többsége

A társadalmi vállalkozások 12 %-a az életgörbe indulási szakaszában van, legnagyobb része (47%) növekedési fázisban, 36%-a az érettség, 5%-a pedig hanyatló fázisban. A szervezetek szerint a siker titka a társadalmi és üzleti célok közötti egyensúly megteremtése. A szakértelem, a jó minőségű termék vagy szolgáltatás, a létező társadalmi szükséglet beazonosítása, valamint a vezetők személyes érzékenysége és elkötelezettsége mellett kiemelten fontos a vállalkozási szemlélet és ismeretek, a stratégiai gondolkodás, a hosszú távú tervezés, és a pénzügyi forrásokhoz való hozzáférés.

Megéri társadalmi vállalkozásokba fektetni

A társadalmi vállalkozások professzionális működésének elősegítésében ma Magyarországon kiemelt szerepe van azoknak az inkubátor szervezeteknek és társadalmilag felelős nagyvállalatoknak, akik üzleti tapasztalataikkal és pályázati programjaikkal segíteni tudják a szektor feltörekvő szervezeteit. Magyarországon még alig ismert fogalom az „impact investment”, az olyan befektetés, amely a pénzügyi hozamon kívül társadalmi megtérülést is céloz, és még hiányoznak az ilyen pénzügyi befektetéseket fogadni képes társadalmi vállalkozások is. Mi ezen próbálunk változtatni – mondja Tóth Laura, a NESsT Europe magyarországi szervezetének tanácsadója. A nemzetközi nonprofit szervezet hosszútávú inkubációs programja keretében testreszabott pénzügyi és üzletfejlesztési támogatást nyújt társadalmi vállalkozásoknak, fejlődésüket a startup fázistól egészen addig segíti, amíg stabil növekedési pályára állnak. A NESsT csapata jelenleg az UniCredit Bank „Lépj velünk!” társadalmi innovációs programjának szakmai partnereként három a bank programjában díjazott társadalmi vállalkozást segít tanácsaival, hogy azok sikeresen valósíthassák meg esélynövelő projektjeiket.
  1. A roma társadalommal szembeni előítéletek leküzdéséért dolgozó Uccu Alapítvány érzékenyítő, interaktív, roma tematikájú városi sétákat indított Budapesten és Pécsett. Szoros együttműködésben dolgoznak a NESsT-tel, melynek nyomán új sétatervek születtek, és  létrejött a jelentkezéseket on-line fogadó új honlapjuk is. A cél az, hogy a tevékenység a mentorálási időszak végére bevételt generáljon, és hozzájáruljon a szervezet finanszírozásához.
  2. A tartósítószermentes zöldségkrémeket előállító királyhegyesi Kanálka Manufaktúra egy leszakadó térségben teremt állandó munkalehetőséget ott élőknek és bevételt a helyi termelőknek. A társadalmi vállalkozásként működő manufaktúra a jelenlegi támogatással bővítheti gépparkját, erősítheti a település gasztro-turisztikai vonzerejét, a fogyasztókat pedig az egészséges táplálkozás irányába terelheti.
  3. Az Igazgyöngy Alapítvány a Hajdú-Bihar megyei zsákfalu, Told lakosai számára teremthet lehetőséget a fűtési gondok enyhítésére: helyi alapanyagokból, ingyenesen hozzáférhető mezőgazdasági hulladékból gépesített előállítású fabrikett gyártását tervezik, amely a tűzifához képest olcsóbb  alternatívát jelent a rászoruló családoknak. A gyártás felfuttatásával a felesleget értékesítve a projekt stabil bevétel biztosításával járul hozzá az Alapítvány fenntartásához, egyéb tevékenységeinek finanszírozásához.
 Az UniCredit Bank Lépj Velünk! programjának díjazottjai ebben a programban komplex támogatást kapnak, a pénzdíj mellett személyre szabott szakmai mentorprogram is segíti őket céljaik elérésében. „A pénzügyi támogatáson túl az az igazán felbecsülhetetlen érték az üzleti életben még kevésbé tapasztalt szervezetek számára, hogy pénzügyi, marketing-kommunikációs vagy akár HR kérdésekben is segítséget kaphatnak a bank önkéntes szakértőitől. Az ilyen felelős vállalati hozzáállás óriási pluszt jelent a hazai társadalmi vállalkozási szektor erősítésében” – hangsúlyozza a NESsT képviselője.