Lengyelország megpróbál csinálni egy lengyel Teslát
HírekNagy út áll az állami hátterű lengyel vállalat, az Electromobility Poland előtt, olvasható a politico.eu hírportálon. Nemrég mutatta be az ország első elektromos autóját, az Izera-t, amelyet egy nagyon költséges és éles világgazdasági versenyben kell eljuttatnia a vásárlókhoz.
A lengyel kormány, amelyet Jog és Igazság Pártja (PiS) vezet, jó érzékkel nyúl látványos, technológiai és infrastrukturális szempontból újszerű tervekhez. Csatornát építenek a Balti tengerhez, az ország lepukkadt hajógyárában egy hatalmas új komp készül, Lengyelország közepén pedig a kontinens egyik legnagyobb repülőterét tervezik megnyitni.
A 2025-ös évre már 1 millió elektromos autó fut a lengyel utakon
jelentette be Mateusz Morawiecki miniszterelnök 2016-ban. De nem szeretné, hogy ezeket az autókat külföldi vállalatok gyártanák.
Vajon képesek vagyunk-e arra, hogy felugorjunk a gazdasági forradalom eme negyedik hullámára és meglovagoljuk? Ez a mi pillanatunk, ez a mi időnk
mondta a miniszterelnök.
A kormány megalapította az Electromobilitiy Poland vállalatot és rábízta a feladat megvalósítását. A finanszírozást az állami tulajdonú energetikai vállalatok biztosítják.
Azóta eltelt öt év. A lengyel e-mobilitási és alternatív üzemanyag-szövetség (PSPA) júniusi adatai szerint 6 837 elektromos autó fut Lengyelországban és alig több, mint 5 434 plug-in hibrid. Az országban csak 1 194 töltőállomás található, szemben a német határ túloldalán működő több, mint 27 000 darabbal.
Kevés a más típusú e-jármű is. Az elektromos teherautók száma 606, a mopedeké és motorkerékpároké valamivel több, mint 7 300, a buszoké közel 300.
Morawiecki a múlt héten leplezte le az Izrea-t, Lengyelország eredeti e-autó projektjének bemutató változatát. Az autó egy, a cseh határ közelében fekvő hegyi folyóról kapta a nevét. Az Electromobility Poland a termelést 2023-ban akarja elindítani és az első évben 60 000, a következő esztendőkben pedig több, mint 100 000 darabot kíván értékesíteni.
A Politico által megszólaltatott szakértők szerint ez a cél közel áll a lehetetlenhez.
Három év múlva az Izera sokkal élesebb versenyhelyzetben fog piacra lépni. Akkorra a többiek – valamennyien nagy hírű autógyártók – már számos új modellt kínálnak a vásárlóknak
mondta Jan Wiśniewski, a PSPA piaci tájékoztató szolgálatának vezetője.
Egy bemutató sikeréhez magán az autón kívül sok minden másra nincs szükség, mondta a Samar autópiaci elemző műhely vezérigazgatója, Wojciech Drzewiecki.
Nem tagadható, hogy az autó design-ja, külső formája szép, de a valóság az, hogy nagyon rövid időn belül még nagyon sok problémát meg kell oldani. Az Electromobility Poland azt állítja, három éven belül megkezdi a tömegtermelést. Nagy hagyományokkal rendelkező autógyártóknak öt-hét évre van szükségük ahhoz, hogy egy új modellt piacra dobjanak.
A várható ráfordítások nagyságrendjét jelzi, hogy a német óriás BMW által Magyarországon, Debrecen térségében tervezett új gyárának becsült költsége 1 milliárd euró. Az építkezést egyébként a koronavírus-járvány miatt elhalasztották.
Hasonló nagyságrendű összegbe került a Volkswagen négy éve megnyitott gyára a lengyelországi Września város térségében. A gyár a közelmúltban kezdte el a Crafter teherautó elektromos változatának gyártását. A VW 2024-ig 33 milliárd eurót fordít elektro-mobilitási fejlesztésekre: 75 új modell kibocsátását tervezi és 2029-ig 26 millió ilyen járművet akar értékesíteni.
A Morgan Stanley nemzetközi befektetési bank becslése szerint a Tesla-nak, amely már a világ legértékesebb autógyártója, 2030-ig 66 milliárd dollár beruházásra van szüksége, hogy az eladott autók tekintetében elérhesse évi 10 millió darabos célkitűzését.
Ezek a számok egészen más univerzumban vannak, mint az valósága.
Az Electromobility Poland alaptőkéje 70 millió zloty (mintegy 5,6 milliárd forint), amelyet részvényesei, Lengyelország állami tulajdonban lévő energetikai vállalatai, a PGE, a Tauron, az Energa és az Enea adtak össze. Az Izera fejlesztési terveinek becsült költsége a service moto.pl autós portál szerint mintegy 5 milliárd zloty (mintegy 397 milliárd forint) lehet.
Az Electromobility Poland azt állítja, minden terv szerint halad.
A legfontosabb, hogy a továbbiakban is biztosított legyen a projekt finanszírozása a platform megvásárlásához és a gyár felépítéséhez
mondta Paweł Tomaszek, Electromobility Poland kommunikációs és üzletfejlesztési igazgatója.
Az igazgató hozzátette: az Izera jövőbeni gyára „Sziléziában”, Lengyelország nehézipari központjában épül meg, de pontosabb meghatározást nem adott. „A jogi-és ingatlan-tulajdonlási kérdéseket jelenleg tisztázzuk” mondta és megismételte: a tranzakció lezárásához további pénzügyi forrásokra van szükség.
Az értékesítési hálózattal kapcsolatban kijelentette:
ez a hálózat nem kerül majd sokba. Lesznek bemutatótermek, ahol a vásárlók megismerhetik az autót, de a megrendelést és a felszereltségi igényeket interneten kell megadni. Lesznek olyan szalonok is, ahol az internettől idegenkedők személyesen intézhetik a vásárlást.
A lengyel autókereskedők szövetsége, a ZDS a közelmúltban levélben jelezte Piotr Zaremba-nak, az Electromobility Poland vezérigazgatójának, hogy a lengyel autópiac egyik vezető vállalata, a Volkswagen tulajdonában álló Skoda tavaly körülbelül 68 000 autót adott el, amelyhez 80 hivatalos szalonra és 110 szervizpontra volt szüksége.
A vásárlók bizalmának megszerzése hosszú ideig tart. Lengyelország jobban járna, ha egy sajátos piaci szegmenset találna magának, ahol esélye lenne meghatározó szerepet játszani ahelyett, hogy mindezt a legélesebb piaci versenyben próbálná meg
mondta a Samar képviselője, Wojciech Drzewiecki. Hozzátette:
Lengyelország már jelentős szerepet játszik a busz-ágazatban, miért nem azt fejlesztjük? Egy másik esélyt jelenthet az olyan innovációs terület, mint a hidrogén üzemanyag cellák fejlesztése. Nagyon drukkolok az Izera-nak, de a projekt egyenlőre csak papíron létezik és megvalósítása hihetetlen nagy feladatot jelent.