Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Mastercard: Az iskolakezdés Európa-szerte fellendíti a kiskereskedelmi forgalmat

Hírek2022. szept. 2.Növekedés.hu

A kiskereskedelmi forgalom várhatóan szeptember első két hetében Európa-szerte növekedni fog. Az előrejelzések szerint a ruházati cikkeknél várható a legnagyobb bővülés.

A bolti és online kiskereskedelmi eladásokat mérő Mastercard SpendingPulse™ szerint várhatóan a teljes kiskereskedelmi forgalom* növekedni fog az iskolakezdés első heteiben az előző évhez képest - amihez az emelkedő árak és a fogyasztói kereslet egyaránt hozzájárul.

Az augusztus 15. és szeptember 16. közötti, elsősorban az iskolakezdés által meghatározott időszakot tekintve jelentős éves szintű forgalomnövekedés várható, különösen Spanyolországban, a Cseh Köztársaságban és az Egyesült Királyságban, ahol 13%-os, 10%-os és 9%-os a bővülés 2021-hez képest, míg Magyarországon 0,3%-kal erősödik a szektor.

Míg a fizikai üzletekben történő vásárlás ezekben a hetekben éves szinten új lendületet kap, addig az e-kereskedelmi forgalom növekedése a világjárvány előtti időszakhoz képest továbbra is magas marad.

Az iskolakezdés a kiskereskedők számára az egyik legfontosabb vásárlási időszak - és a vásárlóerő kritikus előrejelzése is egyben. A Mastercard SpendingPulse alapján erős bővülés várható a kiskereskedelmi forgalmat tekintve, különösen a ruházati szektorban

- mondta Natalia Lechmanova, a Mastercard vezető európai közgazdásza.

Mivel az infláció továbbra is magas, a megfontolt fogyasztók inkább az olyan élményeket helyezik előtérbe, mint az éttermek és az utazás, miközben visszaveszik a tartós cikkekre - például háztartási eszközök, bútorok - fordított kiadásaikat.

Ágazati szintű iskolakezdési trendek

Gardróbfrissítés

A legtöbb mért piacon a ruházati és ékszereladások szilárd növekedést mutatnak.

Az előrejelzések szerint a legjelentősebb éves növekedés Franciaországban várható, ahol a ruházati eladások várhatóan 23%-kal, az ékszereladások pedig 32%-kal emelkednek, majd Spanyolország következik 21%-kal, illetve 19%-kal. Lengyelországban (+23%) és Németországban (+17%) szintén jelentős éves szintű növekedés várható a ruházati iparban. Magyarországon 7,5%-al költünk majd többet ruházati cikkekre, mint a tavalyi év azonos időszakában.

Élmények

A turizmushoz és vendéglátáshoz kapcsolódó ágazatok bevételei is várhatóan növekedni fognak még a következő hetekben, mivel a családok igyekeznek a lehető legjobban kihasználni a nyár utolsó heteit.

Franciaországban a szálláshelyek (25%) és az éttermek (14%) terén is jelentős növekedést várnak; Spanyolországban várhatóan 13%-os lesz a költések bővülése az éttermi fogyasztásokra, az Egyesült Királyságban pedig 5%-os éves növekedést várnak a szálláshelyek és 4%-os növekedést az éttermek esetén. Hazánkban az éttermek várható éves szintű növekedése (3,5%) lesz, mely a legmagasabb a többi ágazathoz képest.

Otthon

Az olyan ágazatokban, mint az elektronika és a bútor, továbbra is csökkenő éves növekedés várható, mivel a kereslet a járvány utáni időszakban lelassult.

Kivételt képez Franciaország a bútoreladások terén (+16% éves szinten), és Spanyolország, ahol kivételes, kétszámjegyű növekedés várható mind az elektronika (11%), mind a bútorok (39%) esetében 2021-hez képest.