Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Merkel: Mára az adat lett az "új olaj"

Hírek2019. nov. 18.MTI

Az adat az "új olaj", nyersanyag a gazdaság számára új termékek előállításához, az adatok felhasználására épülő digitalizáció pedig drámai mértékben átalakítja a társadalmat - mondta Angela Merkel német kancellár kormánya kétnapos tanácskozása után, a Brandenburg tartományi Mesebergben.

A kancellár a kormány készülő adatfelhasználási stratégiájának és számos kapcsolódó terület, köztük az úgynevezett deepfake hamisítási technológia szabályozási feladatainak megvitatására szervezett tanácskozás után tartott tájékoztatóján kiemelte, hogy a digitalizáció kettős feladat a kormánynak: törekedni kell arra, hogy a folyamat szolgálja a jólét növelését, és gondoskodni kell arról, hogy az állampolgár megőrizhesse az adataival kapcsolatos "szuverenitását".

Így az államnak "adattakarékos" módon kell működnie, a lehető legkevesebb személyes vonatkozású információt kell gyűjtenie, de az adatokra építő termékek és szolgáltatások fejlesztését is ösztönöznie kell.

Ezért külön törvényt készítenek arról, hogy a szövetségi állami szerveknél gyűjtött adatok hozzáférhetőek lesznek vállalkozások számára, de csak anonimizált formában - közölte Angela Merkel. A jogszabály révén egyebek mellett közlekedési, egészségügyi és időjárási adatokat lehet majd termékhez, szolgáltatásokhoz felhasználni

Angela Merkel aláhúzta, hogy a kormánynak a "hardveroldalon" is sok a tennivalója. Ezért a többi között döntöttek arról, hogy

az úgynevezett negyedik generációs (4G) mobilhálózati lefedettség javítására elindítanak egy 1,1 milliárd eurós (360 milliárd forint) programot,

amelynek révén olyan területeken is lesznek majd bázisállomások - a hálózatok eléréséhez szükséges adó-vevő berendezések - , amelyeket a szolgáltatók a megtérülés kilátásának hiánya miatt kihagynak. Így országszerte nagyjából ötezer új állomás épülhet.

A lefedettség minél gyorsabb növeléséhez egyszerűsítik az engedélyezési eljárásokat, bevonnak állami tulajdonban álló területeket és alapítanak egy fejlesztési vállalatot, amely a szolgáltatókkal együttműködve, vagy szükség esetén önállóan is végezhet beruházásokat. 

A legutóbbi, augusztusi adatok szerint Németországban a 4G-lefedettség az ország területét tekintve 65,5 százalékos, ezzel a 70. helyen áll a nemzetközi rangsorban.

A mobilszolgáltatók nem a terület alapján közölnek adatokat, hanem azt mérik, hogy a lakosság mekkora része fér hozzá lakóhelyén a hálózatukhoz, ennek alapján a lefedettség - szolgáltatótól függően - 88 százalék és 98 százalék között van.