Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Mit kér Trump cserébe, hogy ne legyen európai autóvám?

Hírek2019. nov. 14.Növekedés.hu

A német autógyártók létesítsenek 25 ezer új munkahelyet az USA-ban, az unió pedig fontolja meg az amerikai autókra érvényes vámok csökkentését – ezek lennének Donald Trump főbb követelései, cserébe, hogy ne vessen ki vámot az európai autókra. Úgy tűnik, marad a bizonytalanság, újabb fél évvel halaszthatják a vámokról szóló döntést.

Javában folynak a tárgyalások az európai autógyártókkal az Egyesült Államokban történő beruházásaik és a foglalkozottak számának növeléséről.

A német autóipari szereplők azt ígérték, 25 000 új munkahelyet fognak létesíteni az Egyesült Államok gyáraiban. A BMW-nek, a Daimlernek és a Volkswagennek egyaránt vannak szervezetei Amerikában – olvasható a The New York Times összefoglalójában.

A héten kell döntenie Trumpnak arról, hogy az európai autók nemzetbiztonsági kockázatot jelentenek-e, azaz kivet-e vámot az európai autókra. A hírek szerint az elnök újabb hat hónappal elhalasztja majd a végleges döntést.

Angela Merkel német kancellár szerint nem jelent nemzetbiztonsági kockázatot a német autóipar az Egyesült Államok számára, amely egyébként maga is profitál a helyzetből, hiszen a német autóipari vállalatok és beszállítók összesen 113 000 állást és 300 gyárat hoztak létre az Egyesült Államokban.

Részben nemzetbiztonsági megfontolásokból Washington tavaly már kivetett egy 25 és 10 százalékos védővámot az Európai Unióból (és a világ többi országából) érkező acélra és alumíniumra.

Válaszul az EU 25 százalékos védővámot léptetett életbe, amely 2,8 milliárd euró értékű amerikai termékre vonatkozott.

Az autóipari vámok tekintetében az elmúlt időszakban az volt a gyakorlat, hogy az EU 10 százalékos védővámot vetett ki az Egyesült Államokból érkező autókra, míg fordított esetben az USA csak 2,5 százalékos kulcsot alkalmazott.

Igaz, a nagyméretű gépjárművek, teherautók esetében fordított volt az arány: az EU ebben a kategóriában változatlanul 10 százalékos védővámot használt, míg az amerikai fél 25 százalékos védővámot rótt ki.

A brüsszeli kommunikáció szerint amennyiben a jövőben Donald Trump 25 százalékra emelné az Európai Unió által exportált autók védővámját, abban az esetben 35 milliárd euró értékű amerikai vámárút adóztatna meg az EU.

Az európai politikusak az elrettentés jegyében növelték a tétet, miután januárban még „csupán” 20 milliárd eurós megtorló intézkedést helyeztek kilátásba.