Nem mindenki utazik nyomorogva: Így változott az első osztály a repülőgépeken!
Hírek1914-ben szállt fel az első kereskedelmi gép, nem sokkal később pedig már első osztályon lehetett utazni, nem is akárhogy. Mutatjuk, hogy változott a mai business class az elmúlt évtizedekben.
Egy évszázad alatt sokat változott a világ: ami ma természetes azoknak, akik meg tudják fizetni, az régen még elképzelhetetlen lett volna ugyanennek a rétegnek.
Az utazás úgynevezett aranykorában, az 1950-es évektől kezdve az 1980-as évekig, a repülés a leggazdagabbak kiváltsága volt. Manapság már több mint nyolcmillió ember utazik repülővel, nap mint nap. Mi változott közel egy évszázad alatt?
Régen a repülők utastere nagyjából egy nagy kabinból állt, éles ellentétben a mai kialakítással. A falakon általában pár kép lógott, a fülkét pedig friss virágokkal díszitették. A végeredmény messze volt a mai, szinte klinikai tisztaságú megjelenéstől. Amikor az utasok először szálltak fel a Douglas DC-3-ra az 1930-as években, a luxuskörülményt a fedélzeten elhelyezett ágyak biztosították.
A második világháborút követő időszakban aztán rengeteg katonai gépet alakítottak át kereskedelmi repülőgéppé. Az 1940-es évek végétől már az olcsóbb jegyárak is elérhetővé váltak. Volt olyan is, hogy négy különböző osztályt is elkülönítettek: deluxe, első osztály, a turista osztály, végül pedig a "fapados" turistaosztály, de a legelterjedtebb a két osztályozás volt. Az 1950-es években végül megérkezett az áttörés: a Boeing 377 Stratocruiser már megfelelő luxust biztosított az utasai számára.
Szélesebb fülkéket alakítottak ki, mellettük pedig arany színnel díszített öltöző és kisebb méretű társalgó is helyet kapott. A kabinokban emeletes ágyakat alakítottak ki, 100 fős létszámig pedig még meleg ételt is kaptak.
Az 1970-es évekig kabinos elrendezés jellemezte a repülőgépeket, átlagosan 200 fő utazhatott így a fedélzeten. Viszont így az első osztályon utazók már nem tudtak ágyakban aludni.
Nem sokkal ezután megjelent az úgynevezett business class. Abban nincs egyetértés, hogy mely társaságé volt az első, mindenesetre a légitársaságok elkezdték bővíteni a rendelhető ételek és italok kínálatát, amellyel már szinte első osztályú utazást biztosítottak az utasok számára.