Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Önnek dízeles autója van? - Van egy rossz hírünk

Hírek2018. júl. 6.Növekedés.hu

Egy új tanulmány szerint 2030-ra az EU autópiacán a dízel-motoros járművek részesedése 5 százalékra esik vissza. A levegő-minőséggel és a szennyezőanyag-kibocsátással kapcsolatos aggodalmak már eddig is visszaütöttek a dízel-motoros autók értékesítésére, az AlixPartners tanácsadó cég szerint azonban a piacvesztés gyorsulni fog.  A cég adatai szerint a dízelek aránya az európai piacon 2015 és 2017 között már visszaesett: 52 százalékról 45 százalékra csökkent. A dízel visszaszorulása azonban még nehezebbé teszi, hogy az EU eleget tegyen a széndioxid-kibocsátás tekintetében megjelölt célkitűzésnek. Az üvegház-hatású gázok, különösen a széndioxid - kibocsátás csökkentésére irányuló EU törekvések a dízelt inkább környezetbarátként kezelik, mint a benzint. Bár a dízel-olaj valamennyivel több szenet tartalmaz, összességében egy átlagos dízel-jármű széndioxid-kibocsátása alacsonyabb. A dízel ugyanakkor általában több nitrogén-oxidot és apró részecskét termel – olyan kicsiny korom-szemcséket, amelyek bejutnak az emberi tüdőbe. "Az EU gépjármű-flottájának 2021-re évi 4,6 százalékos széndioxid kibocsátás - csökkentést kell elérnie. A tanulmány szerint azonban a 2017. évben a széndioxid mennyisége 0,3 g/km-el növekedett. Az AlixPartners úgy véli: az autógyárak egy „technológiai választással” szembesülnek: a szennyezőanyag-kibocsátás csökkentést célzó kihívásra az „egyetlen válasz” az elektromos, illetve a hibrid járművek alkalmazása. A közvélemény bizalmát aláásta a Volkswagen szennyezőanyag-kibocsátási botránya is. A 2015-ös évben derült ki, hogy a dízel-motorokat olyan szoftverrel szerelték fel, amelyek célja a szennyező anyag-tesztek eredményeinek meghamisítása volt.  A Motor-gyártók és Kereskedők Szövetségének (SMMT) adatai szerint a dízel-motoros járművek értékesítése májusban 23,6 százalékkal maradt el az előző év azonos hónapjának adataitól az Egyesült Királyságban. Május volt a 14. egymást követő hónap, amikor a brit piac e szegmense zsugorodott. A 2017-es év egészében az új dízel-autók iránti igény 17 százalékkal csökkent. Befolyásolta a keresletet a dízel járművek magasabb adója is. A 2017. évi költségvetés részeként a brit kormány adót vetett ki azokra az új dízel-motoros járművekre, amelyek a legújabb szennyezőanyag-kibocsátási előírásoknak nem tesznek eleget. A dízel-autók első évi úthasználati adóemelése áprilisban lépett hatályba és 2021-ig marad érvényben.