OTP Bank: Online is akadálymentesen
HírekAz akadálymentesítés kifejezést hallva legtöbben a rámpákra, speciális liftekre, azaz a fizikai akadályok leküzdését szolgáló fejlesztésekre gondolnak. Pedig az akadálymentes környezet nem csupán a fizikai akadályok leküzdéséről szól, hanem az információk megszerzéséről, a szolgáltatások önálló, biztonságos és kényelmes igénybevételéről is. A digitális Akadálymentesség Világnapján az OTP Bank meetup-eseményén a résztvevők többek között megismerhették, hogyan dolgozik a bank egy akadálymentesebb jövőért, illetve szakértői előadások segítségével bepillantást kaptak a design-világ kihívásaiba is az akadálymentesítés kapcsán.
Az OTP Bankban tartott tegnap esti esemény apropóját a 12. alkalommal megtartott Global Accessibility Awareness Day adta, célja pedig a tudásmegosztás, közös gondolkodás a digitális akadálymentességről, a figyelemfelkeltés és a cselekvés ösztönzése a fogyatékossággal élők digitális hozzáférésének elősegítése érdekében.
A digitális termékek, például webhelyek, mobilalkalmazások és egyéb online eszközök használhatóságának és hozzáférhetőségének növelése fontos, mindenkinek hozzá kell férnie ugyanazokhoz az információkhoz, függetlenül attól, hogy milyen fogyatékossággal, képességzavarral él.
Ügyfeleink számára igyekszünk személyre szabott, az igényeikhez igazodó pénzügyi szolgáltatást nyújtani, Ha szükséges, akkor a szolgáltatásokhoz egyedi megoldásokkal történő hozzáférést biztosítunk szolgáltatásaink használhatósága érdekében. A bank akadálymentes stratégiájában határoztuk meg, hogy valamennyi fogyatékossággal élő csoport szempontjait figyelembe véve átfogó fejlesztéseket valósítunk meg, mindezt az érintettek bevonásával annak érdekében, hogy hosszú távon működőképes megoldásokat kínáljunk. Alapvető célunk, hogy ügyfeleink biztonságosan, kényelmesen, korlátok nélkül intézhessék pénzügyeiket
fejtette ki előadásában Szabó Dóra, az OTP Bank CSR-vezetője.
Az OTP Bank felelős társadalmi szereplőként 2008 óta stratégiai szinten foglalkozik az akadálymentesítéssel, folyamatosan vizsgálja, milyen további fejlesztések valósíthatók meg és milyen igények jelentkeznek speciális kiszolgálást igénylő ügyfelei részéről. Az elmúlt időszak feltáró kutatásai kiterjedtek a bankfióki és a digitális ügyintézési szokások elemzésére is.
A digitális akadálymentességre való törekvés a bank 2017-ben megújult honlapján már hangsúlyos szempont volt, és ez a szemlélet tovább erősödött a legújabb digitális csatornák, az új internetbank és mobilbanki szolgáltatások fejlesztésekor. A digitális akadálymentes felhasználói szokásokról szakértőkkel készített mélyinterjúk, illetve több érintett, internet- és mobilbank felhasználó ügyféltől kapott visszajelzések alapján egyértelműen bebizonyosodott, hogy az OTP Banknál bevezetett, a digitális felületek tervezése során alkalmazott inkluzív tervezési alapelv kellően jó stratégia. Ez az alapelv kimondja, hogy a digitális felületeket úgy kell létrehozni, hogy az a lehető legtöbb ember számára érthető, elérhető és használható legyen korra, kultúrára, nyelvre vagy bármely fogyatékosságra való tekintet nélkül.
Az elmúlt időszakban számos tapasztalatra tettünk szert az akadálymentes digitális felületek fejlesztése során, és a visszajelzések alapján tudjuk, hogy amikor akadálymentesítésről beszélünk, akkor a fogalom mögött egy nagyon változatos ügyfélkör eltérő szempontjai és igényei állnak: ide tartoznak a vakok, a gyengén látók, a végtag nélkül élők, a különböző kognitív képességzavarral élők, a szemüvegesek, az idősebbek, de még a különböző szituációs helyzetben (például egy átmeneti kézsérülés) lévők is. Mindenkire tekintettel kell lennünk, amikor szolgáltatásainkat és termékeinket tervezzük
mondta el az eseményen Nagy Árpád, az OTP Bank lead UX designere.
Jelenleg a digitális termékek akadálymentesítése a fejlesztők és a tesztelők szoros együttműködésével már a tervezői feladatokkal megkezdődik, a további cél az, hogy a tervek megfelelőségét az egyes tervezési fázisokban fogyatékossággal élők is megvizsgálják és észrevételeiket visszajelezzék a designereknek.
Az OTP Bank kétévente felülvizsgálja akadálymentességi stratégiáját, illetve a 2025-ben életbe lépő akadálymentességi törvény alapján újabb célkitűzéseket, fejlesztéseket fogalmaz meg. A célok kijelölését segítő, a közelmúltban lefolytatott kutatások eredményeit szintén bemutatták a rendezvényen.
Az OTP Bank megvalósított fejlesztéseinek eredményei: • az OTP bankfiókok 99,7%-a fizikailag akadálymentes, emellett 39%-ukban vakvezető sáv is van • az OTP Bank ATM-hálózatába tartozó bankautomaták 75%-a akadálymentesen megközelíthető, 57%-ukban van szövegfelolvasó, így fülhallgató csatlakoztatását követően automatikusan beszélő üzemmódra vált • speciális kiszolgálási eljárásrendet (időpontfoglalási lehetőség mellett, külön tárgyaló, szakértő biztosítása, megnövekedett rendelkezésre állási idővel) alkalmaz a bank a fiókhálózatban, valamint ügyfélszolgálatán – országszerte 167 fiókban, a SINOSZ-szal együttműködve van lehetőség arra, hogy élő videóhívással csatlakozzon be a fióki ügyintézésbe a jelnyelvi tolmács. • A banki munkatársak speciális, érzékenyítő képzésben részesülnek • A digitális csatornák fejlesztése során kiemelt szempont az akadálymentesség – az oldalak használatát felolvasó szoftver segíti és az egykezes használatot is támogatja |