Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Privatizálják a pozsonyi repülőteret? A tervet kormányzati egyeztetésre bocsátották

Hírek2018. nov. 4.Növekedés.hu

A szlovák Közlekedési Minisztérium koncesszió kiadását tervezi. Érsek Árpád szlovák közlekedési és építésügyi miniszter egy tisztességtelen privatizációs tervet dolgozott ki a Bratislava Airport számára, jelentette be az ellenzéki Szabadság és Szolidaritás Párt (SAS) Pozsonyban. Hozzátették: bár Érsek csupán a repülőtér bérbeadásáról beszél, a 30 éves bérlet valójában privatizációnak tekinthető. “Ki kell mondani, hogy az utasok és az állam szempontjából ez egy elbaltázott privatizáció lesz. Furcsa ellentmondás, hogy Robert Fico kormánya 2006-ban még megakadályozta a repülőtér többségi tulajdonának magánkézbe adását, amely milliárdos bevételt hozhatott volna a költségvetésnek és jelentős korszerűsítést, illetve fejlesztést ígért” idézte a TASR hírügynökség a SAS közleményét. A párt úgy látja, hogy a miniszter javaslata elsősorban a repülőtér működtetését és nem a fejlesztési célú beruházásokat állítja előtérbe. A SAS szerint komoly a veszélye annak, hogy a bérlő 30 év múlva olyan állapotban adja majd vissza a repülőteret, hogy annak puszta karbantartása is óriási ráfordítást igényel majd. „Érsek Árpád közlekedési miniszter valójában a repülőtér jövőbeni jövedelmeinek privatizációját akarja áterőltetni. Ezt a tervet mi rendkívül rövidlátónak tartjuk. Ezért arra szólítjuk fel a minisztériumot, hogy határozza meg a projekt stratégiai céljait, azt az irányt, amelyet a Bratislava Airport fejlesztésének követnie kell a Közép-Európai térségben” szögezte le az SAS. A párt elvárja azt is, hogy a minisztérium határozza meg e célok megvalósításának valós pénzügyi követelményeit és hozzon nyilvánosságra egy olyan üzleti és vagyongazdálkodási elemzést, amely világosság teszi, melyik modell visz legközelebb a stratégiai célokhoz. Egy ilyen elemzés döntheti el, hogy vajon egy teljes körű privatizáció, egy hosszú távú bérlet vagy az állami tulajdon és az állami kezelés fenntartása lenne-e a legjobb megoldás. A Közlekedési Minisztérium egy olyan projekt tervét dolgozta ki, amelynek egy része a bratislavai M.R. Stefanik Airport koncesszió-tulajdonosának kiválasztása. A tervet kormányzati egyeztetésre bocsátották. A minisztérium azzal számol, hogy a repülőtér a hosszú távú, fenntartható fejlesztése koncessziós formában, a magán-, és az állami tőke együttes részvételével (ppp) biztosítható. E megoldás az állam számára is nyereséggel jár. A Minisztérium úgy véli, hogy a koncessziós jog átengedése a minimálisra csökkenti a repülőtér tulajdonlásával és működtetésével kapcsolatos kockázatot, amennyiben az állam bizonyos felügyeleti hatásköröket a stratégiai tevékenységek tekintetében megőriz. „Ismételten felmerült az a lehetőség, hogy a repülőteret külföldi partner részére adjuk bérbe. Az elemzések végül azt mutatták, hogy ez lehet a legjobb és az állam számára leginkább megfelelő alternatíva. Azt hiszem, ez helyezi majd előtérbe legnagyobb nemzetközi repülőterünket, hiszen földrajzi elhelyezkedése Európán belül stratégiai jellegű. Bízom abban, hogy olyan kiegészítő beruházások, amelyeket az állam nem tud megvalósítani, növelni fogják a repülőtér elismertségét, javítani szolgáltatásai minőségét és új légitársaságokat vonzanak Szlovákiába” jelentette ki Érsek Árpád.