5 kérdés, amely segít kihozni a maximumot a beosztottjaiból

HR2018. nov. 4.Növekedés.hu

A Stanford Egyetem kutatásai szerint a munkahelyi siker érdekében úgynevezett fejlődési szemléletmódot érdemes elsajátítani. Összegyűjtöttünk 5 olyan szempontot, amely segít megérteni ezt a módszert. 

Carol Dweck, a Stanford Egyetem pszichológia-professzora évtizedekig kutatta a siker titkát. Könyvében, a Szemléletváltás - A siker új pszichológiája-ban két szemléletet mutat be: példákkal alátámasztva elmagyarázza, hogy ha fejlődési szemlélettel tekintünk önmagunkra és a világra, az olyan kitartásra ösztönöz bennünket, amelynek köszönhetően sikeresebbek lehetünk.

A fejlődési szemlélet (growth mindset) röviden azt jelenti, hogy a nehézségek ellenére is eltökélten igyekszünk növekedni és fejlődni. A szemléletmód alapja, hogy az ember alapvető tulajdonságai egytől egyig fejleszthetők. Annak ellenére, hogy az emberek sok tekintetben különbözhetnek egymástól, igyekezet és gyakorlás révén mindannyian képesek vagyunk fejlődni. A fejlődési szemlélet ellentéte az úgynevezett rögzült szemléletmód (fixed mindset), amely szerint az emberi tulajdonságok megváltoztathatatlanok.

A siker és a növekedés érdekében fejlődési szemléletmóddal kell rendelkeznünk, vélik a Stanford kutatói. Hogy a szemléletet a beosztottjaink is elsajátítsák, a következő kérdéseket érdemes nekik feltennünk:

  1. Hogyan fejlesztheti a képességeit?

Ez a kérdés abban segít, hogy megtudjuk, a munkavállaló tudatában van-e a fejlődési lehetőségeinek. Érdemes megfigyelni, mely konkrét szavakat használja, ha szóba kerül teljesítménynövelés. Sok mindent elárul, ha az illető úgy fogalmaz: "Azt hiszem", "Szeretnék", "Feltételezhetően", vagy inkább állító mondattal fejezi ki magát: "Hiszem, hogy...", "Megtanultam" vagy " Meg fogom tanulni”.

  1. Mennyire ismeri a vállalat más osztályainak céljait?

Ennek a kérdésnek az a célja, hogy felmérjük a vállalaton belül az egyes osztályokon dolgozók tudatosságát. A tudatosabb emberek például kevésbé hajlamosak a rossz kommunikációra.

  1. Mely területen fejleszti éppen önmagát?

Minden alkalmazottnak hozzá kell ahhoz járulnia, hogy sikeresen együtt tudjon dolgozni a többiekkel, ennek egyik feltétele pedig, hogy folyamatosan fejlesszék önmagunkat.

  1. Mikor vett részt utoljára továbbképzésen?

A coaching egy olyan fejlesztő tevékenység, amely segít, hogy személyes képességeket, meglévő erősségeket azonosítsuk és fejlesszük, segítve ezzel az elakadások, problémák megoldását.

  1. Kit tart a legfőbb versenytársának?

Ideális esetben egy másik vállalati dolgozó lenne a versenytárs. Viszont sokszor a legnagyobb vetélytársunk a más részlegén dolgozó munkatársunk. Ha ez a helyzet, akkor nincs olyan közös cél, amely segít sikerre vinni a vállalatot, hisz egymás ellen, nem pedig egymás mellett dolgozunk. (via Entrepreneur)