Rendeződik a Swiss Military és Swiss Army márka használati jogának vitája

Hírek2018. okt 31.Növekedés.hu

A jog a svájci államé, de a svájci vállalatok használhatják. Svájc a modern kori történelem fegyveres összetűzései során mindig semleges álláspontra helyezkedett. Utoljára 1815-ben támadott meg egy másik országot, amikor katonái bevonultak Franciaországba. Hadseregének márkája azonban ma is komoly piaci értéket képvisel, amelyet több vállalat ki is aknázott. A svájci tisztségviselők az elmúlt öt évben kezdtek vizsgálódni a márkajogok használata ügyében. Álláspontjuk szerint „Swiss Military” (Svájci hadsereg) márka használati joga az ország hadseregét illeti. Ez év februárjában a Védelmi Minisztérium bejelentette, hogy megnyerte a „Swiss Military” márka használati jogáról folytatott küzdelmet egy svájci óragyártó kisvállalattal szemben.  A több-funkciós „Swiss Army” bicskák forgalmazásáról ismert Victorinox cégtől a svájci kormány 1 millió svájci frankos kártérítést követelt, mert az Észak-Amerikában eladott kölnik és illatszerek esetében a „Swiss Army” és a Swiss Military” elnevezést használta (1 svájci frank =283,60 Ft). Az elmúlt napokban azonban egyezségre jutottak és a kormány a kártésítési igényt feladta. A megállapodás szerint a kölnik márkáit az Egyesült Államokban és Kanadában a hadsereg fegyvereinek beszerzéséért felelős szervezet, a Védelmi Beszerzéseket Bonyolító Szövetségi Iroda (armasuisse), jegyeztetheti be. A Victorinox ugyanakkor hosszú távú jogot kapott arra, hogy az észak-amerikai piacon a nevet használja. Ez lehetőséget ad a vállalatnak, hogy az olyan illatszereket is értékesítse, mint a „Swiss Army Mystique Forest Perfume” (a svájci hadsereg varázslatos erdei illata) és a „Swiss Army Steel Cologne” (a svájci hadsereg acélos kölnije). A megszületett megállapodásról szóló közös közlemény hangsúlyozza, hogy kizárólag a svájci Védelmi Minisztérium jogosult a svájci hadsereg márkáinak „bejegyzésére, használatára és tovább-engedélyezésére”. „A megállapodás a jövőre nézve jogbiztonságot teremt. Az érintett felek folytatják a Swiss Army márka tekintetében folytatott hosszú távú, sikeres együttműködésüket” zárul a közös közlemény.