Rengeteg lett a kalóztámadás: a Vörös-tengert elkerülő hajókra vadásznak
HírekAz ENSZ tengerészeti szervezete attól tart, hogy a Guineai-öbölben és Szomália partjainál az újraéledt kalóztámadások után további a hajókat foglalhatnak el.
Az ENSZ tengeri ügyekkel foglalkozó szervezetének vezetője arra figyelmezteti a hajózási társaságokat, hogy legyenek fokozottan készenlétben az afrikai partok közelében elkövetett kalózkodások miatt, mert az elmúlt hónapokban történt hajófoglalási esetek arra engednek következtetni, hogy a hajók a Vörös-tengertől és a Szuezi-csatornától történt elterelése a hajófoglalások számának növekedéséhez vezethet - számol be a Financial Times.
Arsenio Dominguez, a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (IMO) főtitkára elmondta, hogy szervezete felvette a kapcsolatot kelet-afrikai szomáliai és a kontinens nyugati oldalán fekvő Guineai-öböl országainak hatóságaival.
Megtárgyalták azokat az erőfeszítéseket, amelyek biztosítják, hogy a kalózkodás ne váljon ismét súlyos problémává.
Sok hajózási társaság december óta a Vörös-tengerről és a Szuezi-csatornáról az általában kisebb forgalmú Indiai-óceánra és Nyugat-Afrika partjaira terelte hajóit, hogy elkerüljék a jemeni huszi lázadók támadásait.A közelmúltban történt kalózkodással kapcsolatban Dominguez megjegyezte, hogy az Afrika partjainál haladó hajókon továbbra is biztonsági óvintézkedések vannak érvényben, és arra buzdította a hajózási vállalatokat, hogy térjenek vissza a korábbi kalózkodási válság idején bevezetett szigorú biztonsági szinthez.
Kalóztámadás Szomália partjainál MTI/EPA Jason R. Zalasky
A 2008 és 2012 között Szomália partjainál érvényben lévő biztonsági szintet kell követni
– jelentette ki a lapnak nyilatkozva.
Az Egyesült Királyság Tengerészeti Kereskedelmi Hivatala a múlt hónapban figyelmeztette a tengerhajózást, hogy valószínűleg két „kalóz akciócsoport” működik az Indiai-óceánon.Egy decemberben eltérített hajó továbbra is Szomália partjainál ragadt, valamint a kalózok rövid időre lefoglaltak egy másik ömlesztettáru-szállító hajót a rákövetkező hónapban, melyet az indiai haditengerészet szabadított ki.
Nyugat-Afrikában egy tanker legénységének egy részét januárban rabolták el kalózok az Egyenlítői-Guinea közelében, akik rövid időre átvették az irányítást a hajó felett.A kalózok 2008 és 2012 között rengeteg kereskedelmi hajót térítettek el Szomália partjainál.
A kalózkodási hullám 2018 körül tetőzött, és a Nyugat-Afrika partjainál elkövetett hajórablások és rablások száma is növekedett.
Mindkét problémát nagyrészt megoldotta a fedélzeti biztonsági intézkedések bevezetése, melynek részeként fegyveres őröket is alkalmaztak.
Egyes tengerparti államok szintén fokozták a kalózkodás elleni fellépésüket.
A január 1-jén hivatalba lépő panamai nemzetiségű Dominguez elmondta, hogy az IMO felszólította a partmenti államokat, hogy továbbra is tartsák fenn a kalózkodás elleni védelmi intézkedéseket.Dominguez a húszik eddigi legpusztítóbb kereskedelmi hajó ellen történt támadása után szólalt meg.
A rakétatámadás február 19-én egy száraz ömlesztettáru-szállító hajót ért, amelynek legénysége kénytelen volt elhagyni a hajót.
Roy Khoury, a Blue Fleet Group vezérigazgatója, a hajó bejrúti székhelyű tulajdonosa szerdán elmondta, hogy fennáll a hajó elsüllyedésének veszélye. A hajózási vállalat egy mentési cég segítségével Dzsibutiba szándékozik vontatni a hajót.Dominguez üdvözölte az EU EUNavfor haditengerészeti munkacsoport újabb egységének az Aspides műveleti csoport február 19-én bejelentett létrehozását a Jemen partjai mentén folyó kereskedelmi hajózás védelmére.
Az Egyesült Államok által vezetett művelet, az Operation Prosperity Guardian is a térségben zajlik, és az indiai haditengerészet is több hajót telepített a térségbe.
Az ENSZ kapcsolatba lép a tagállamaival abban a reményben, hogy képesek lesznek segíteni a jemeni helyzet eszkalációjának megakadályozását. „Nincs lehetőségünk arra, hogy a biztonságot magunk tartsuk fenn – mondta Dominguez az IMO-ról.