Sok hazai autón csak 2-3 milliméteres profilú abroncsok vannak - Kijöttek a Nyárigumi Kommandó eredményei

Hírek2020. aug 5.Növekedés.hu

A Használtautó.hu tartalmi magazinja és a Nonstopgumi.hu idén is az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottsággal (ORFK-OBB) közösen ellenőrizte több mint 1500 autón a gumiabroncsok állapotát. Az országos akció immár nyolcadik éve hívja fel a figyelmet arra, hogy egy nem megfelelő abroncsszett miatt már városi tempónál is akár autóhossznyi különbség is lehet a fékútban. Ezen pedig életek múlhatnak.

Az országos, rendőrkapitányságok által végzett ellenőrzések során több mint 1500 autó abroncsai kerültek górcső alá a Nyárigumi Kommandó idén júliusban zajló akciója során.

A teljes átlag szerinti 87 százalékos nyárigumi-arány biztató, ahogyan az is, hogy az autók túlnyomó része (62 százaléka) 5 évnél fiatalabb, 46 százaléka pedig prémium márkás abroncsokon gördül.

A nyári gumiabroncsokat tekintve tisztességesnek mondható az országos átlagban 4,6 milliméteres profilmélység is. Több megyében (Baranya, Fejér, Hajdú-Bihar, Jász-Nagykun-Szolnok, Nógrád) 90% felett adódott a nyári gumis autók aránya, de például Fejér megye az átlagos profilmélység alapján is kiemelkedett 5,2 mm-es értékével. 

„A felmérés szerinti 87 százalékos mutató egészen biztató, ám ez még mindig azt jelenti, hogy 10-ből legalább 1 autó nem az évszaknak megfelelő gumiabroncsokon fut, ami főként esőben, vizes aszfalton okozhat kellemetlen meglepetést. Tesztjeink szerint ugyanis téli gumival nyári hőmérsékleten nagyjából 25 százalékkal nő meg a fékút, ami már 60 km/órás tempóról is autóhossznyi, 4 méteres különbséget jelent. Ezen már életek is múlhatnak, és ekkor még szinte csak városi tempóról beszéltünk. Bármire is használjuk az autónkat, rövid- vagy akár hosszútávon, mindig elengedhetetlen, hogy azon az évszaknak megfelelő abroncsok legyenek”

– hívta fel a figyelmet Katona Mátyás, a Használtautó.hu szakértője.

A kötelezően előírt, 1,6 milliméteres profilmélységhez mérten ugyan kedvezőnek tűnhet a 4,6 milliméteres országos átlag, ám még ez is azt jelenti, hogy sok autón 2-3 milliméteres profilú abroncsok találhatók.

Ezekkel pedig nagyobb eső esetén könnyedén bele lehet futni az aquaplaning, azaz a vízen futás jelenségbe, amikor az abroncs és az út között egy vízréteg alakul ki, irányíthatatlanná téve a járművet.

Míg a korábbi akcióknál az autósok felvilágosítást, illetve jó állapotú abroncs esetén akár apróbb ajándékot is kaptak, az idei felmérés fordulatot hozott: mivel az ellenőrzést a rendőrség emberei végezték, néhány esetben bizony helyszíni bírságot is ki kellett szabniuk.

„A Nyárigumi Kommandó elsődleges célja most is az volt, hogy felhívjuk a figyelmet a megfelelő gumiabroncsokra. A kollégák viszont néhány esetben a profil nélküli, így gyakorlatilag közvetlenül balesetveszélyes abroncsok láttán kénytelenek voltak szankciókat is alkalmazni. Ez azonban nem cél, hanem inkább eszköz volt a kezükben a biztonságos közúti közlekedés érdekében”

fejtette ki Berzai Zsolt, az ORFK-OBB főtitkára.