A Suzuki visszavette a magyar piacvezető helyét
HírekTavaly a Magyar Suzuki esztergomi gyára 29,3 százalékos növekedést ért el az előző évhez képest a teljes hazai újautó-piacon. A Suzuki 1992 óta 21. alkalommal került a magyar piacvezető helyre.
A magyarországi forgalomba helyezett 121 607 új személyautóból 15 732 volt Suzuki, így 12,94 százalékos piaci részesedéssel idehaza piacvezető helyen zárt a Magyar Suzuki.
A vállalatnál a tavalyi év volt az első, amikor alkatrészellátási problémák miatt nem kellett leállni a termeléssel, de számos nehézséggel kellett megküzdenie, az ellátási láncot negatív külső hatások – piaci és geopolitikai változások, természeti katasztrófák – befolyásolták. Itt kiemelendő, hogy a Szuezi-csatornában kialakult válsághelyzet miatt Afrikát megkerülve kellet szállítani árukat, ami két hét késést jelentett.
Az esztergomi autógyártó a nehezítő körülmények ellenére - fenn tudták tartani az alkatrészellátást, újítási (kaizen) javaslatokkal, a működés optimalizálásával csökkenteni tudták a költségeket.
A termelés és értékesítés is stabil maradt, a cég megőrizte a magyar gazdaságban betöltött meghatározó szerepét.
A Suzuki termelésének 86 százaléka exportra megy, 123 országban ad el autót a vállalat, a legtöbbet Európában értékesítik, itt tavaly stagnáló volt a piac, de emelkedtek az eladások, a magyar piac pedig a vártnál jobban alakult.
A Magyar Suzuki 2024-es pénzügyi eredményei:
- összes értékesítésből származó nettó átbevétel: 2.245,6 millió euró (2023: 2.871,3 millió EUR)
- belföldi értékesítésből származó nettó árbevétel: 301,8 millió euró (2023: 272,6 millió EUR)
- exportértékesítésből származó nettó árbevétel: 1.943,8 millió euró (2023: 2.598,6 millió EUR)
- beszerzési alapú beruházás 65,3 millió euro értékben (2023: 54,7 millió euró)
- Az import autó, motorkerékpár és pótalkatrész kereskedelemből származó árbevétel évről évre emelkedő tendenciát mutat, a teljes árbevétel 15,5 százalékát adta, értékben 348 millió eurót.
Feltöltött készletekkel indították az évet a márkakereskedések
2024-ben összesen 111 492 autó készült Esztergomban (92 százaléka exportra), amely csökkenést jelent az előző évhez képest. 2023-ban az európai disztribútor- és hazai márkakereskedői hálózat készlete alacsony volt a korábbi félvezetőhiány miatt, amely nagyobb gyártási volument generált. A 2024-es gyártási szám azonban illeszkedik a korábbi évek trendjébe és a középtávú várakozásokhoz.
|
2020
|
2021
|
2022
|
2023
|
2024
|
S-CROSS
|
33 120
|
32 713
|
47 873
|
73 046
|
47 530
|
Vitara
|
79 355
|
75 261
|
81 149
|
87 292
|
63 962
|
TOTAL
|
112 475
|
107 974
|
129 022
|
160 338
|
111 492
|
Bár az előrejelzések a teljes hazai újautó-piac egy számjegyű bővülésével számoltak, végül a teljes szektor 12,9 százalékos, a Magyar Suzuki 29,3 százalékos növekedést produkált a megelőző esztendőhöz képest. 2024-ben összesen 121 607 személygépkocsit helyeztek forgalomba az országban.
A Magyar Suzuki 15 732 új személyautó regisztrációval, 12,94 százalékos piaci részesedéssel az első helyen végzett a hazai újautó értékesítési listán. Ezzel visszavette piacvezető pozícióját Magyarországon, az esztergomi sorozatgyártás 1992-es megkezdése óta immáron 21. alkalommal.
Továbbra is élen a két esztergomi modell
Az eredményes magyarországi értékesítésben meghatározó szerepet játszottak az esztergomi gyártású modellek, így az S-CROSS és a Vitara, illetve a Japánból érkező, tavaly megújult Swift.
A két Esztergomban gyártott típus a hazai értékesítési lista első két helyét szerezte meg: Vitarából 6 883, S-CROSS-ból 6 607 darabot helyeztek forgalomba az év folyamán, ami 38, illetve 11 százalékos növekedést jelent a két típus eladási számaiban 2023-hoz képest.
Járműkategóriák szerint a Vitara a kis szabadidő-autók között (B SUV szegmens) 29,3 százalékos, az S-CROSS a kompakt szabadidő-autók között (C SUV szegmens) 20,3 százalékos részarányt ért el, ami kategóriájában az első helyet jelentette mindkét Suzuki modell számára.
Az új Swift 1 867 db értékesített darabbal a B-kisautó szegmens első helyén végzett. 2024 februárjában legördült a gyártósorról a négymilliomodik esztergomi gyártású Suzuki, egy GLX felszereltségű hibrid Vitara.
A nem Esztergomban készülő, de Magyarországon is forgalmazott típusok a márka belföldi összértékesítésének 16,5 százalékát adták. A 2024-ben forgalomba helyezett 15 732 Suzuki mintegy 45 százaléka, 7 073 személyautó került céges és intézményi ügyfelekhez, amivel a márka a negyedik helyet szerezte meg a flottaértékesítők mezőnyében.
Kizárólag hibrid modellek az európai piacokra
A nemzetközi piacokra 2024-ben összesen 123 369 darab autót értékesítettek 5 kontinens 123 országába, amelyből 116 500 volt esztergomi gyártású. Az értékesítés 86,7 százaléka, 106 940 darab autó ment export piacokra. A Magyar Suzuki Zrt. a legtöbb autót, már kizárólag hibrid hajtásrendszerrel az európai piacokon értékesíti.
Megőrizte piacvezető szerepét a marine üzletág
A Magyar Suzuki Zrt. jelentős országos, illetve régiós márkakereskedői hálózattal és értékesítési tevékenységgel van jelen a hajómotor-, illetve a motorkerékpár üzletágakban. A Marine részleg 1999 óta forgalmaz Magyarországon hajómotorokat, alkatrészeket, hajós kiegészítőket. 2017 óta közép-kelet-európai disztribútorként Magyarországon kívül további 13 országba értékesít hajómotorokat partnerein keresztül.
Tavaly összesen 416 hajómotort adtak el itthon, amellyel megőrizték a piacvezető szerepet. Az export piacokon 1 750 hajómotort értékesítettek.
A motorkerékpár üzletág Magyarországgal együtt 14 ország piacát látja el. Összesen 384 db Suzuki motorkerékpárt regisztráltak, 4,77 %-os piaci részesedést értek el Magyarországon. Az export piacokon 1 836 db motorkerékpárt értékesítettek.
Továbbra is a stabil működés a legfontosabb
2025-ben a legnagyobb kihívást talán minden autóipari szereplő számára a stabil működés megteremtése és fenntartása mellett a versenyképesség megőrzése, a fokozódó piaci verseny és az infláció jelenti.
Emellett az ellátási láncok sérülékenysége, illetve az ebből adódó újratervezés az, amely elsődleges feladatot jelent. A Magyar Suzuki a teljes hazai új személyautó piacon a tavalyi évhez képest enyhe növekedésre számít.
A vállalat ebben az évben a tavalyihoz hasonló gyártási és értékesítési volumennel tervez.
Nagy várakozás kíséri a Suzuki első teljesen elektromos SUV-modelljét, amely idén ősszel érkezik meg a magyarországi márkakereskedésekbe.
Az eVITARA megjelenése mérföldkő a márka életében – a Magyar Suzukinak a jövőben is ugyanaz a célja, miközben figyelemmel kíséri a piaci változásokat, hogy minél szélesebb rétegek számára tegye elérhetővé a környezettudatos autózást.