Több adókedvezményt és EU-s támogatást akarnak a kkv-k
Hírek- A magyar vállalkozások saját bevallásuk szerint fokozottabban érzékelik a globális válságok hatásait (energiaárak – 73%, infláció – 72%, ukrán-orosz konfliktus – 59%), mint európai társaik – mutat rá a Generali Csoport és az SDA Bocconi közös kutatása, valamint az ahhoz kapcsolódó Fehér Könyv.
- A több mint 1000 európai kkv körében végzett felmérés szerint azonban éppen a hazai cégek értékelik a legpozitívabban a fenntarthatósági gyakorlatok bevezetésének előnyeit, például az új piacokra való bejutást (67%) vagy a javuló munkavállalói- és ügyfélelégedettséget (35%).
- A fenntarthatósági átmenetet véleményük szerint a zöld termékeket és szolgáltatásokat érintő adóösztönzőkkel (77%), valamint EU-s (73%) és nemzeti finanszírozási alapokkal (65%) lehetne hatékonyan támogatni.
- A harmadik alkalommal elkészített Fehér Könyv hazai vonatkozású eredményeit budapesti fenntarthatósági fórumán mutatta be a Generali, ahol az EnterPRIZE pályázat magyar győztes cégei osztottak meg jó gyakorlatokat a résztvevőkkel.
A magyar kkv-k 38%-a rendelkezik már megvalósított fenntarthatósági stratégiával vagy akciótervvel, vagy éppen folyamatban van annak bevezetése, ami 4%-os növekedést jelent a tavaly mért értékhez képest.
A felmérésben résztvevő országok közül Németország (55%), Olaszország (52%) és Portugália (49%) teljesít a legjobban az ESG stratégiát követő kis- és középvállalkozások arányát nézve, őket Ausztria (44%), Spanyolország (43%), és Franciaország (39%) követi, lehagyva Csehországot (35%) és Horvátországot (31%) – Magyarország tehát a középmezőnyben szerepel a 38%-os eredménnyel.
A kutatás rámutat, hogy minél több munkavállalót foglalkoztat egy cég, annál jellemzőbb, hogy tudatos fenntarthatósági stratégiával rendelkezik, illetve az ipari- és építőipari szegmensben észlelhető még hasonló kiugrás a vizsgált európai országokban.
A környezetvédelmi és társadalmi szempontok összekapcsolásának terén a hazai kis- és középvállalkozások átlag alatt teljesítenek, különösen a munkavállalókkal, az új termékekkel és a helyi közösségekkel fenntartott kapcsolatok tekintetében.
Csak a felszínt kapargatják a cégek, ennél többre lesz szükség
Az európai kkv-k bevallása szerint a formális ESG-stratégiák bevezetésének legfőbb mozgatói a magas energiaárak, az előírások (a magyar vállalkozások körében is ez a két szempont a legjellemzőbb), valamint a jövővel kapcsolatos felelősségérzet. Az elköteleződéssel – bármi motiválja is – tehát nincs gond, ugyanakkor számos tényező akadályozza a kis- és középvállalkozások zöld átállását, így a túlszabályozottság, a bürokrácia, illetve az állami ösztönzők és a finanszírozás hiányosságai, miközben az olyan aktuális kihívások, mint az energiakrízis, az infláció és az ukrán-orosz konfliktus 10-ből 6 kkv fenntarthatósági törekvéseit hátráltatta.
A hazai vállalkozásokat a felmérés szerint szinte az összes ilyen negatív hatás fokozottan érintette.
A nehézségek ellenére fontos megállapítani, hogy egyre több vállalkozás tesz lépéseket a fenntarthatósági célok megvalósítása felé Európa-szerte, ugyanakkor ezek a tevékenységek többnyire csak a felszínt kapargatják: az újrahasznosításban, az energiatakarékosságban és a megújulók bevonásában jeleskednek leginkább az európai kkv-k ezen a terén
A magyar kkv-k arról is nyilatkoztak, hogy mivel lehetne leginkább segíteni a fenntarthatósági átmenetet. Véleményük szerint a zöld termékeket és szolgáltatásokat érintő adóösztönzőkkel (77%), valamint EU-s (73%) és nemzeti finanszírozási alapokkal (65%)
lehetne hatékonyan támogatni ebben a vállalkozásokat. Éppen az ilyen összefüggések feltárása, a széleskörű párbeszéd kezdeményezése az érdekelt felek között, valamint a jó gyakorlatok díjazása és megosztása a fő célkitűzése a Generali SME EnterPRIZE projektjének, melynek keretében a kutatás is készült.
A magyar vonatkozású eredményekről ezért egy budapesti fenntarthatósági fórumon is beszámolt a biztosító társaság, ahol a résztvevők megismerhették az EnterPRIZE pályázat korábbi és idei nyerteseit, a Sudár Birtok és a Grapoila márka képviselőit; illetve Omar Balduccit, a Lucart csoport Közép-Kelet-Európáért felelős kereskedelmi igazgatóját, valamint az általuk alkalmazott fenntarthatósági gyakorlatokat.