Törvény készül Franciaországban a Black Friday ellen
HírekNagy többséggel továbbengedte a parlamenti szakbizottság azoknak a francia képviselőknek a beadványát, akik betiltanák a Black Friday reklámozását Franciaországban.
A törvénytervezet a már létező, "pazarlás elleni törvényt" egészítené ki és elsősorban a túlfogyasztást és a Black Friday napok által generált "katasztrofális mértékű környezeti szennyezést" gátolná - írja az Euronews.
Az Európában is egyre népszerűbb "Black Friday" az Egyesült Államokból érkezett 2013-ban, és a fogyasztás dicsőségét hangsúlyozza - olvasható a törvénytervezet indoklásában, hozzátéve, hogy "a túlfogyasztás reklámértékét használja ki".
"Ezzel a nappal két probléma is van. Az egyik az ökológiai egyensúly. Tavaly például az internetes vásárlások miatti csomagküldés a tízszeresére nőtt, ami a szállítás révén az üvegházhatást erősíti. A másik gond a fogyasztók tömeges megtévesztése hamis reklámokkal" - mondta Delphine Batho korábbi környezetvédelmi miniszter, aki jelenleg zöldpárti parlamenti képviselő.
A francia közlekedési miniszter sem ért egyet azzal az érvvel, hogy a Fekete Péntek fellendítően hat a gazdaságra, mert csakis az online platformok kaszálnak rajta.
"Ma reggel kiskereskedőkkel találkoztam, akik azt mondták nekem, hogy ők ezzel a nappal egyáltalán nem nyernek. Tudják, hogy mindez kizárólag az internetes óriáscégek javát szolgálja, de ennek ellenére ők is kénytelenek beszállni a versenybe" - közölte a francia zöldpárti képviselő, Delphine Batho.
Egy felmérés szerint Franciaországban 5,9 milliárd eurót tesz ki a feketepénteki kereskedelmi forgalom. Egy család ilyenkor átlagosan 239 eurót költ el. Nem Franciaország az egyetlen, ahol ez a jelenség ellenérzést kelt. Olaszországból és Németországból is hallani tiltakozásokat.
A Hálaadás amerikai ünnepét követő pénteken megrendezett Fekete péntek a Magyarországon is ismert bronz- ezüst- és aranyvasárnapot előzi meg, vagyis az adventi időszak bevásárlásainak kezdete. Az üzletek az USA-ban ezért óriási kedvezményeket adnak ezen a napon a - főként elektronikai - termékekre, az ehhez kapcsolódó reklámkampány pedig globálisan is ismert lett.
Franciaországban azonban két olyan periódus is van, amit törvényben rögzítenek, mégpedig a januári és júliusi, hat héten át tartó kiárusítás. A Fekte péntek reklámkampánya viszont azt sugallja a fogyasztónak, hogy ezen a napon nagyobb kedvezményekben részesül, mint a kiárusításokkor - ami pedig nem igaz.