Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Tűzoltó leszek vagy katona? A fiatalok egyharmada bizonytalan a pályaválasztással kapcsolatban

Hírek2020. júl. 25.Növekedés.hu

Tízből négy fiatal hagyja ott a felsőoktatást, mert nincs tisztában az elvárásokkal és a karrierlehetőségekkel. A szakértő szerint naprakész információk és önismeret hiányában nehéz szakmát választani. A szülőktől elsősorban érzelmi támogatást kapnak a fiatalok, az információs segítséget inkább szaktanácsadóktól vagy digitális segédeszközöktől várhatják. Az új OTP Junior Next alkalmazás elsődleges célja a fiatalok pénzügyi tudatosságának fejlesztése, emellett szeretne hozzájárulni a Z generáció karrierválasztással kapcsolatos bizonytalanságérzetének csökkentéséhez, segíteni nekik az ehhez szükséges tájékozódásban.

A fiatalok pályaválasztását elsősorban a hiteles és releváns információk hiánya nehezíti. Legyen szó a folyamatosan alakuló munkaerőpiaci igényekről, az állandóan átalakuló képzésekről vagy éppen az elérhető szakmákról. A pályaorientációs szakértő szerint a 16-20 éves fiatalok nincsenek tisztában az elvárásokkal és azzal, hogy milyen lehetőségek nyílnak meg számukra egy-egy szak elvégzése után. Tapasztalata szerint egyharmaduk bizonytalan a pályaválasztással kapcsolatban és nem tudják, hogy hol kellene elkezdeniük a feltérképezést.

„A felsőoktatási képzésekről szóló tájékoztatókban található információk felületes áttekintése az érintett korosztálynál megtörténik, de a mélyebb utánajárásig már kevesen jutnak el. Az Instagram és az egyéb közösségi média felületek miatt a fiatalok hozzászoktak a gyors információszerzéshez, a megalapozott döntések meghozása érdekében azonban érdemes lenne minőségi időt szánniuk a pályaválasztási kérdéskörre, mégpedig olyan formában, ami könnyen használható és befogadható” 

– véli Dr. Török Réka, az Orientify alapítója és az OTP Junior Next App fejlesztési szakértője. „Tapasztalataink szerint a fiatalok 40 százaléka morzsolódik le a felsőoktatásban, nagyrészt az információhiányból fakadóan. Ez megelőzhető lenne” – tette hozzá.

A Z generáció tagjainak már teljesen más társadalmi és technológiai környezetben kell dönteniük jövőjükről, mint szüleiknek. Éppen ezért a munkahellyel kapcsolatos elvárásaik is különbözhetnek a korábbi generációk értékrendjétől.

A szakértő szerint a fiatalok számára meghatározóak az anyagi szempontok, előszeretettel hasonlítják össze a különböző munkákért kapható fizetéseket.

Emellett lényeges aspektus számukra, hogy mennyire biztosít az adott munka rugalmasságot a mindennapokban, valamint az is, hogy milyen hasznos a munkájuk, milyen értékekkel járulnak hozzá a társadalomhoz, milyen fontos célokért áll ki a munkahelyük.

Hiába nyújt anyagi biztonságot egy adott cég vagy munkakör, ha nem értenek egyet az értékekkel, az hosszú távon olyan disszonanciát okoz, amit nem tudnak sokáig felvállalni”

– véli Dr. Török Réka. „Így van ez a továbbtanulással is. Nehéz adaptálódni az egyetemi élethez, de ha még rosszul is választott a diák, akkor csak szenvedés lesz az a pár év, amit az adott szakon eltölt. Olyan területen jelen lenni, amiről úgy érzi az ember, hogy nem az övé, hosszútávon demotiváló lesz, és előbb-utóbb bekövetkezik a kiégés. Abba tudunk elég energiát és erőfeszítést beletenni, ami közel áll hozzánk, ami nekünk való, ez tartja fent a motivációt is” – fűzte hozzá.

Természetesen a fiatalok elsődleges támogatója ebben a kérdéskörben is a család, a szülők lehetnek.

A szakértő tapasztalata szerint azonban sok esetben tőlük inkább érzelmi támogatásra számíthatnak a fiatalok, hasznos és naprakész információval, tanáccsal kevesen rendelkeznek. Javaslata szerint a gyerekekre nem szabad ráerőltetni a családi mintákat.

A szülők azzal tudják leginkább segíteni gyermeküket, ha összekötik őket a megfelelő információforrásokkal.

Releváns pályaválasztási tanácsokért érdemes felkeresni szaktanácsadókat, de a fiatal generációra jellemző, hogy azonnali eredményeket szeretnek látni, ha lehet, okostelefonjuk segítségével.

Az OTP Junior Next applikációt elsősorban azért hoztuk létre, hogy a fiataloknak segítséget nyújtsunk pénzügyeik megtervezésében és tudatosabb kezelésében” 

– mondta el Kökény Dávid, az OTP Bank bankkapcsolati termékfejlesztési szenior menedzsere. „Az applikációban emellett egy pályaorientációs kérdőív is segítheti a karrierválasztással kapcsolatos tájékozódást, videó-interjúk nyújtanak betekintést egy-egy szakma kulisszatitkaiba és folyamatosan frissülő diákmunka lehetőségek között is válogathatnak a fiatalok. Július végéig kizárólag az applikáción keresztül lehet jelentkezni például az OTP Bank szeptemberben induló, egy hónapos diákmunkájára is” – tette hozzá.

Dr. Török Réka pályadöntési szakértő szerint az applikáció segíthet abban, hogy a fiatalok képet kapjanak saját érdeklődésükről, így motiválttá válhatnak a további informálódásra, sőt a videók testközelbe hozzák a különböző pályák élményét is.

Az OTP Junior Next alkalmazásról

Az OTP Junior Next alkalmazást azért hozta létre az OTP Bank, hogy hozzájáruljon a fiatalok pénzügyi tudatosságának fejlesztéséhez. Az alkalmazás Célmegtakarítás funkciójával a fiatalok választhatnak előre definiált vagy egyedi célok közül, majd folyamatosan követhetik bevételeiket és kiadásaikat.

A MoneyBag költség szimulátorral interaktívan tervezhető meg, hogy várhatóan milyen havi költségekkel kell majd számolnia a diáknak a tanulmányai alatt.

Az applikációban található egy kompetencia- és karrierteszt is, amely segíthet tájékozódni arról, hogy milyen erősségekkel, képességekkel rendelkezik a kitöltő és milyen szakmák illenek hozzá. Emellett az alkalmazást letöltők számos diákmunka lehetőség között is böngészhetnek. A diákmunka segíthet a megtakarítási céljaik elérésében is.

Kizárólag az alkalmazáson keresztül lehet jelentkezni az OTP Bank szeptemberben induló, exkluzív egy hónapos diákmunka programjára is.

Az applikáció ingyenesen letölthető.