Újabb probléma késleltetheti a Boing 737 Max visszatérését
HírekA tét nem kicsi. Minél tovább marad a 737 Max a földön, annál nagyobb költségekkel kell számolnia a Boeingnek és azoknak a repülőtársaságoknak, amelyek azzal számoltak, hogy az új gépek jól teljesítenek majd.
Az etióp ET302 járat márciusi elveszítése öt hónap alatt a második 737 Max típusú repülőgép súlyos balesete volt. Egy közel azonos, az Indonesian Lion Air társaság tulajdonában álló gép 2018 októberében zuhant a tengerbe. A két katasztrófát követően az Egyesült Államok hatóságai repülési tilalmat írtak elő a 737 Max számára, olvasható a bbc. com hírportálon.
Több hónapos vizsgálódást követően a szakemberek újabb lehetséges hibát fedeztek fel a 737 Max repülőgép rendszereiben. Könnyen elképzelhető, hogy ez tovább késleltetheti a visszatérési próbarepülések megkezdését.
A Szövetségi Repülésügyi Igazgatóság (FAA) közölte: a szimulátor-tesztek során egy „lehetséges kockázatot” azonosított. Részletekről azonban nem számolt be.
A vállalat korszerűsíti a gép repülés-ellenőrzési rendszerét, amely a vizsgálatok középpontjában áll.
Az FAA tweet-bejegyzésében úgy fogalmazott:
Ami a legutóbbi problémát illeti, az FAA vizsgálatának célja, hogy felismerje és meghatározza a lehetséges kockázatokat. A közelmúltban egy ilyen lehetőségbe ütköztünk, amelyet a Boeingnek kezelnie kell.
Az FAA az elmúlt hónapban jelezte, hogy a 737 Max rendszereinek módosítása június végén kerülhet jóváhagyásra. Ez lehetővé tette volna, hogy a próbarepülések július elején megkezdődjenek.
Kezdetben számos légitársaság reménykedett abban, hogy a 737 Max nyár folyamán újra forgalomba állhat, a visszatérés lehetősége azonban már a legújabb hírek napvilágra kerülése előtt az év végére tolódott.
A Reuters hírügynökség, amely először tudósított az új problémáról, azt közölte: egy FAA repülési szimuláció során, amikor a szoftvert aktiválták, a gép kívánatos helyzetének visszaállítása a vártnál hosszabb idő után történt meg. Más források szerint a probléma a repülőgép számítógépének teljesítményével függött össze: lehetséges, hogy a processzor kapacitása kevésnek bizonyult.
A Boeing leszögezte:
szorosan együttműködünk az FAA-val annak érdekében, hogy a Max biztonságosan visszatérhessen és bízunk abban, hogy a szoftver megerősítése megoldja a problémát.
Az FAA azonban meg kívánja vizsgálni, hogy felmerülhet-e valamilyen gond a hardverrel kapcsolatban is.
Amennyiben a hatóságok nem elégednek meg a szoftver frissítésével, a mikroprocesszor-egységet kell kicserélni és a repülési tilalom hónapokkal hosszabb lehet, mint ahogyan azt eredetileg gondolták.
A tét nem kicsi. Minél tovább marad a 737 Max a földön, annál nagyobb költségekkel kell számolnia a Boeingnek és azoknak a repülőtársaságoknak, amelyek azzal számoltak, hogy az új gépek jól teljesítenek majd.
Azonban 346 élet már elveszett és senki – sem a Boeing, sem a légitársaságok, sem a hatóság – nem engedheti meg, hogy újabb baleset történjen.