Viber, Wish, Temu, TikTok - ellenőrzések sorát indította a GVH
HírekA legjobb fogyasztóvédelem a verseny, ugyanakkor a verseny szereplőinek piaci magatartása sosem sértheti a fogyasztók érdekeit.” – húzta alá Rigó Csaba Balázs, a Gazdasági Versenyhivatal elnöke a GVH által szervezett Digitális Fogyasztóvédelem 2024 konferencián.
A legjobb fogyasztóvédelem a verseny, ugyanakkor a verseny szereplőinek piaci magatartása sosem sértheti a fogyasztók érdekeit.” – húzta alá köszöntőjében Rigó Csaba Balázs a Gazdasági Versenyhivatal elnöke, a GVH által szervezett Digitális Fogyasztóvédelem 2024 konferencián.
A GVH mellett jelentős szerepet vállal a Magyar Nemzeti Bank (MNB) pénzügyi felügyelete, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH), valamint a fővárosi és vármegyei Kormányhivatalok - írja a GVH.
A terület szakmai irányítását 2024. augusztus 1-jével a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) vette át, mely így legfőbb pillére a hazai fogyasztóvédelmi rendszernek.
A digitalizáció térnyerésével és a legújabb technológiák fejlődésével újabb és újabb veszélyek leselkedhetnek a fogyasztókra. Ilyen kockázatot jelenthet a mesterséges intelligencia is
- mondta Rigó Csaba Balázs.
A GVH elnöke hangsúlyozta:
A lehetséges előnyei ellenére az MI növelheti a technológiai szektorok koncentráltságát és kiszolgáltatottabb helyzetbe hozhatja a fogyasztókat. Kiemelt feladatunk ezeket a kockázatokat feltérképezni és kezelni.
A nemzeti versenyhatóság 2024 elején piackutatást indított a mesterséges intelligencia piaci versenyre és fogyasztók ügyleti döntéseire gyakorolt hatásainak feltárására.
A Gazdasági Versenyhivatal emellett évek óta kiemelt figyelmet fordít a jelentős számú fogyasztó és vállalkozás érdekeit és piaci helyzetét befolyásoló, nagy technológiai vállalkozások és online platformok piaci magatartásainak vizsgálatára.
GVH 2023 februárjában fejezte be vizsgálatát a világ egyik legnagyobb e-kereskedelmi piacterével, a Wish-el szemben, tavaly november végén pedig lezárta a TikTok vizsgálatát, amely során a magyar versenyhatóság globális hatású eredményeket ért el - írja a hivatal.
A nemzeti versenyhatóság eljárásának köszönhetően 2024 májusában a Viber is módosított kereskedelmi és adatvédelmi gyakorlatain.A GVH, versenyfelügyeleti tevékenysége mellett, rendkívül fontosnak tartja a fogyasztói tudatosság növelését is. Ezzel a céllal indította útjára 2024 elején a fiatalokat célzó Digitális Tudatosság Programját.
A program első féléve eredményesen záródott, 52 iskola, 175 osztályában összesen több mint 4000 diáknak tartottak tanórákat a Gazdasági Versenyhivatal munkatársai.
Ezen felül a nemzeti versenyhatóság szeptember 17-én együttműködési megállapodást írt alá a Tanítsunk Magyarországért program megvalósítóival, a Nemzeti Tehetség Központ Közhasznú Nonprofit Kft.-vel és a Tanítsunk Magyarországért Alapítvánnyal.
Ennek köszönhetően a Tanítsunk Magyarországért programban résztvevő és a GVH által felkészített egyetemista mentorok is segítik a gyerekeket, miként válhatnak tudatosabb fogyasztóvá az online térben a digitális világ kihívásai között.