Milyen humánerő-kihívásokkal küzdenek a kkv-k?

HR2019. jan 23.Növekedés.hu

Jelentős az aggodalom a kkv szegmens munkaerőpiac keresleti oldalán: bevallottan nehéz minőségi munkaerőt találni és legalább ilyen nehéz azt megtartani. Az automatizálás és a feladatok kiszervezése is gondot okoz a kis- és középvállalkozásoknak, melyeknek jelentős része számol a létszámbővítésen túl vezető- és tulajdonosváltással is. A jelenkori elvándorlás azonban az utódlást is nehezíti – ez derült ki az UniCredit és az Inspira közös, magas üzleti potenciállal bíró kkv-kat célzó kutatásának* HR vonatkozású adataiból.

A cégek fele létszámbővítésre készül

A megkérdezett vállalkozásoknak csaknem fele, a családi vállalkozások 47%-a tervez létszámbővítést, ennek forrása azonban sokszor bizonytalannak tűnik. Sok nyitott pozíció hosszú hónapokon át nyitott marad – a vállalatvezetők a minőségi munkaerő megtalálását tartják a legnehezebb feladatnak. A munkaerőhiányt jellemzően hosszabbított munkaidővel, túlórákkal, szabadidőben vagy hétvégén történő munkavégzéssel próbálják ellensúlyozni, és hozzáteszik, hogy rendkívül nehéz a helyzetük, mert egy kisebb családi cég esetében nincs kinek kiszervezni a munkát.
Létszámbővítésre emiatt a családi vállalkozások 64%-a készül a következő 5 évben, és csökkenésre, a cég létszámbeli karcsúsodására egyikük sem számít.
A nem családi vállalkozások náluk is jelentősebb mértékű munkaerőhiánnyal küzdenek. A szükséges munkák elvégzését ők hosszabb vállalási, teljesítési határidőkkel, illetve bizonyos munkák kiszervezésével taktikázzák ki, de a saját munkaerő túlhajszolásától inkább tartózkodnak, mivel vannak más eszközök, amellyel a kapacitáshiány első körben kezelhető – ők tehát kevésbé kiszolgáltatottak, mint a családi vállalkozások. A nem családi cégek 40%-a számol a következő öt évben létszámbővüléssel, csökkenésre pedig csak 5%-uk gondol.

Kiszervezni a munkát – átmenetileg?

Míg a családi vállalkozások inkább új, fizikai (42%) vagy szellemi (44%) munkakör létesítésében gondolkodnak, addig a nem családi vállalkozások átmeneti jelleggel szeretnének munkaerőt kölcsönözni (40%), munkát és feladatot kiszervezni (39%) és bizonyos munkaköröket gépesített megoldásokkal helyettesítenének (29%). A nagyobb árbevételű cégeknél (701-1500 MHUF) kevéssé jellemző, hogy átmeneti jelleggel kölcsönöznek munkaerőt (12%), a kisebb árbevételű (51-700 MHUF) kkv-knak viszont 37%-a tervezi, hogy egyes munkákat kiszervez, vagy hogy egyes pozíciókat átmeneti jelleggel tölt csak be. A kkv-k mindegyikére igaz, hogy a legnagyobb igény a minőségi szellemi és fizikai munkaerő megtalálására van, ezt a feladatot a cégvezetők nagy kihívásnak élik meg.

Nehéz hosszú távon megtartani a munkaerőt

A munkaerőhiány mellett a legnagyobb nehézséget a minőségi munkaerő megtartása jelenti.
Nem minden a juttatás és a bónusz, a dolgozók a kellemes munkahelyi légkört, a modern környezetet, a közösségi programokat, csapatépítőket is igénylik és értékelik.
Nagy hangsúly van a munkavállalók hosszú távú szakmai fejlődésén is, de egy magasan képzett fiatal ma már nem vár éveket arra, hogy előrébb jusson, 1-2 éven belül szeretne feljebb lépni a ranglétrán. A rugalmas munkaidőkeretek, a távmunka, a céghez tartozás és a cég sikereiben való aktív részvétel, de legfőképpen a folyamatos szakmai visszajelzés az, ami hosszabb távon maradásra bírhatja a dolgozókat.

Sok cégnél sürgető kérdés a vezetőváltás

A tulajdonos- és vezetőváltásban leginkább érintett szegmens a családi kis- és középvállalatoké.
A jól menő családi vállalkozások 31-% gondolja úgy, hogy cégénél 5-10 éven belül változás lehet a tulajdonosi körben, 36%-uk pedig vezetőváltással is számol.
Jellemzően nem értékesíteni, hanem családtagnak vagy rokonnak szeretnék átadni (66%) a cég vezetését, de a tapasztalat azt mutatja, hogy az egyenes generációváltás a külföldön tanuló fiatalok nagy száma okán nem mindig tud zökkenőmentesen megvalósulni, előfordul, hogy a következő generáció nem jön haza vagy más területen helyezkedik el. A nem családi vállalkozások kevésbé érintettek, csak 18%-uk számol 5-10 éven belül tulajdonos- illetve vezetőváltással. Ők a cég egyik munkatársában, vagy külső személyben látják cégük új igazgatóját vagy tulajdonosát. 

SIKERSZTORIK
100% pszichológia: Ebben rejlik a Facebook, Snapchat és az Instagram sikerének titka
A Facebook több mint 2 milliárd, az Instagram 800 millió felhasználóval büszkélkedhet, a Snapchat-et pedig körülbelül 180 millióan használják naponta. Valójában miért kapnak ezek az alkalmazások ekkora figyelmet? Összegyűjtöttük az öt legfontosabb okot.
Siker2018. feb 15.
Mit tennének a milliárdosok, ha mindenüket elvesztenék?
Bill Gates és Warren Buffett, akik egyébként hosszú ideje jó barátok, megosztották gondolataikat arról, mit tennének, ha mindenüket elvesztenék és a nulláról kellene felépíteniük az életüket.
Siker2018. ápr 28.
Hogyan legyünk sikeresek a 20-as, 30-as, 40-es éveinkben - az Alibaba tulajdonosának jó tanácsai
„Az életben nem az számít, hogy mennyi mindent értél el, hanem az, hogy hogyan élted meg a kemény napjaidat és a hibáidat.” Mondta Jack Ma.
Siker2018. feb 20.
Michael Bloomberg: öt tipp, hogy sikeres vállalkozó legyen
Mindössze öt dologról van szó, ám ezek betartásával lett sikeres vállalkozó Michael Bloomberg, akit később New York polgármesterének választottak.
Siker2018. máj 10.
Kezdő vállalkozó? Akkor erre az öt dologra figyeljen!
Bármibe, és bármikor is vág bele az ember, vannak általános szabályok, amelyek betartása nagy segítséget jelent a kezdő vállalkozónak. Mutatjuk, mit tart a legfontosabbnak egy sikeres vállalkozó, a JÓKENYÉR pékség tulajdonosa, Ludwig Klára.
Siker2018. nov 8.
Soros után ő a második leggazdagabb magyar
Thomas Peterffy, vagyis Péterffy Tamás 15-18 milliárd dollárra becsült vagyonával a világ 57. legtehetősebb embere.
Siker2019. jan 12.
Egy fiatal srác 100 millió fontos sportruházati márkát rakott össze Nagy-Britanniában
Nehéz elképzelni, hogy az alapításkor 19 éves Ben Francis-nak honnan volt ideje és energiája létrehozni és vezetni a Gymshark-ot.
Siker2018. okt 18.