Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Pintér Márton építész tanít a legnagyobb hazai magánegyetemen 

HR2024. ápr. 15.Növekedés.hu

Pintér Márton építész tervezőművész, a Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) oktatója „Nincs itt semmi látnivaló” című projektje lesz a 2025. évi Velencei Építészeti Biennále magyar kiállítása.

Pintér Márton lett a Ludwig Múzeum kurátori pályázatának nyertese szakmai zsűri döntése alapján.

A „Nincs itt semmi látnivaló” című projekt 12 pályamegtaláló magyar építész szakmán kívüli sikertörténetét mutatja be, egyúttal ezen sikereket egyfajta esettanulmányként használva 12 szakmai helyzetjelentést tesz az építészet állapotáról, egy átfogó szakmai helyzetjelentést elkészítve. 

A Pintér Márton által tervezett kiállítás a Biennále főkurátora, Carlo Ratti kiáltványára reflektál, aki szerint „ahhoz, hogy szembenézhessünk a lángoló világgal, az építészetnek a körülöttünk lévő összes intelligenciát mozgósítania kell”.

A Magyar Pavilon egy valaha volt rangos, mára elhagyatott építészirodába invitálja a látogatót. Egy kimerevített irodajelenet látunk, ahol a munkaállomásoknál, a tárgyalókban és a vezetői asztalnál ülő piros figurák a tényszerű helyzetjelentések terhe mellett a szakmán kívüli sikerprojektjeiken dolgozó szakmaelhagyókat – Kossuth-díjas előadóművész, feltaláló, tech-guru stb. – reprezentálják.

A szakmai helyzetjelentés elkészítésén doktoranduszokból és egyetemistákból álló építész-kutató projektcsapat dolgozik majd.

A kutatómunka során kiemelt szerepet kap „Az építésznő”, akinek szakmán belüli helyzetéről, valamint a vonatkozó sikersztori gyakori „elmaradásának” okairól a Women in Architecture alapító kutatója készít feltáró anyagot.  (Ludwig Múzeum)

Pintér Márton kritikai alapállása szerint

a Velencei Nemzetközi Építészeti Biennále „építészeti Ki mit tud” szellemében legyártott elitista tartalma a gyakorlatban alkalmazhatatlan. Az építészet mára elveszítette meghatározó filozófiai, társadalmi és kulturális szerepét, csupán a folyamatosan változó piaci igényeket képes kiszolgálni.

Ez a tendencia az irányadó elvek elkopásával, az építészet alkotóerejének elvesztésével és piaci igényekre szabott, egysíkúan tömegképzett épített környezettel jár. Ahogy a világban mindenhol, idővel itthon is megvalósultak a presztízs-beruházásaink, lett irodakultúránk, fehérfalú lakásokban alakult a közízlésünk és mertünk mediterrán-magyar álmot álmodni.”  

A pályakezdőknek, pályaelhagyóknak és pályamegtalálóknak egyaránt perspektívát adó kiállítás a 19. Velencei Nemzetközi Építészeti Biennálén valósul meg 2025. május 24. és november 23. között.

A kiállítástól sokat várok - elégedettséget, elégedetlenséget, örömöt és kesergést. Egy szóval: diskurzust. A “Nincs itt semmi látnivaló” archiválja a nívós múltat, ünnepli az építészeti tudás migrálását, kritizálja a jelenlegi normákat és cselekvésre szólítja fel az új generációt, hiszen, ha „nincs itt semmi látnivaló, akkor bizonyára még sok dolgunk van

- nyilatkozta Pintér Márton az eredmény kapcsán.