Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

A Facebook nyugdíjasklub, a TikTok forgalomterelő lesz a jövőben 

Interjú2022. feb. 2.Kovács Dániel

A legnagyobb közösségi portál egyre többször kapja meg az oldschool jelzőt, a fiatalok más platformokat kerestek. Most éppen a videós anyagok a trendik, és a TikTok a menő, de mit hoz a holnap? Szél Gergely, az innovatív video streaming-megoldásokat fejlesztő magyar RECnGO ügyvezetője segítségével jártunk utána.

Sokan mondják, hogy a Facebook “nyugdíjas” platform lett, a fiatalok már nem lógnak rajta. Miért?

Maga a tartalom előállítása és fogyasztása változott meg, köszönhetően annak, hogy a videókkal való kommunikálás felértékelődött. Virágkorukat élik a rövidebb tartalmak, egy jól összerakott TikTok-videó nagyon gyorsan tud terjedni. Maga a platform is úgy lett összerakva, hogy teret enged ennek a változásnak, a Facebook emellett oldschoolnak tűnik.

Az az igazság, hogy már nem szeretünk annyira olvasni, szöveges tartalmakat bogarászni.

Egyszerű példa erre, ha veszek valamilyen eszközt, eszemben sincs elolvasni a használati utasítást, beütöm a nevet, típust a keresőbe, biztosan lesz ott valamilyen videó, ami elmagyarázza. Nem véletlenül olyan virálisak a Do It Yourself videók…

Pedig a Facebooknál nagyon dolgoznak a jövőn. Lesz még újabb reneszánsza a Zuckerberg-birodalomnak?

Az biztos hogy a közösségi média átköltöztetése a virtuális térbe nagyot fog szólni, de legalább öt év biztosan kell, míg eljutnak erre a szintre.

Ha ez bekövetkezik, a többiek lehúzhatják a rolót?

Nem hiszem. Sokkal valószínűbb, hogy a piac a mostaninál jóval differenciáltabb lesz.

A metaverzum azt kínálja majd, hogy kiszakadjunk a valóságból, a TikTok várhatóan marad az egyre impulzívabb videós tartalmaknál, az Instagram a képi és videós anyagok megosztásának egyfajta hibrid platformja lesz, de szinte biztos, hogy nekik is lesz valamilyen megjelenésük vagy formátumuk a metaverzumban.

Alkalmazkodniuk kell majd és biztos vagyok bennne, hogy megtalálják majd ennek a megfelelő formáját.

Videós tartalmak forradalmáról beszélgetünk, de szóba sem került a YouTube…

 A YouTube korábbi egyeduralma megtörni látszik azzal, hogy számos új közösségi platform született és születik folyamatosan. A TikTok, néhány év alatt rohamos tempóban növekedett, a közelmúltban elérte az egymilliárd felhasználót világszinten, míg itthon is már egymillióan használják a platformot.

Ezek új formátumokat is behoznak és befolyásolják mind a fogyasztói ízlést, mind a techcégek fejlesztési irányait. A videós tartalmak így általánosságban is egyre dominánsabbá válnak a különböző felületeken. A felhasználók világszinten már átlagosan 100 percet töltenek naponta online videók nézésével, ami a teljes közösségi médiahasználat oroszlánrészét teszi ki.

Ez hatalmas nézettséget jelent, a világ lakosságának már több, mint fele (53%-a) rendszeres felhasználója valamely közösségi média platformnak: 2021 októberében már a 4,55 milliárd főt is elérte az aktív felhasználók száma.

Már most látszik, hogy ez átrendezi a piacot, megszületett például a professzionális posztok elkészítésével foglalkozó tartalomgyártó iparág. Mekkora pénz van benne?

Egyre nagyobb üzlet: világszerte már összesen több, mint 50 millió amatőr és professzionális influenszert tartanak számon, a teljes piac mérete pedig éves szinten már közel 14 milliárd dollárra (4 340 milliárd forintra) rúg.

A tartalomszolgáltatás anno még nagy kamerákkal, sok-sok méter kábellel és közvetítőkocsis kitelepüléssel zajlott. Aztán átalakult a piac, jöttek inkább az okostelefonok, ráadásul egyre jobb telefonok jelentek meg a piacon, és azt mondták az ügyfelek, hogy nincs már szükség a nagystúdiós megoldásokra minden esetben.

Egy Facebook vagy Instagram live-ot megcsinálnak akár maguknak is vagy kisebb költségvetésű beszállítóval, hiszen a mobiljuk mindig kéznél van.

De ilyen esetben is szükség van a professzionális tartalmakra, nekünk innen jött az a gondolat, hogy ha már egy abszolút mobile first világban élünk, azaz mobillal vesszük fel a filmet és jó eséllyel a telefonján nézi majd meg a célközönség, csináltunk egy applikációt, amivel profi tartalmakat lehet előállítani különböző innovatív videó streaming-megoldásokkal. Az a cél, hogy a tartalomgyártás minőségi legyen, de nem bonyolult.

Mennyire robbant be ez a folyamat Magyarországon?

 A hazai piac ilyen témákban mindig egy nagyon jó tesztpálya. Van tízmillió lakos, mind a fotós, mind a videós oldalon van egy tehetséges, nemzetközi szinteken is kiemelkedő közeg, nem véletlen, hogy a filmipar is hatalmas üzlet Magyarországon.

Itt könnyen kapunk jó visszajelzést arról, jó irányba megyünk-e. Egyébként a jelek szerint nálunk is hatalmas boom előtt áll a mobilos filmezés és tartalomgyártás.

Mi lesz, ha elül ez a hullám, mondjuk a TikTok-ot is kikiáltják nyugdíjas platformnak?

Ez egyhamar nem fog bekövetkezni. Nagyon okos a TikTok algoritmusa, jól adagolja a felhasználókat érdeklő tartalmakat A fejlesztők rövid távú célja az, hogy egy háztartásban élő családtagok ízlésük szerint teljesen más tartalmakat kaphassanak.

Jogos kérdés, hogy jó irány-e az, ha a mesterséges intelligencia ennyire mélyen bele tud nyúlni az ízlés, érdeklődés formálásába, elviszi-e ezt olyan irányba, amerre a felhasználó nem akarja.

Változások persze lesznek, én úgy gondolom, hogy a TikTok átalakul majd egyfajta forgalomterelővé. Mondjuk lezajlik egy kosárlabdameccs, majd felkerül egy rövid videó egy ütős mozzanatról, profin alárakott zenével, és az virálisan terjed.

Eljut hozzám, megnézem (ráadásul várhatóan minél gyorsabban), tetszik, ezért keresek egy olyan szolgáltatót, ahol élőben streamelik a meccseket, vagy előfizetek egy sportcsomagra.

Merre fejlődik a technika, amely mindezt ki fogja szolgálni?

Telefonok tekintetében, ha valamiben évről évre biztosak lehetünk, beszéljünk bármelyik gyártó modelljéről, hogy az akkumulátor kapacitása és a kamerája jobb lesz a tavalyi modellnél.

A mobilok már évekkel ezelőtt képesek voltak arra, hogy HD, vagy FullHD minőségben rögzítsenek, most megy a 4K, felkészülnek az új cinematic és synergic módok.

Azt mondják, Hollywood ott van a zsebedben, és konkrétan mi is ezt látjuk már évek óta. Ez a piac fog nagyon megerősödni.

Ha még azt is hozzávesszük, hogy ezeknek a csúcskategóriás készülékeknek a teljesítménye még tovább fokozható olyan kiegészítőkkel, mint egy plusz lencse, már nem is tűnik olyan elrugaszkodott ötletnek, hogy akár a filmgyártásba is betörhetnek.

Nem egyszerre persze és mindent leuralva, de beszédes tény, hogy profi fotósok és videósok váltanak át rá, és egyre több kurzus indul, amelyek kifejezetten ezt oktatják.

Az előttünk álló évek ezeknek a rendszereknek a finomhangolásáról szólnak majd, nincs már messze az az idő, amikor akár két három órás filmet is le tudunk majd forgatni mobilon úgy, hogy nem lesz szükség hozzá powerbankra, bírni fogja az akku. Az más kérdés, hogy hol tudom majd ezt megosztani.

A Facebook a mai napig lebutítja a fotókat, videókat, és okkal. Egy közepes minőségű streamből egy óra nagyjából egy gigabyte, amit tárolni is kell valahol, már most is brutális méretű szerverfarmokat üzemeltetnek a nagy platformok.

Amikor Bill Gates bemutatta a CD-lemezt, mint a technológiát, amely hétszáz megabyte adatot képes tárolni szemben az 1,44-es floppy lemezzel, azt mondta, ezen elfér egy ember élete. Ma kb. 50db nagyon jó minőségű fotó férne el rajta.