Tízezer informatikust vinne el a Facebook Európából a Metauniverzum programozásához

Elemzések2022. jan. 6.D.J.

Bár egyelőre nem létezik, máris óriási a felhajtás a metaverzum körül. Tíz év is lehet mire megvalósul, de utána gyökerestül átalakíthatja az internetet.

Ha minden a Facebook tervei szerint fog alakulni akkor pár év és mindannyian olyan természetességgel fogunk belépni a virtuális valóságba, mint a Mátrix hősei. Csak mi nem gonosz programok ellen harcolunk majd, hanem ott fogjuk élni a napjaink jó részét.

Mióta múlt októberben a Facebook atyja Mark Zuckerberg elmondta, hogy az internetet meg fogják reformálni a „metaverzummal”, se szeri se száma azoknak a híreknek, amelyek a szenzációs fejleményekről számolnak be.

Az amerikai lapok tanulsága szerint már volt, aki a metaverzumban kötött házasságot, a Facebook egyik feje itt adott interjút, más pedig már telkeket is vett a virtuális térben.

Mindezek után talán meg fogja lepni, hogy a „metaverzum” egyelőre nem létezik. Zuckerberg viszont kétségtelenül remekül keltette fel iránta az érdeklődést. Amit mi sem jelez jobban, mint hogy a metaverzumról az elmúlt két hónapban csak az angol nyelvű sajtóban több mint 12 ezer cikk született.

Vásárlás és munka a digitális térben

Na de öntsünk tiszta vizet a pohárba és nézzük mégis pontosan mi is az a metaverzum.

Ha Zuckerberg álma megvalósul, akkor létre fog jönni az internet örököse. A metaverzumot különféle virtuális valóságok hálózata fogja alkotni. A tervek szerint, ahogy most a neten a honlapokon szörfölünk, úgy megyünk majd egyik digitális világból a másikba. Lesz olyan, amelyikben dolgozunk majd, máshol a vásárlást intézzük vagy baráti találkozókat tartunk.

Az iskolában a Vénusz a téma a tanórán? A metaverzumban a diákok akár körbe is nézhetnek a bolygó felszínén.

Egy munkatársunkkal kell beszélnünk, aki a világ másik felén lakik? A metaverzumban egy pillanat alatt ott teremhet a kollégánk a virtuális irodánkban, ahol rögtön áttudja nézni, hogy mivel foglalkozunk.

Autót akarunk vásárolni? A metaverzumban anélkül, hogy kilépnénk a lakásunkból a digitális valóságban körbejárhatjuk a kocsikat és bele is ülhetünk a kiszemelt modellekbe.

Mindez azonban egyelőre még nem több egy elképzelésnél. A metaverzum előtt jó pár akadály áll.

Zuckerberg a The Verge-nek adott interjúban azt mondta: szerinte a technológia az évtized végére fog beérni.

Ködösít a Facebook

Joggal merülhet fel a kérdés, hogy akkor miért vannak hírek arról, hogy az emberek már használják a metaverzumot?

Nos, virtuális valóságot használó programok már jó ideje léteznek. De néhány mutatósabb játékot leszámítva nem néznek ki jól és mindannyiuknak komoly korlátai vannak. Mindenesetre Zuckerberg bejelentése óta sokukra előszeretettel ütik rá a metaverzum nevet.

Ott van például az a pár, akik állítólag a metaverzumban esküdtek. Ők valójában egy Virbela nevű programot használtak, amelynek nincs köze a Facebookhoz.

Az tény, hogy Zuckerbergék Horizon Worlds néven elindítottak decemberben egy virtuális valóság programot. De ez még nem a metaverzum.

Ez egy szoftver, amelynek két fő funkciója van: ki lehet próbálni és kreálni is lehet vele különféle videojátékokat, illetve a digitális tereiben találkozókat lehet tartani. A jelenlegi formájában nincs benne semmi forradalmi.

Ráadásul elég költséges a belépés. Hisz először le kell szurkolnunk úgy 100 ezer forintot egy normális virtuális valóság szemüvegért. Mert filléres eszközökkel a Horizon Worlds-öt nem lehet használni.

Ha megvan hozzá minden eszközünk akkor is komoly esély van rá, hogy 10-20 perc használat után fejfájást kapunk. Az emberi agy ugyanis nehezen birkózik meg azzal, ha egyszerre kell feldolgozza azt, hogy egyhelyben ülünk, úgy hogy közben a szemünk azt látja, hogy mozgásban vagyunk.

A profibb virtuális valóság szemüvegek ráadásul elég otrombák. Hosszú ideig nem túl kényelmes a viseletük.

Egyébként a Horizon Worlds-ben azt is kitalálhatjuk, hogy miként akarunk kinézni a digitális térben. De ez sem újítás. Ráadásul akárhogy variálunk mindenképp úgy fogunk festeni mintha egy filléres animációs film szereplői lennénk.

Az avataroknak - amelyek a felhasználókat képviselik a virtuális valóságban - itt még lábuk sincs.

Ahhoz, hogy a mindennapi használatra be lehessen őket vetni a virtuális valóság technológiáknak még sokat kell fejlődniük.

A Facebook anyacégének a Metának a kommunikációs menedzsere Eliza Kern azt mondja, hogy szerinte még 5-10 év mire a metaverzum megvalósul.

A vállalatnál azonban vannak vezetők, akik inkább ködösítenek egy kicsit a témában. Nick Clegg, a Meta globális ügyekért felelős alelnöke például a Horizon Worlds programban adott interjút, majd ahogy azt később a Washington Post megírta: a javaslatára az interjú úgy jött le, hogy azt a metaverzumban adta. Annak ellenére, hogy a metaverzum még nem létezik.

De ha megvalósul kétségtelen, hogy fenekestül felforgathatja az internet világát. A Facebook anyacége pedig kész hegyeket megmozgatni ahhoz, hogy az elképzelés valósággá váljon. Egy októberi bejelentés alapján egy év leforgása alatt úgy 10 milliárd dollárt költenek arra, hogy a virtuális univerzum alapjait lerakják. A Facebook anyacége is részben azért lett tavaly Metára változtatva, hogy megmutassák, mennyire komolyan veszik ezt a projektet.

Az Európai Unióban a következő öt évben 10 ezer embert toboroznának a metaverzum felépítéséhez.

Ez azért is nagy szó, mert a kontinensen így is programozó-hiány van. Nálunk például úgy 5-10 ezer informatikus állás betöltetlen. De ha nem csak a szakmájukban alaposan elmélyült informatikusokat nézzük, hanem általában az IT szakembereket akkor belőlük körülbelül 44 ezres a hiány.

Nem lenne meglepő, ha Európa-szerte sok programozó ott hagyná a jelenlegi munkahelyét, hogy a jövő nagy reménységén, a metaverzumon dolgozzon.

Zuckerberg elképzelése szerint egyébként a digitális világokban az elmélyedéshez ugyan kell majd a virtuális valóság szemüveg, de bizonyos funkciókhoz más módszerekkel, így kiterjesztett valóság eszközökkel vagy akár egy sima PC segítségével is hozzá lehet majd férni.