A Magyar Autóklub elnöke: az utolsó pillanatban vagyunk – a városaink közlekedéséhez hozzá kell nyúlni
InterjúBízom benne, hogy előbb-utóbb a városban döntéshozók és a városi közlekedésért felelős tisztségviselők rá fognak jönni, hogy az eddigiektől eltérő, más szemléletet kell képviselni – mondta el Hatala József, a Magyar Autóklub elnöke.
Mennyire éri meg a mostani energiák mellett e-kocsit vásárolni?
A háború sok mindent megváltoztatott, ezért most egy átmeneti időszakot élünk, de hosszabb távon megéri e-autót venni. Az elektromos hajtás el fog terjedni, és egyre nagyobb teret fog hódítani. Ebben egészen biztos vagyok.
Úgy általában is megállapítható: a fenntarthatóságot támogató innovációknak minél nagyobb mértékben és minél gyorsabban el kell terjedniük. Nincs más választásunk, hisz a városaink olyan terhelés alatt állnak, a magas járműszám és a nagyfokú légszennyezettség miatt, hogy mondhatni: az utolsó pillanatban vagyunk.
Mindezt pedig Budapesten nem lehet kerületi szinten kezelni.
A szmogot nem érdeklik a kerülethatárok. Bízom benne, hogy előbb-utóbb a városban döntéshozók és a városi közlekedésért felelős tisztségviselők rá fognak jönni, hogy az eddigiektől eltérő, más szemléletet kell képviselni.
Vannak uniós tervek, melyek szerint 2035-től nem lehet majd olyan új autót forgalomba hozni, amely menet közben szén-dioxidot termel. Ezzel egyetért?
Hogy pontosan egy ilyen fontos intézkedést mikor érdemes bevezetni azt nagyon nehéz eldönteni. Viszont egy biztos: az állandó fejlődés. Ma már nehéz elképzelni, de régen például a motorizáció elején az autósok sokszor a patikusoktól szerezték be a szükséges üzemanyagot mivel nekik volt a sebek tisztítására használt sebbenzinük.
Időbe telt mire az üzemanyagellátás mai összetett rendszerei létrejöttek. A fejlődés útján pedig folyamatosan tovább kell haladni.
A Magyar Autóklub már 2011-ben, az új újpesti székház építésekor fókuszban tartotta az alternatív közlekedési megoldásokat és a fenntarthatóságra törekedett, ezért már akkor elektromos töltőoszlopot telepítettünk. Országos segélyszolgálati feladataink ellátására pedig már több mint öt éve használunk elektromos segélyautókat, így környezetkímélő módon érkezhet a segítség a bajba jutott közlekedőkhöz.
Egy vevőnek mennyit kell várnia egy új autóra manapság?
Éveket. Lassan visszaköszön a régi Merkur-korszak, amikor természetesen volt, hogy esztendőket kell várni az új kocsikra.
A Magyar Autóklub közös megállapodást írt alá a Jövő Mobilitása Szövetséggel. Mi célból?
Az Európai Unió törekvéseivel összhangban közösen dolgozunk majd a jövőben a fenntartható közlekedési megoldások és innovációk bemutatásán, népszerűsítésén és fejlesztésén, valamint elősegítjük az alternatív hajtású közlekedési megoldások elterjesztését, elsősorban az elektromos autók és a mikromobilitási megoldások területén.