A sivatag digitális jövője – magyar cégek a szaúdi technológiai forradalomban
InterjúA Magyar-Szaúd-Arábiai Digitalizációs Klaszter frissen alakult, de máris komoly célokat tűzött ki. A magyar digitális vállalkozások előtt hatalmas lehetőségek nyílnak a dinamikusan fejlődő szaúdi piacon. De hogyan lehet betörni a Vision 2030 program által megnyitott szektorokba, és milyen akadályokat kell leküzdeniük a magyar cégeknek a sikerhez? Sárdi Attilával, a klaszter titkárával és társalapítójával beszélgettünk.
Mi inspirálta a Magyar-Szaúd-Arábiai Digitalizációs Klaszter megalapítását, és milyen konkrét célokat tűztek ki?
Egy tanulmányutat követően jutottunk alapítóinkkal arra a következtetésre, hogy érdemes volna ebben a relációban terepfelmérést végezni. Meghatározó élmény volt Al Ula-i utam, nemcsak az ott látott abszolút világszínvonalú turisztikai koncepció, hanem a kint lévő nyugati szakembergárdával történt kezdetben véletlenszerű, majd egyre tudatosabb beszélgetéseim alapján is.
Alapvetően a nagy országok képviseltetik magukat ezekben a Vision 2030-hoz kötődő zászlóshajó projektekben, de kellő szerénységgel és nemzetközi tapasztalataink birtokában azért ki merjük jelenteni, hogy a magyar know-how egy ilyen környezetben is megállja a helyét.
Ez persze abban az esetben hatványozottan igaz, ha a nyitott szemléletmóddal és exportképes termékkel vagy szolgáltatással rendelkező cég szeretne betörni Szaúd-Arábia dinamikusan fejlődő piacára olyan iparágakat lefedve, melyekben versenyképesek vagyunk. Jelmondatunk a következő:
elég nagyok vagyunk ahhoz, hogy szolgáltassunk, de elég kicsik ahhoz, hogy törődjünk is az ügyfelekkel. Ez a mondat jól szemlélteti Klaszterünk koncepciójának lényegét: egységes szemléletmódban és fellépéssel szeretnénk összefogni azokat az exportképes és tőkeerős magyar vállalkozásokat,
akik nemzetközi tapasztalatunknak és hálózatunknak hála elő tudják mozdítani a kétoldalú gazdasági kapcsolatokat digitalizációs termék-és szolgáltatás portfóliónk széles spektruma mentén.
Hogyan látja a klaszter szerepét a magyar és szaúd-arábiai vállalkozások közötti digitalizációs együttműködés előmozdításában?
Bár a közelmúltban számos fontos gazdaságdiplomáciai programon és fórumon vettünk részt Rijádban, mi egy üzleti alapokon nyugvó és főkent önerőből szerveződő, egymást segítő üzleti közösség létrehozásán fáradozunk alapítóinkkal, Ocskay Lászlóval, Pfeffer Kristóffal és Körömi Jánossal, akik sikeres vállalkozásaik egyenként több, mint 15-20 éves nemzetközi tapasztalatát gyúrták egybe azért, hogy e-kezdeményezés formát ölthessen.
Egy olyan platformot szeretnénk létrehozni, melynek révén a két ország kapcsolatai az üzleti szférán keresztül fejlődhetnek. Bilaterális koncepciónk keretében egyrészt segítjük tagjaink piacra lépését a szaúdi piacon, másrészt kiterjedt közép-európai hálózatunkon keresztül segítenénk a szaúdi cégeket, befektetőket a régiós piacon való megjelenésben.
Ezekhez gyűjtünk most inputokat, cégeket és egy, diskurzusokon és tudásmegosztáson keresztül formálódó közösségben látjuk azt a hosszú távú potenciált, melyben elsősorban tagjaink proaktivitása, befektetett forrásai és energiája jelentik jövőbeli sikereink alapját.
Milyen konkrét projekteket vagy együttműködéseket sikerült eddig megvalósítani a klaszter keretében?
2024 májusában indultunk, tehát mondhatjuk, hogy egy start-up projektről van szó. Ennek a mérlege eddig 13 proaktív magyar cég, összesen több mint 1200 alkalmazottal. Két gazdasági fórum, hazai rendezvények, formálódó együttműködések többek között Szaúdi-Magyar Üzleti Tanáccsal és programok a Szaúdi Kamarák Szövetségével.
Emellett számos ügyféljelöltet sikerült összekötni tagjainkkal, akikkel folyamatosak az egyeztetések. Szaúd-Arábiában a siker kulcsa a hosszú távú gondolkodásban és az emberi kapcsolatok elmélyítésében rejlik, jelenleg az alapokat építjük.
Itt szeretnék néhány szóban szólni arról a csapatról, akiknek segítsége nélkül nehezen tarthatnánk itt: rijádi nagykövetségünk elkötelezett munkatársairól. Országunk külkapcsolatainak formálóiról, akik számunkra is példát mutatnak abban, hogy egy kis ország képviselőiként hogyan lehet a nagyokkal összemérhető eredményeket produkálni.
Ez ugyan nem a reklám helye, de üzletben járatos csapatunk tagjaként mindenképpen ki kell emelni, hogy a KKM által teremtett koncepció és az általuk biztosított keretek tapasztalataink alapján a gyakorlatban remekül hasznosulnak.
Hogyan értékeli a rijádi üzleti fórum eredményeit, és milyen visszajelzéseket kaptak a szaúd-arábiai partnerektől?
Az SPA szaúdi állami hírügynökség is lehozta a látogatásunkról szóló hírt, a sajtóvisszhang mellett pedig mind üzleti, mind gazdaságdiplomáciai téren pozitívak a visszajelzések és szaúdi féltől konkrét javaslatokat kaptunk a továbbiak vonatkozásában. Biztosak vagyunk benne, hogy az általunk tapasztalt nyitottság sikeres üzleti együttműködésekhez vezet.
Milyen főbb kihívásokkal szembesülnek a magyar vállalkozások a szaúd-arábiai piacon történő megjelenés során, hogyan segíti a klaszter a tagvállalatokat ezeknek a kihívásoknak a leküzdésében?
Szerencsére tagjaink között számos olyan cég van, akik már sikeres üzleteket bonyolítottak akár a szaúdi, akár a GCC régiós piacokon. Az ő tapasztalatukból is meríthetünk, hiszen ahogy említettem a tudásmegosztás egyik nagy értékünk.
Fejlett nemzetközi marketinges és PR megoldásainknak hála megágyazhatunk a kapcsolatoknak is. A fő kihívást az jelenti egyébként, hogy egy bizonyos cégméret alatt a kisebb hazai vállalkozások nehezen tudják az üzletkötéshez szükséges légkör fenntartásához elengedhetetlen kinti jelenlétet biztosítani akár a fórumok, kiutazások vagy az ügyfélkapcsolatok ápolása tekintetében.
Kiemelném, hogy elsősorban olyan cégeket várunk csapatunkba, akiknek megvan a hátterük és vállalkozó szellemük a fenti akadály leküzdésére. Koncepciónk alapja az, hogy részben közös, részben külső forrásbevonás segítségével a fenti kérdésre választ jelentsen Klaszterünk tagjának lenni. Egységben az erő, ahogy a mondás szól és ez ránk, kis Közép-európai országból kiinduló vállalkozásokra duplán érvényes.