Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Akár Bangladesben, akár az Egyesült Államokban járunk, könnyen lehet, hogy egy magyar cégtől származó tojás kerül az asztalunkra

Interjú2022. dec. 9.Dajkó Ferenc Dániel

Hosszú termékpálya áll a boltok polcain kapható tyúktojás és csirkehús mögött. Sokan talán nem is gondolnak bele, hogy a teljes értéklánc jelentős kutatás-fejlesztési tevékenységgel kezdődik, melynek során kitenyésztik a legoptimálisabb tojás- és húshozamot biztosító hibrideket. Egy magyar vállalkozás, a Bábolna Tetra Kft. mára globálisan is jelentős szereplővé vált a baromfi tenyészállat piacon. Több, mint ötven országba exportálnak, termékeik szinte a világ minden táján megtalálhatóak. Ugyan a jelenlegi válság kedvezőtlenül hat a szektorra, azonban a hosszú távú folyamatok pozitív irányba mutatnak. Interjú Németh Szabolccsal, a Bábolna Tetra Kft. kereskedelemért felelős cégvezetőjével.

A Bábolna Tetra egy nagyon speciális szegmensben tevékenykedik. Képes eltartani a magyar piac egy ilyen vállalkozást? Mekkora az export részesedése a teljes árbevételen belül?

Árbevételünk több mint 50 százalékát az export teszi ki. Mi egy jellemzően exportorientált cég vagyunk. Ez többek közt annak is köszönhető, hogy termékeinkre a világ bármely részén van kereslet, hiszen tojást mindenhol fogyasztanak és ennek helyi termelésben megvalósuló, gazdaságos előállításához mi tudunk biztosítani tenyészbaromfikat. A Tetra már hosszú ideje egy jól csengő brand a baromfis szakmában, melyhez versenyképes teljesítményt, költséghatékony előállítást, megbízhatóságot és rugalmasságot társítanak. Mivel Magyarország egy meglehetősen behatárolt piac, ezért lényeges számunkra, hogy exportra is termeljünk. Természetesen a belföldi piac is fontos szerepet tölt be mindennapjainkban, hiszen hazánkban piacvezetők vagyunk. Úgy érezzük, ez a pozíció nagyobb felelősséget és többletgondoskodást is igényel hazai partnereink és az egész ágazat irányában.

Milyen országokban van jelen a Bábolna Tetra?

Gyakorlatilag minden nagyobb régióban jelen vagyunk. Az elmúlt években több mint 50 országba exportáltunk, köztük az Egyesült Államokba, Dél-Koreába, Pakisztánba, vagy éppen Bangladesbe, Ugandába, Ghánába, Algériába és még sorolhatnám. Termékeink megtalálhatóak Ázsiában, Európában, az amerikai kontinensen és Afrika jelentős részén egyaránt.

Milyen kompetenciák szükségesek ahhoz, hogy egy baromfitenyésztéssel foglalkozó cég sikeres legyen a nemzetközi piacokon?

Mint minden termék értékesítése esetében, itt is az egyik alapvető követelmény a megfelelő minőség, és hogy képes legyen kiállni a piaci verseny próbáját. Bábolnán több mint 50 éve folyik baromfitenyésztés és nyugodtan kijelenthetem, hogy ennek a több évtizedes tapasztalatnak köszönhetően a termékünk olyan minőséget képvisel, amely egyértelműen versenyképes a világpiacon. Ezen túl természetesen a külpiacokon való megjelenéshez elengedhetetlen szükség van promócióra is.

Azonban egy tojástermelő hibrid esetében teljesen más koncepciót igényel a marketing tevékenység, mint például egy mobiltelefonnál, hiszen a mi partnereink baromfitartásban járatos szakemberek, így őket meggyőzni főképp szakmai szempontok alapján lehetséges.

Cégünk elsősorban tenyészállatokat (szülőpárokat, nagyszülőpárokat) szállít leginkább naposcsibe formájában olyan cégeknek, melyek ezeket a tenyészállományokat felnevelik, termelésbe helyezik, majd a helyben előállított termékeny tojásokból állítják elő az étkezési tojástermelésre alkalmas naposcsibéket.

A szülőpár értékesítés a piacra lépési folyamat eleje, ugyanis a helyben előállított Tetra baromfik sikeres piaci bevezetéséhez elengedhetetlen a partnerünk és a helyi tojástermelők támogatása.

Az első termelői tapasztalatoknak mindenképpen pozitívnak kell lenniük, hiszen a fogyasztói elégedettség lesz az alapja a további megrendeléseknek.

A szakmai támogatást hosszú évek tapasztalatával rendelkező munkatársaim biztosítják. Online és személyes tanácsadással is segítjük partnereinket, hogy a Tetrával eredményesen és saját megelégedettségükre tudjanak dolgozni.

Legtöbbször nem elég távoli tanácsadással segíteni vevőinket, hanem szükséges a személyes jelenlét is, hogy pontosan felmérhessük, mi történik a telepen. Meg kell győződni róla, hogy biztosítva vannak-e a sikeres termeléshez elengedhetetlen, általunk előírt feltételek, hisz csak ezek megléte mellett érhető el termékeink termelési potenciálja.

Ez a fajta személyes tanácsadás idő- és munkaigényes folyamat és nem kevés költséggel jár. Nehezíti a feladatot az időeltolódás is, mivel a világ minden tájára szállítunk, így ahhoz is alkalmazkodnunk kell, hogy akár hétvégén vagy éjjel is a partnerek rendelkezésére álljunk, a felmerülő problémákra azonnali megoldást kell nyújtanunk, mert egy esetleges kései válasz megtöbbszörözheti a problémát.

Nemrég részt vettek a HEPA Magyar Exportfejlesztési Ügynökség közreműködésével szervezett Magyar-Iráni Üzleti Fórumon is. Mik a terveik az iráni piacon?

Irán számomra és a vállalat számára is fontos piac. 2010 óta dolgozok Bábolnán és (korábban már jelen volt a vállalat az iráni piacon) egy hosszabb szünet után 2011-ben vezettük be újra a Tetra terméket az országban. Sikerült találnunk egy helyi partnert, akivel 8-9 hónapos időtartam alatt 2,5 millió tojóhibridhez szükséges naposcsibét, illetve keltetőtojást szállítottunk. Ezeknek a tojóhibrideknek a termelésével akkor az ország éves tojásigényének 10-15 százalékát tudták biztosítani. Nagyon pozitív volt a piac visszajelzése, azonban a 2011 szeptemberében bevezetett uniós szankciók ellehetetlenítették a szállítások folytatását. Sajnos mire a szankciókat feloldották, Iránban túltermelés alakult ki, így az általunk elindított piacépítés megszakadt, a későbbi piaci körülmények pedig nem adtak lehetőséget a folytatásra. Három évvel ezelőtt sikerült megállapodnunk újra egy másik piaci szereplővel a Tetra újfent történő bevezetéséről, most már helyi termelési bázis biztosítása mellett.

Jelenleg az import engedélyek beszerzése folyik, melyek kézhezvételét követően elindulhat a Tetra tenyészállományok Iránba történő szállítása.

Az elmondottak alapján nem egyszerű folyamat az exportpiacokon való megjelenés. Elérhető itthon ehhez valamilyen formában szakmai támogatás?

Azt, hogy kijussunk egy exportpiacra, komoly előkészítő munkának kell megelőznie. Számos információ áll rendelkezésünkre arról, hogy az egyes piacokon kik a nagyobb termelők.  Azonban az olyan helyeken, mint Afrika, a Távol-Kelet, vagy éppen a Közel-Kelet, a piac még nem olyan rendezett, mint itthon Magyarországon, vagy Európa más részein.

Ez a változékonyság ezekben a térségekben kifejezetten kedvező lehetőséget biztosít számunkra, hiszen ha időben sikerül kihasználnunk a piaci körülményeket, akkor könnyebben megjelenhetünk a termékeinkkel.

Ezzel szemben egy stabil, hosszú ideje beállt piacra újként belépni sokkal nehezebb. Az USA-ban már jelen vagyunk, de ha most kellene bekerülnünk ebbe a régóta stabilnak mondható piaci struktúrába, igencsak komoly akadályokba ütköznénk.

Elmondható, hogy a különböző országokba történő piacra lépéshez eltérő eszközök szükségesek, azonban ami minden esetben elengedhetetlen, az a megjelenés, a személyes jelenlét; fontos, hogy meg lehessen mutatni a termékeket, találkozni lehessen a potenciális jövőbeni partnerekkel. Erre a célra kiválóan alkalmasak többek között a különböző szakmai kiállítások. Az ezekre az eseményekre való kijutásban a HEPA tud segítséget nyújtani, akivel már eddig is voltak eseti együttműködéseink és a későbbiekben is örülnénk, ha az ügynökség támogatná külpiaci törekvéseinket.

Milyennek látják az ágazat jövőjét, hogyan alakíthatja ezt a mostani nehéz nemzetközi gazdasági helyzet?

A tojás, illetve a csirkehús iránti kereslet gyakorlatilag folyamatos, a Tetra Csoport pedig ebben a két termékben érdekelt. Világviszonylatban nézve a népesség növekszik, ezzel párhuzamosan a fogyasztás is bővül. A mostani gazdasági válság csak egy ideiglenes keresletcsökkenést eredményezhet.

Ami számunkra mindenképp pozitívum a jelenlegi helyzetben, hogy az emelkedő fuvarköltségek minden szereplőt egyre inkább arra ösztönöznek, hogy az adott terméket helyben állítsák elő, ne pedig külföldről importálják.

Ez utóbbi folyamat ráadásul már a koronavírus-járvány alatt elindult, hiszen voltak olyan országok, amelyek ellátási gondokkal szembesültek. A helyi termelés a legtöbb viszonylatban felértékelődött. Kínában és Oroszországban is vannak programok, amelyekben mi is megpróbálunk részt venni. Ezen programok célja olyan helyi körülményekhez alkalmazkodó fajták kitenyésztése és termelési struktúra felállítása, mely a Covid-hoz hasonló helyzet előfordulása esetén is biztosítani tudja az alapvető élelmiszerek helyben történő előállítását.

Napjainkban nehéz helyzettel nézünk szembe, mind a gazdasági válság, mind pedig az Európát - így sajnos hazákat is - egyre inkább sújtó madárinfluenza elterjedése miatt.

A termelési költségek emelkednek, az igények jó esetben stagnálnak, a szállítási (főként a légi szállítási) költségek pedig ugyancsak növekvő tendenciát mutatnak. Reméljük, hogy a jelenlegi problémákat átvészelve egy kedvezőbb jövő elé nézhetünk.