„Elkötelezett csapat nélkül nem lehetnénk Európa legjobb repülőtere” – A Budapest Airport HR vezérigazgató-helyettesével beszélgettünk
InterjúA Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér különleges elismerést kapott idén, Európa legjobb légikikötőjének választották a 15-25 milliós utasforgalmat bonyolító repülőterek között. Az üzemeltető Budapest Airport HR vezérigazgató-helyettese, Zahorán-Pirisi Zsuzsa a növekedés.hu-nak beszélt arról, hogyan képez biztos alapot a sikeres működésnek a vállalat munkaerőpolitikája.
Hogyan változott a dolgozói létszám a vállalatnál ebben az évben?
A csapatunk jelentősen bővült, jelenleg 1622 aktív dolgozónk van, ami közel 200-al több, mint tavaly év végén volt, sőt, meghaladja a világjárvány előtti 2019-es számot is.
A már korábban is meglévő munkakörök közül a legtöbb új kollégát az utasbiztonsági és az utasszolgáltatási területre vettük föl. Akik ezekben a munkakörökben dolgoznak, személyesen találkoznak az utasainkkal, jelentős hatással vannak arra, hogy a repülőtéri folyamatok gördülékenyek legyenek. A csapat bővítése pozitív irányba befolyásolta a szolgáltatások színvonalát és így az utasélményt is.
Fontos változás volt idén, hogy ősztől új tevékenységgel bővült az üzemeltetői feladatkörünk, jogszabályi változások miatt létrehoztunk egy saját létesítményi tűzoltóságot is, ahova szintén nagy létszámban érkeztek szakemberek.
A tűzoltóság létrehozása milyen kihívásokat jelentett a HR oldaláról?
Komoly kihívás volt, mivel kilenc hónapon belül fel kellett vegyünk közel 100 főt. Beszédes, hogy csak a HR csapat 1341 dedikált munkaórát fektetett a tűzoltó csapat kialakításába.
Az infrastruktúránk adott volt, hisz Európa egyik legjobban felszerelt repülőtéri tűzoltó bázisa a miénk.
Viszont meg kellett találnunk a legjobb embereket. Szerencsére számíthattunk a korábban ugyan nem velünk szerződött, de a repülőtéren szolgálatot teljesítő szakemberekre, akik közül sokan csatlakoztak hozzánk. Különösen nagy örömmel töltött el minket, hogy velünk maradt a létesítményi tűzoltóság vezetőjeként a korábbi tűzoltóparancsnok is, aki hosszú évek óta a repülőtéren szolgál.
A felvételi folyamat során összesen 782 darab orvosi alkalmassági vizsgálaton kellett megfelelniük az új kollégáknak, és több mint 23 ezer órát töltöttek képzéssel ez alatt a kilenc hónap alatt, hogy felkészülten tudják elkezdeni a munkát.
Október elsejével már munkába állt az új csapat és mondhatom: egy nagyon lelkes szakmai gárdát sikerült kialakítanunk.
Idén mennyire volt nehéz vagy könnyű új embereket felvenni? A szakemberhiányt érzékelték?
Több olyan pozícióra is toboroztunk, amely speciális szaktudást igényel, például műszaki területre is kerestünk új embereket. Bár ez általában kihívást szokott jelenteni, ezeket a munkaköröket is be tudtuk tölteni. Meggyőződésem, hogy mindez az erős munkáltatói márkánknak is köszönhető, hiszen a munkaerőpiacon kifejezetten jó hírünk van.
Esetleg mérik is a Budapest Airport megítélését?
Tavasszal készítettünk egy átfogó felmérést, amely azt vizsgálta, hogy a magyar munkavállalók miként látnak minket. A kutatásból kiderült, hogy a Budapest Airport a fehér és a kékgalléros munkavállalók körében is a legjobbak közt van számontartva. Ez ad nekünk egy biztos alapot, amikor munkaerőt keresünk.
A felmérésben résztvevők úgy nyilatkoztak, hogy megbízhatóak és stabilak vagyunk, úgy ítélik meg, hogy jó a fizetés, érdekes, izgalmas és változatos a munka.
Azon dolgozunk, hogy aki csatlakozik hozzánk, ezt a gyakorlatban is így tapasztalja meg, a belső felméréseink alapján pedig mindezt eredményesen tesszük.
Van, amit a kutatásban negatívumként említettek az emberek a Budapest Airport kapcsán?
Potenciális negatívumként említették többen is, hogy messze vagyunk. Mi ezt másképp érezzük, mert nagyon sok munkavállalónk az agglomerációból jön, és nekik ez egyáltalán nem egy távoli munkahely. Viszonylag könnyen elérhetőek vagyunk Budapest vonzáskörzetéből és a belvárosból is.
Támogatjuk is a munkába jutást, nem csak azoknál, akik Budapest közigazgatási határán kívülről jönnek hozzánk: a fővárosi lakosokat egy havi BKK bérlet árával segítjük ki.
Ezt az összeget költhetik tömegközlekedésre vagy akár benzinre is, ha autóval szeretnének bejárni.
A parkolás is biztosított minden dolgozónak a repülőtér területén, illetve akik hajnalban vagy késő éjszaka váltanak műszakot, azoknak taxi szolgáltatást is biztosítunk.
Tehát nem vagyunk annyira távoliak, mint ahogy azt néhányan gondolják, akik nem ismerik a működésünket.
A dolgozói elégedettséget egy reptéren milyen eszközökkel lehet növelni?
Mint szinte minden munkahelyen, idén nálunk is nagy kihívást jelentett a magas inflációs környezet, amelyre a Budapest Airport többszöri béremeléssel reagált. Nagyon figyeltük a piacot, hogy megőrizzük a versenyképességünket. Tavaly februártól 2023 márciusáig, ami alig több, mint egy év,
átlagosan több mint 30 százalékkal nőttek az alapbérek a vállalatnál.
Sok olyan HR-rendszert üzemeltetünk a vállalaton belül, amelynek az a célja, hogy biztosítsa a munkavállalói jóllétet. A bónuszrendszerünkkel minden munkakörnél díjazzuk a jó teljesítményt.
A home office szabályzatunk támogatja a rugalmasabb munkavégzést azokban a pozíciókban, ahol ez megoldható, a műszakos területen pedig vannak olyan műszakrendek is, amelyek kifejezetten a gyerekes szülők igényeihez lettek igazítva.
Az egyik erősségünk szerintem, hogy immár harmadik éve követjük és mérjük hogy a vállalat vezetői mennyire felelnek meg a közösen kialakított vezetői alapelveknek.
Ezek egyebek mellett azt is kimondják, hogy a Budapest Airport vezetése nyitott az új ötletekre, támogatja a nyílt kommunikációt a munkavállalók közt és elősegíti a munkatársak jóllétét. Az idei felmérésen a vezetők egy nullától ötös skálán 4,2 pontot értek el a munkavállalók értékelése alapján, tehát a kollégák egyértelműen pozitívan látják vezetőiket.
Kifejezetten örülünk, hogy ez a pontszám javuló tendenciát mutat és felülmúlta a két évvel ezelőtti nagyon hasonló felmérés eredményét.
Milyen külső visszajelzéseket kapott idén a Budapest Airport?
Márciusban egy minden eddiginél nagyobb díjban részesültünk, hisz a Repülőterek Nemzetközi Tanácsa (Airports Council International, ACI) az utasvélemények alapján nekünk ítélte oda a 15-25 milliós utasforgalmat lebonyolító repterek között a legjobb európai repülőtér díját. Ez a díj az egyik legrangosabb elismerés, amelyet repülőtér kaphat.
Emellett zsinórban tizedszer nyertük el a „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címet a Skytrax World Airport Awards díjátadón.
Mindezeken túl többek közt a Budapest Airport marketing és kommunikációs tevékenysége és az éves partneri rendezvényünk is díjban részesült.
Nyilván, amikor külső szereplők ismerik el a munkánkat az büszkeséggel tölt el mindannyiunkat és egyben egy nagyon fontos visszajelzés is a dolgozóknak. Elsősorban az ő kiemelkedő szakmai tudásukat, hozzáállásukat, munkájukat dícséri minden egyes ilyen díj. Jó látni, hogy az elmúlt évek dinamikus szervezetfejlesztésének, a munkavállalói elkötelezettség növelésének eredménye egy ilyen sikeres csapat lett.
Idén egyébként a díjak mellett különleges projektek révén is megmutatkozott, hogy milyen magas mértékű szakmaiság és összetartás jellemez minket. A májusi UEFA Európa Liga-döntő, amelyet a Puskás Arénában tartottak, talán soha nem látott kihívás elé állította a repülőtéri közösséget,
hiszen a normál napi utasforgalom felett további húszezer charter és menetrend szerinti járattal közlekedő szurkoló érkezését és hazaindulását kellett menedzselnie a Budapest Airportnak.
A hatóságokkal közösen a mérkőzést megelőzően hónapokon keresztül készültünk a repülőtéri folyamatok gördülékeny kezelésre, a csapatok, a VIP járatok és a szurkolók fogadására, több dolgozónk önkéntesként is segítette a lebonyolítást. Óriási dolog, hogy együtt sikerült fennakadás nélkül megoldanunk ezt a feladatot.
Mik a HR-nél a jövőbeli tervek, célok?
Az utasok véleménye alapján választottak minket Európa legjobb repülőterévé, de számos olyan élményt, amit ők egy utazás során megélnek, a munkavállalók nap mint nap megtapasztalhatnak: nemzetközi környezetben végzik a munkájukat, a világ minden tájáról találkozhatnak emberekkel, sőt, beléphetnek a kulisszák mögé, ahol izgalmas, egyedülálló feladatok várják őket.
Szeretnénk a következő időszakban komolyabb hangsúlyt fektetni arra, hogy még többen megismerjék a Budapest Airportot, mint munkáltatót. A munkáltatói márka további erősítése lesz a jövő év egyik nagy feladata.