Erste HR-vezető: később is nagy arányban megmarad a home office a banknál
InterjúAz 50 százalékot is elérheti a járvány után az otthoni munkavégzés aránya azokon a központi területeken, ahol a munkafolyamatok megengedik – mondta a növekedés.hu-nak az Erste Bank HR vezetője. Mihók Krisztina szerint az irodák a jövőben is megmaradnak ugyan, de inkább szociális funkciói lesznek, az elmélyült munkát otthon végzik majd. Hozzátette, a koronavírus hatása miatt sokkal könnyebben találnak új kollégákat, mint korábban.
Összesen hány főt foglalkoztatnak?
Az Erste Banknál és leányvállalatainál jelenleg összesen mintegy 3300 munkavállaló dolgozik.
A járványhelyzetben az Erste Bank meglehetősen gyorsan és rugalmasan bevezette az otthonról történő munkavégzést. Mekkora előnyt jelent ez a munkavállalók toborzásában és megtartásában?
Nem önmagában az otthoni munkavégzés bevezetése jelent előnyt, hanem az a vállalati kultúra, amely ezt lehetővé tette. Az Erste Bankban már évekkel a koronavírus-járvány előtt lehetőséget biztosítottunk az otthoni munkavégzésre, persze az nagyon más volt, mint a mostani pandémiás helyzetben, többnyire havi pár alkalommal vették igénybe a kollegáink.
Márciusban pár nap leforgása alatt állt át a bank központi területen dolgozó kollégáinak mintegy 90 százaléka home office-ra, majd ezt az arányt sikerült tovább növelni, köszönhetően a kollegáink rugalmasságának, és az IT-platform gyors kiterjesztésének.
A dolgozókat tavaly több alkalommal is megkérdeztük, hogyan élik meg ezt a működést, és az idő előrehaladtával egyre pozitívabb válaszok jöttek, az utolsó felmérésünk alapján a kollégák több mint 90 százaléka látja hosszabb távon is fenntarthatónak az otthoni munkavégzést. Ehhez az alapot az erős vállalati kultúra adja, melyben központi helyet foglal el a bizalom, a felhatalmazás és a felelősségvállalás. Ezt erősítették meg a kollégáink is, és ez tud ez egyik erősségünk lenni a piacon.
Meglátása szerint a többi bankhoz képest ezt gyorsabban vezették be? Van más banktól jelentkezőjük pont emiatt?
Tavaly márciusban minden banknál az otthoni munkavégzés bevezetésével, kiterjesztésével foglalkoztak, volt, aki gyorsabban tudott lépni, és volt, akinek valamivel több időre volt szüksége. Ebből a szempontból mi szerencsés helyzetben voltunk, a vírus megjelenésekor a központban dolgozó kollégáink többségének már volt laptopja, és tapasztalata az otthoni munkavégzéssel.
Ugyanakkor a home office bevezetésének gyorsasága önmagában nem döntő, fontosabb a vállalati kultúra. Tudjuk, hogy nem egyformán reagálunk egy ilyen helyzetre, ezért a központi területeken a nyár során sem köteleztük a kollégákat a visszatérésre, hiszen a rendszeres felmérésekből láttuk, hogy sokan még tartanak a vírustól.
Ezért, amikor lehetőség nyílt a részleges (A/B csoportos rotációban) visszatérésre, akkor se tettük kötelezővé. Ezt a rugalmasságot, bizalmat és törődést nagyra értékelték a kollégák, és ez az, ami érdekes lehet azok számára is, akik szeretnének nálunk dolgozni.
Jelenleg milyen arányban járnak be a bankba dolgozni és mennyien maradnak otthon? A járvány alatt a hogyan dolgoznak a bankfiókokban?
A központi terület esetében jelenleg azt kérjük, hogy aki teheti, otthonról dolgozzon, így minimális az irodában lévők száma, jellemzően azok járnak be, akik a munkafolyamatok vagy infrastruktúra miatt nem tudnak otthonról dolgozni.
Nekik egyébként külön transzfert biztosítunk, hogy minél biztonságosabban jussanak be munkahelyükre.
A bankfiókok ugyanakkor a járvány kezdete óta folyamatosan nyitva vannak és a kollégáink minden nap bejárnak dolgozni, ugyanúgy, ahogy más bankok esetében is ez a helyzet.
Hálásak vagyunk az összes kollégánknak, akik a kezdetek óta állják a sarat a frontvonalban és segítik az ügyfeleinket, hiszen ebben a helyzetben, a sok bizonytalanságban még fontosabb, hogy az ügyfeleink kiszolgálása folyamatos legyen. Az első hullám alatt, amikor napközben is kijárási korlátozás volt érvényben Magyarországon és kevesebb ügyfelünk kereste fel személyesen a bankfiókokat, rotációt és helyenként rövidített nyitvatartást vezettünk be kollégáink védelme érdekében.
Jelenleg minden fiókunk „normál” üzletmenettel működik, folyamatosan figyelve a különböző járványügyi szabályok betartására, és támogatva kollégáinkat az egyéni élethelyzetekben is.
Így például azoknak, akik a vírus szempontjából kockázatosabb csoportba tartoznak lehetőséget biztosítunk, hogy otthon maradjanak, vagy akik az óvoda, illetve iskola bezárások miatt kényszerülnek otthon maradni biztosítjuk, hogy ne maradjanak jövedelem nélkül. Ezt egyébként minden kisgyermekes munkavállalónak biztosítottuk, aki a gyermekfelügyeletet nem tudta megoldani, és így az otthoni munkavégzés nem megoldott, számukra a szabadság mellé állásidőt is biztosítottunk ugyanolyan arányban.
Mi várható a járvány után? Milyen arányban maradhat meg a home working?
A járványt megelőzően folytatott gyakorlat biztosan nem áll vissza teljesen, hiszen rengeteget tanultunk az elmúlt időszakból, amiket be szeretnénk építeni a jövőbeli működésünkbe.
Az Erste Banknál arra számítunk, hogy a központi területeken, ahol a munkafolyamatok megengedik, akár az 50 százalékot is elérheti majd az otthoni munkavégzés aránya. Emellett szeretnénk bevezetni a távmunka, azaz a jelenleginél nagyobb mértékű otthoni munkavégzés lehetőségét is. De mindenképpen lesz szerepe az irodának is, a személyes találkozásoknak, ugyanakkor egy kicsit más lesz majd, mint korábban volt.
Mi lesz az irodaházzal, amely kifejezetten nagy? Ön szerint a jövőben az irodák milyen funkcióval működnek majd? Szükség lesz még rájuk 10 év múlva?
Az irodákra a jövőben is szükség lesz, hiszen mi egy közösség vagyunk és továbbra is fontos, hogy találkozzunk személyesen is, bizonyos megbeszélések, workshopok pedig sokkal hatékonyabban, ha azon mindenki személyesen vesz részt. Az elmúlt időszakban azokból a kapcsolatokból építkeztünk, amelyeket még a vírus előtti időkben alakítottunk ki, ezért is nagyon nehéz azoknak, akik a pandémiás időszak alatt csatlakoznak egy csapathoz.
Mindannyiunknak nagyon hiányzik, hogy személyesen, a teljes csapattal tudjunk találkozni, a közösségnek, a kapcsolatok építésének a jövőben még hangsúlyosabb szerepe lesz és ehhez kell az iroda, igaz, kicsit más funkcióval.
Az iroda sokkal inkább a személyes találkozások helye lesz majd, egy szociális tér, míg az elmélyült munkát inkább otthon fogjuk elvégezni.
Milyen további intézkedéseket hoztak a járványhelyzet következtében? Hogyan hat ez a munkavállalókra?
Jelenleg azt kérjük a központi területeken, hogy aki tud, otthonról dolgozzon és több más prevenciós szabály mellett a bank minden lokációjában kötelező a maszk viselése. Maszkot egyébként még a pandémiás helyzet elején biztosítottunk minden kollégának, illetve az épület bejáratánál több helyen valamint minden emeleten a lifteknél és a mosdókban kézfertőtlenítő folyadékot helyeztünk el.
Az iroda fertőtlenítése során új protokollt vezetünk be: egyes részeit naponta többször fertőtlenítik, és a kollégák számára fertőtlenítő kendőket is biztosítunk az asztalok, telefonok, billentyűzetek tisztántartásához. A munkaállomások között, valamint az étteremben, illetve a kantinokban nagyobb távolságot alakítottunk ki az egyes ülőhelyek között, és kollégáinkat is arra kérjük, tartsanak egymástól legalább másfél méteres szociális távolságot.
Az üzleti utazásokat korlátozzuk, nem szervezünk külföldi utakat, illetve belföldön is online tartjuk a képzéseket, megbeszéléseket túlnyomó többségében és erre kérjük a kollégákat is.
A fiókhálózat közel ezer fős csapatának maszkokat, védőkesztyűket, fertőtlenítőket adunk, és minden fiókban plexifalak vannak a bent tartózkodók és az ügyfelek védelme érdekében.
Mindezeken túl a bejáró kollégák esetében biztosítjuk az említett külön transzfert, valamint a kisgyermekes szülők esetében a fizetett szabadság mellett, annak idejével megegyező állásidőt is biztosítunk amikor a vírushelyzet miatt nem tudnak munkát végezni. Ugyanakkor természetesen már mind nagyon szeretnénk, ha túl lennék a pandémiás helyzeten, ha nem kellene maszkot hordani, hiszen így nem látjuk egymás arcát, mosolyát, és sokkal jobb, természetesebb a maszk nélkül dolgozni.
Ugyanennyire hiányoznak már a kollégák, a közös ebédelések, kávézások, találkozások, beszélgetések. Nagyon fegyelmezettek a munkavállalók és betartják a szabályokat, de már mindannyian azt várjuk, mikor lesz vége, remélem lesz alkalmunk egy közös ünneplést tartani még idén a kollégákkal.
Kapnak-e a munkavállalók kiegészítő támogatást az otthoni munkához?
Lehetőséget biztosítottunk az otthonról dolgozó kollégáknak, hogy amíg nem térünk vissza az irodába, haza vigyenek széket és monitort az irodából. Arra bátorítjuk őket, hogy minél ergonomikusabb otthoni munkakörnyezetet rendezzenek be.
Milyen terület a legkeresettebb a bankon belül és hol van a legnagyobb munkaerőhiány?
Az elmúlt pár hónapban jelentősen megváltozott a munkaerő piaci helyzet Magyarországon. Bizonyos kevésbé komplex területen jóval könnyebben találunk jelölteket.
Egyes, specializált tudást igénylő munkakörök betöltése, például az IT-területen továbbra is kihívást jelent, de itt is javult a helyzet.
Ugyanakkor mi is kevesebb új kollégát keresünk, ugyanis az elmúlt időszakban jelentősen csökkent a fluktuáció.
Mi alapján vesznek fel valakit az Erste Bankhoz? Mennyire számít a végzettség és a tapasztalat?
Ez sokszor munkakör függő, sok speciális szaktudást igénylő munkakörünk van, ahol nem tudunk a tapasztalattól, tudástól eltekinteni, de talán minden munkakörben egyre fontosabb a rugalmasság, a nyitottság a változásra és a tanulási képesség. Nagyon felgyorsult minden a mai világban, folyamatosan jelennek meg illetve vezetünk be újításokat, melyek akár gyökeresen megváltoztatják a működést egy-egy területen. Ezekhez nekünk nem csak alkalmazkodnunk kell, de sokszor élére állni a változásoknak, a folyamataink újragondolásának.
A pénzügyi szegmens a válság ellenére stagnál, illetve bővül. Mekkora nehézséget okoz megfelelő szakembert találni?
Bizonyos, specializált területeken még mindig kihívás új kollégát találni, hiszen vannak olyan területek, ahol jelenleg nagyobb a kereslet a munkaerőpiacon, mint a kínálat.
Rengetegen dolgoznak különböző fejlesztéseken, digitalizáción, így akik ezzel foglalkoznak, továbbra is nagyon keresettek, viszont biztos, hogy az ő jövőbeli választásukat is nagyban befolyásolja majd, ki hogyan reagált az elmúlt időszakban a vírushelyzetre. Felértékelődik a munkáltatók által vállalt és képviselt értékek szerepe, a közösség, amiben dolgozunk.
Mi az, amit a járvány véglegesen megváltoztatott a HR szektorban? A HR-vezetőknek a járványhelyzet több vagy kevesebb munkát hozott?
A bank minden területe mozgalmas volt a járványhelyzet alatt, így volt ez a HR esetében is, ugyanakkor rengeteget tanultunk az elmúlt időszakban. Szerencsés vagyok, mert egy nagyszerű HR csapattal dolgozhatok, akik a tavalyi évben egyik napról a másikra találták magukat egy új és ismeretlen helyzetben, amit nagyon jól kezeltek. Rengeteg munka volt minden HR területen és azt gondolom, hogy sikeresen birkóztunk meg a kihívásokkal.
Ha tavaly januárban valaki megkérdezi, hogy szerintem mennyi idő alatt lehet bevezetni a teljes otthoni munkavégzést a központi területünkön, akkor biztosan nem pár napot mondtam volna. Ebben nem csak a HR-nek van sok munkája, hanem rengeteg társterületnek (például belső kommunikáció, IT, Üzemeltetés), valamint az összes vezetőnek és a kollégáknak is, akiknek egyik napról a másikra változott meg teljesen az életük.
Nagyon büszke vagyok az Erste közösségére, hogy egymást támogatva sikeresen átvészeltük a tavalyi évet. Ismét nőtt a kollégák elkötelezettsége és folyamatosan biztosítani tudtuk az ügyfeleink kiszolgálását is. Személy szerint én is rengeteget tanultam a tavalyi évből, és a vírushelyzet kezelése mellett szerencsére tudtunk a jövőbeli működésünk, az „új normális” tervezésével is foglalkozni. Persze sok munka van még vele, de hiszek benne, hogy jó irányba tartunk.