Gyors reakció a biztonságért

Interjú2022. okt. 8.Dajkó Ferenc Dániel

A pápai ASTOTEC Automotive Hungary életeket mentő technológiát gyárt prémium kategóriás gépjárművekbe, és mindeközben figyel a vállalaton belüli életre is – erről beszélgettünk a két ügyvezetővel, Retkes Gáborral és Lukácsy Zoltánnal.

Korábban az ASTOTEC-et Hirtenberger-nek hívták, mint a magyar tulajdonba került aknavető gyárat. Milyen kapcsolat volt korábban a két cég között?

Retkes Gábor (R.G.): Egy osztrák, sok divízióval rendelkező nagyvállalat az elmúlt években úgy döntött, hogy elfordul az emberi élet kioltására alkalmas eszközök gyártásától, méghozzá tudatosan. Ennek következményeként megszabadult ezen divíziójától.

Jelzem, a névváltás is ezt az új attitűdöt jelzi, hiszen ügyfeleink szinte mindennapi interakciója velünk kapcsolatban, hogy elképesztő technológiát (ASTOnishing TEChnology – ASTOTEC) alkotunk, így úgy vélem, egyértelműbbé, letisztulttá vált a vállalkozás.

Lukácsy Zoltán (L.Z.): Egy változó világban minden részlet fontossággal bír, ennek következtében a letisztult, finomhangolt üzenetek sokkal jobban támogatják a szervezeteket céljaik elérésében. Kétségtelen, hogy a vállalati értékek kommunikálása, vagy a vállalati egyedi jellemzők középpontba állítása hidat képez a (jelenlegi és jövőbeni) partnereink és mi közöttünk, de ugyanígy a munkaerő-piacnak is fontos üzenetet jelent.

Mitől különlegesek az ASTOTEC termékei?

R.G.: Mivel az életvédelemnél az idő kulcsfaktor, mi olyan pirotechnikai megoldásokat alkalmazunk, ahol a reakcióidő ezredmásodpercekben mérhető. Egy vészhelyzetben az általunk gyártott termék ezért a lehető legjobb, mert a pirotechnika által a szempillantás harmada alatt tudunk reagálni a veszélyes helyzetekre – ezzel akár utas, akár gyalogos életet tudunk védeni, megmenteni.

A mi kompetenciánk évi 30 millió termék előállítását teszi lehetővé – életeket mentünk a közutakon!

Biztonsági övfeszítőink, pirotechnikai kapcsolóink, és aktív gyalogosvédelmi rendszereink egyelőre a prémium kategóriába tartozó gépjárművek részét képzik, de bízunk abban, hogy hamarosan eljön az idő, hogy a futószalagokról legördülő összes gépjárműnek alapfelszereltsége lesz a csúcsminőségű biztonságtechnika.

L.Z.: Azt hozzátenném, hogy a kiemelkedő pirotechnikai technológiánk és tapasztalatunk nemcsak a vevőinknek vonzó, hanem munkatársaink számára is. Egyfelől az ausztriai bázisú ASTOTEC-hez tartozunk, másfelől pedig egy csúcstechnológiát gyártó Veszprém megyei, stabil, vonzó vállalatként ismernek bennünket a munkaerő-piacon.

Nekünk – ahogy a termékeknél is – a termékek előállítóinál is, azaz a munkavállalóinknál is ezeket emeljük ki. Nemcsak szavakban, hanem tettekben, lépésekben, fejlesztésekben.

És tesszük mindezt egy ún. kettős vezetéssel, azaz két együttműködő, egymást kiegészítő ügyvezető irányításával.

Az autóiparban tapasztalhattunk az utóbbi időben fennakadásokat. Hogyan alakul most az ASTOTEC termékeire a kereslet, mik a várható trendek?

R.G.: Abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy a korszerű technológiáinknak és tapasztalatunknak köszönhetően folyamatosan bővíteni tudjuk termékportfóliónkat, hiszen termékeink meghajtástól függetlenül használhatók az autókban, és mivel egyre nagyobb igény mutatkozik hibrid és elektromos megoldásokra, ez nemhogy csökkenti, hanem inkább növeli a jelenlétünket. Vannak olyan termékcsoportjaink, amik például kifejezetten az elektromobilitás igényeihez igazodnak, modern megoldásokat kínálunk. A termelésünk idén terveink szerint fog alakulni. Fontos tudni, hogy a pápai gyár közvetlen megkeresést nem kap, azt a központ értékesítésért felelős osztálya generálja, kezeli. És ami a keresleti trendeket illeti:

öt évre előre látjuk a gyárral kapcsolatos terveket, elvárásokat, igényeket, hogyan férünk el, mit kell tenni, hogy a növekvő igényt kielégítsük

– ezt tisztán látjuk.

L.Z.: Elégedettségre okot adó, hogy elnyert üzletünk 2022 első félévében is volt, sőt egy tavaly el nem nyert tendert sikerült visszanyerni idén. A kutatásfejlesztés és az értékesítés harmonizált együttműködése eredményezi a sikert. Erre közvetlen ráhatásunk nincs – mi hatékonyan, magas teljesítményt nyújtunk a termelésben, ez a mi feladatunk.

Viszont hatalmas belső érték, hogy a nálunk dolgozók látják, tapasztalják az együttműködésnek és a közös sikernek a gyakorlati működését.

A jelenlegi nehéz külgazdasági helyzetben számos vállalat küzd, különösen az autóiparban az alkatrészhiánnyal. Az önök vállalatát mennyire érinti az ellátási láncok akadozása, hogyan tudják kezelni a mostani helyzetet?

R.G.: Abból a szempontból érint bennünket, hogy az autógyárak tervezési programját megváltoztatják az egyéb beszállítók alkatrészhiányai, ezáltal a mi megrendeléseink is változnak. Ez egy nagyon nagyfokú rugalmasságot kíván meg tőlünk. A beszállítók kapcsán bennünket érintő operatív változásokat szervezéssel, ill. előre tekintő tervezéssel tudjuk kezelni - a kérdésben felvetett probléma bennünket elsősorban a vevői oldalról ér. Nekünk az igények változékonyságára kellett felkészülni.

L.Z.:

Az ellátási lánc felénk eső részén (a mi beszállítói körünkben) nincs, ami megfogná a napi üzletet, hiszen amint feltűnik egy problémás jelenség, szervezéssel sikerül áthidalni és megoldani.

Ez nemcsak folyamatokat, hanem az emberi tényezőinket, erőforrásunkat dicséri. Mert hát legtöbbször nem a magasabb készlet jelenti az igazi megoldást, hanem a megoldásorientált ASTOTEC felső és középvezetők, akik számára nem idegen, hogy együttműködő, okos gondolatokkal, rugalmas gondolkodással menedzseljék hatékonyan a folyamatokat – azaz tulajdonképpen a csapatukat.

Milyen arányban termel az ASTOTEC exportra és milyen arányban termelnek a hazai piacra?

R.G.: Osztrák tulajdonú, nemzetközi gyártókapacitással bíró szervezet része vagyunk. A vevőnk az osztrák központ, az elosztóközpont ott működik, de ez persze nem zárja ki, hogy olyan, prémiumkategóriás gépjárműben is megjelenjenek a termékeink, amelyek közül jónéhányat hazai üzemekben állítanak össze.

Hány magyar beszállítóval dolgozik az ASTOTEC, milyen viszonyban vannak a beszállítóikkal?

L.Z..: Mivel nemzetközi cég vagyunk, nemzetközi cégekkel állunk kapcsolatban, így a szerződések is nemzetköziek. Egy magyar beszállítóval úgy tudunk üzletet kötni, hogy mögötte – adott esetben - egy másik osztrák, német stb. vállalat áll. A magyar vállalat által legyártott termékeket az ő központján keresztül tudjuk megvásárolni – rend a lelke mindennek!

A partneri kapcsolatra térve: a szervizterületen, az üzemfenntartás elemeben, a karbantartási oldalon persze vannak bővebb hazai kapcsolatok, itt már nagyobb a magyar cégek jelenléte. Ennek erősítésén dolgozunk is pl. a gépgyártók, szerszámgyártók között, de a csomagolóanyag területen is túlsúlyban vannak a magyar tulajdonú beszállítók.

Ez egyértelműen az osztrák központunkkal történő sikeres, hatékony egyeztetések eredménye. Felhőtlen, korrekt viszonyt alakítottunk ki és ápoljuk is – így garantálható, hogy érveinket, szakmai szándékainkat megfontolják, támogatják.

Mit tud kínálni egy ilyen nagymúltú vállalat a beszállítói számára?

R.G.: Szeretünk kiemelkedni a szürkeségből, a cégarculatot is a dinamikus, egyedi ívek és friss, energikus, ám mégis kiegyensúlyozott, harmonikus színek jellemzik. A cégfilozófiánk is ezt követi: beszállítóinknak egyrészt lehetőséget biztosítunk a termékeik értékesítésére, mindezt hosszú távú, partneri kapcsolat részeként. Mi valós(!) partneri munkára szerződünk, ezt gyorsan éreztetjük és alapjait lefektetjük.

A diverzifikált beszerzési lánc kialakítására stratégiánk van, minden eszközzel kizárjuk a kiszolgáltatottságot.

Az előbbiekben említett osztrák tulajdon, valamint a nemzetközi csoporthoz tartozás okán nálunk az a kihívás, hogy a döntéshozó vezetők azt vizsgálják meg, hogy melyik gyártó tudja nyújtani a magyar és cseh gyár termelését egyaránt kiszolgáló beszállítói kvalitást. tehát nem a lokáció a kulcs, hanem a egyértelműen a kompetencia.

Hogy látják a jelenlegi munkaerőpiaci helyzetet? Mit tesz az ASTOTEC a munkavállalók megtartása érdekében? Miért lehet jó az ASTOTEC-nél dolgozni?

L.Z.: Az ASTOTEC hazai vállalata - méretéből adódóan - még nem multinacionális szervezet, annál sokkal emberközelibb, közvetlenebb belső kultúrával bír már több mint húsz éve. Ezek a jellemzők munkamorálban, számonkérésében, empátiában, vezetői stílusban megmutatkoznak és nagyon komoly előnyt jelentenek számunkra a munkaerő-piacon. Ugyan ezt nehéz hirdetésben megfogalmazni, hogy ne legyen súlyosan elfogult „marketing szöveg”, inkább csak a szervezetnél eltöltött idő segít a felismerésében – a belső megtartó értéke hatalmas.

Ennek okán a dolgozói ajánlások, a pozitív hangvételű, hiteles információk a külvilág felé leginkább a munkaerő-piaci „nagykövetnek” tekintett dolgozóinkon keresztül erős. Természetesen fluktuáció nálunk is van, de figyelve a többi autóipari beszállítókat, adataink egyáltalán nem rosszak.

Természetesen kihívást jelentenek a megyében, vagy a szomszédos megyékben tevékenykedő hasonló vállalatok és nem beszéltünk még az osztrák munkaerőpiac elszívó hatásáról. De ettől függetlenül nagyon jók az autóipari cégek közötti összehasonlításból kiderülő adataink.

R.G.: A kommunikációt, kiemelkedően fontosnak tartjuk. 2018 óta végzünk dolgozói elégedettségi felméréseket sztenderd kérdésekkel, így tudjuk jól, mi a véleménye, mik az igényeik dolgozóinknak, és az miként változik. Az ezekből nyert információkra alapozzuk belső fejlesztéseinket (parkolóbővítés, saját kantin, öltözők felújítása, stb.), és nem titkolt, hogy ezzel kimutatjuk, mennyire figyelmesek, dolgozói igényeket értő vezetők vagyunk.

L.Z.: Munkakörnyezet, képzés-fejlesztés, javadalmazás és bérszerkezetfejlesztés. Ezek azok a területek, amelyekre HR szempontból büszkék vagyunk. Évente frissülnek, folyamatos finomhangolásokat végzünk és elégedetten látjuk, hogy módszereink kiemelkednek az átlagból. Ezt erősíti, hogy a munkavállalók által kezdeményezett felmondások száma – bár nem nulla, de – hasonló cégekkel történő összehasonlításban remek értékeket mutat.

Milyen az ASTOTEC-nél a vállalati kultúra?

L.Z.: A szervezeti kultúrával fókuszáltan foglalkozunk, alapvetően nem másod-, ill. harmadlagos teendőnek tekintjük, hiszen jól látjuk a szervezeti kultúra és az üzleti teljesítmény közötti kapcsolatot és a teljes korrelációt. Ezért ápoljuk a szervezeti értékeinket, melyekből négy is van: szenvedély/motiváció, felelősségtudat, csapatszellem és innováció. Ezeket belső fórumainkon, kommunikációs csatornáinkon rendszeresen megjelenítjük és minden aktuális feladatot, kihívás kezelését ezekre fűzzük fel. És ezekkel párhuzamosan azért felkészülünk a jövőre, a dinamikus változásra.

Tisztában vagyunk azzal, hogy ez egy hosszabb folyamat, soklépcsős szervezetfejlesztés, de nem hanyagoljuk el az előre tekintést. Így aztán a digitalizációban és a vezetőfejlesztésben teszünk lépéseket, hogy minél versenyképesebbek legyünk.

Ebben a folyamatban egyszerre vannak eddigi szervezeti hagyományokat tisztelő, megtartó, valamint új, előremutató, modern fejlesztéseink is: nem sok cég vezet be bérelőleges digitális fizetési lehetőséget, ez és például a tehetségmenedzselés - a visszajelzések alapján - a dolgozók elégedettségét és szükségleteit kielégítő fejlesztés.

R.G.: Minden szervezetnek van kultúrája, nincs kultúra nélküli szervezet. Nekünk végsősoron az a feladatunk, hogy olyan értékekre alapozzunk, amelyek szinte mindannyiunk számára elfogadhatóak, kedvelhetőek, és olyan hiteles kultúrát tartsunk fenn, aminek eredményeképpen egy hatékonyan termelő, ezzel párhuzamosan pedig élhető, szerethető munkahelyet teremthetünk és tarthatunk fenn itt Pápán.

Olyan megoldásokon dolgozunk, amelyek a holnapot alakítják – ez bizony felelősséggel jár, de büszkeséggel és bizony sok munkaörömmel is.