Hogyan élhetik túl a hosszú válságot a rendezvényszervezők?
Interjú„A rendezvények száma egyik pillanatról a másikra gyakorlatilag lenullázódott, ezzel együtt drasztikusan csökkentek a bevételeink, és nem tudjuk, mikor indul újra a piac" - nyilatkozta a Növekedés.hu-nak Kassai Zsolt, a Special Effects International rendezvénytechnikai cég vezérigazgatója. Most egy speciális eseménysorozattal akarják megmutatni, hogy lehet biztonságos élő rendezvényt tartani. A kezdeményezéshez már 170 cég csatlakozott.
Ön az egyik legnagyobb rendezvénytechnikai cég vezérigazgatója több éve. Mit jelent a COVID-19 miatti kényszerpihenő egy 3-4 milliárdos árbevételű középvállalat életében?
Ez egy nagyon nehéz és bizonytalan időszak, amely az egész iparágat súlyosan érinti.
A rendezvények száma egyik pillanatról a másikra gyakorlatilag lenullázódott, ezzel együtt drasztikusan csökkentek a bevételeink, és nem tudjuk, mikor indul újra a piac.
Elhatároztuk, hogy a lehető leghasznosabban és legkreatívabban töltjük ezeket a hónapokat, és olyan projektekbe vágtunk bele, amelyekre normál ügymenet mellett nem jutott volna időnk.
Egy széles körű piackutatással feltérképeztük, hogy hogyan változnak az igények a járvány hatására, illetve milyen módosításokra lesz szükség a rendezvényszakmában a jövőben - így született meg a Design Thinking alapjaira épülő Meet Safe biztonsági protokollunk.
Az otthoni munkavégzés alatt is biztosított volt a kollégák szakmai képzése, fejlesztettünk és bevezettünk egy saját igényekre szabott folyamatkezelő szoftvert, új piaci lehetőségeket kerestünk és folyamatosan kommunikáltunk a piac felé.
A vírus megjelenése óta a világon szinte mindenhol lemondták a rendezvényeket és kiállításokat, a szállodák és a konferencia-helyszínek többsége pedig bezárt, ahol rendezvényeket látnak el technikával. Mivel a cégük nagy mértékben van jelen a nemzetközi piacon is, miként érintette ez Önöket?
Ügyfélkörünk nagy része külföldi, a világ minden táján dolgoztunk már.
Február elején kezdtünk rádöbbenni, hogy baj van, mert a nemzetközi rendezvények álltak le a leghamarabb, aztán a magyar piacon pár héttel később megismétlődött ugyanez.
A budapesti szállodákban először a külföldi ügyfelek mondták le a tervezett eseményeiket, majd követték őket a belföldi megrendelők.
A tavaszi időszakban még bíztunk abban, hogy a rendezvényszektorban őszre valamennyire normalizálódik a helyzet, de már látjuk, hogy a nemzetközi üzleti utazásokról 2020-ban teljesen le kell mondanunk.
Milyen intézkedéseket hoztak annak érdekében, hogy a válság hatásait enyhíteni tudják?
Kintlevőségeinket behajtottuk, tartozásainkat átütemeztük, de minden szállítónkat kifizettünk.
Kintlevőségeinket behajtottuk, tartozásainkat átütemeztük, de minden szállítónkat kifizettünk.
A legfontosabb az, hogy optimalizálni próbáljuk a költségeinket és folyamatosan keressük az alternatív piaci lehetőségeket, hiszen van szabad munkaerőnk, korszerű gépparkunk és töretlen a tenni akarásunk. A válsághelyzet kezdete óta segítettünk már szállítmányozásban, különböző területeken mozgósítottuk az értékesítési és kommunikációs csapatunkat is. Több céggel szoros együttműködés alakult ki, akikkel a jövőben is szívesen dolgozunk együtt.
Vettek igénybe bármilyen állami támogatást?
140 fős dolgozói létszámmal a legnagyobb fix költségünk a munkabér és járulékai, így a járulékcsökkentés, illetve a bértámogatás nagy segítség volt cégünknek. Sajnos még továbbra is aktuális és hathatós segítség lenne az egész iparágnak, hogy az oly értékes szakképzett munkaerőt meg tudjuk őrizni.
Vezetőként hogyan éli meg önhibáján kívül bekövetkezett nehézségeket?
Power of Live Events néven néhány hónappal ezelőtt új kezdeményezést indítottak, amely azért jött létre, hogy ebben a nehéz helyzetben is felhívják a megrendelők és a szervezők figyelmét arra, hogy az élő rendezvények semmivel sem helyettesíthetők. Mit remélnek tőle?
Hiszünk benne, hogy az élő rendezvény érték- és élményteremtő ereje nem helyettesíthető semmi mással. A kezdetben online kampány azzal a céllal indult, hogy egy virtuális szakmai összefogás keretében felidézzük és életben tartsuk az élő rendezvények fontosságát.
Ön szerint a hétköznapi élet és leginkább az Önök korábbi sikeres üzletmenete mikor térhet vissza a normális kerékvágásba? Mennyire mélynek látja a gazdasági visszaesést?
Az már egyértelműen látszik, hogy elhúzódó válságra kell készülnünk, és a nemzetközi üzleti utazások csak utolsók között indulnak majd újra. A normális kerékvágás mindenképpen egy ’új normális’ lesz, hiszen az egészségbiztonságnak minden eddiginél nagyobb szerepe lesz a hétköznapokban, így az élő rendezvényekre vonatkozó szabályok is módosulnak.
Vezetőként hogyan éli meg önhibáján kívül bekövetkezett nehézségeket?
A Special Effects tulajdonosaival együtt a legnehezebb helyzetben is igyekszünk optimisták maradni. Azonnal felismertük, hogy pánik és passzív várakozás helyett új szemléletre és aktív, kezdeményező szerepre lesz szükség ahhoz, hogy átvészeljük ezt az időszakot. A fegyelmezett, eltökélt és proaktív hozzáállás szerencsére az egész csapatra jellemző. Ki kellett lépnünk a komfortzónánkból, az energiát és az évek alatt megszerzett tudást valami újba kellett fektetnünk.
A korábban említett piackutatásunkból egyértelműen kiderült, hogy a rendezvények bizonyos értelemben már soha nem lesznek ugyanolyanok, mint a pandémia előtt, ezért az új normák kialakításában szeretnénk aktív és domináns szerepet vállalni.
Amikor megszületett a Meet Safe, nem csupán egy praktikus guideline-t akartunk létrehozni, hanem olyan egyedi, kreatív megoldások gyűjteményét, amelyek potenciálisan meghatározhatják a jövő élő eseményeit.
Tudjuk, hogy minden válság és változás új lehetőségeket is hordoz magában, amit mi a Special Effects-el szeretnénk megtalálni és előnnyé kovácsolni.
Power of Live Events néven néhány hónappal ezelőtt új kezdeményezést indítottak, amely azért jött létre, hogy ebben a nehéz helyzetben is felhívják a megrendelők és a szervezők figyelmét arra, hogy az élő rendezvények semmivel sem helyettesíthetők. Mit remélnek tőle?
A kezdeményezéshez május óta közel 170 cég csatlakozott 25 országból.
Jelenleg a Power of Live Events élő rendezvényére készülünk, amely egy eddig példátlan szakmai összefogás a magyar rendezvényszektorért. A Budapest Convention Bureau, a Budapesti Fesztivál- és Turisztikai Központ, több szakmai szervezet és nagyon sok piaci szereplő által támogatott szeptember 10-i programsorozattal szeretnénk megmutatni, hogy a jelenlegi körülmények között is lehet biztonságos rendezvényt szervezni Magyarországon, illetve jövőbe mutató szemlélettel Budapest pozíciója is megerősíthető a közkedvelt üzleti desztinációk között.
Ön szerint a hétköznapi élet és leginkább az Önök korábbi sikeres üzletmenete mikor térhet vissza a normális kerékvágásba? Mennyire mélynek látja a gazdasági visszaesést?
Az már egyértelműen látszik, hogy elhúzódó válságra kell készülnünk, és a nemzetközi üzleti utazások csak utolsók között indulnak majd újra. A normális kerékvágás mindenképpen egy ’új normális’ lesz, hiszen az egészségbiztonságnak minden eddiginél nagyobb szerepe lesz a hétköznapokban, így az élő rendezvényekre vonatkozó szabályok is módosulnak.
A kereslet jelentős növekedése és a bevételeink fellendülése véleményem szerint leghamarabb 2021 őszére vagy 2022 tavaszára várható.