Kilencven napra elegendő üzemanyagunk van, ha beütne a baj
InterjúMiért van szükség a tankolás korlátozására? Mire kell számítani most, hogy a százhalombattai finomítóban tűz ütött ki és leállt a schwechati finomító is? Grád Ottót, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkárát kérdeztük, aki azt is elárulta, mennyi időre lenne elég az ország stratégiai benzin- és dízel tartaléka vészhelyzet esetén.
Tankoláskor be kell mutatni a forgalmit, ha a 480-as áron akarunk üzemanyaghoz jutni. Okoz ez fennakadásokat a kutak hétköznapi működésében?
Nem, azt tudom mondani, hogy lassan már megszokják a vásárlók. Előfordul persze, hogy valaki otthon felejti a forgalmit, ami elég kellemetlen, de az a gyakorlat, hogy a kutak oszlopain a normál piaci ár szerepel, és csak a fizetéskor derül ki, mennyit spórol a vásárló a rögzített árral.
Komoly lélektani plusz, hogy mondjuk egy 30 ezer forintos tankolás esetén forgalmival csak húszezret kell fizetni,
ez hatalmas különbség, szóval inkább odafigyelnek az emberek.
Abból sincs feszültség, ha valahol kifogy a benzin, vagy a legforgalmasabb időszakban éppen töltik a kutat, és várni kell a tankolással?
Biztosan vannak kirívó esetek, de összességében a vásárlók egyre inkább megértik azt, hogy nem a töltőállomás tehet róla, ha egyes időszakokban nincsen üzemanyag. Nem véletlen, hogy a MÁSZ-tagok többsége korlátozásokat vezetett be, csak így lehet elérni azt, hogy folyamatosan elérhető legyen az üzemanyag.
A MOL is ezokból csökkentette a mennyiségi limitet és jelenleg 100 liter helyett legfeljebb 50 litert lehet a kútjain tankolni. Ez persze visszalépés ahhoz képest, amikor minden töltőállomás a teljes nyitvatartási időszakában tudta garantálni, hogy az összes általa forgalmazott termék korlátlanul elérhető,
de tudomásul kell venni, hogy jelen pillanatban nincs üzemanyag bőség, előfordulhat, hogy egy-egy termék átmenetileg nem érhető el.
Sokszor hallottuk már, hogy az ellátással minden rendben van. Mi okoz akkor mégis hiányt?
Ez a kellemetlenség alapvetően két okkal magyarázható. Az egyik az, hogy egyszerűen nincs annyi üzemanyag, ami elegendő lenne a korlátlan kiszolgáláshoz, a másik, a súlyosabb probléma logisztikai természetű. Teljesen átalakult a piac. Korábban, normál piaci körülmények között, a MOL látta el a magyarországi kutak mintegy hetven százalékát és harminc százalék az importőrök kezében volt.
Ők vagy direkt beszállítással a saját finomítóikból, tankerekkel hozták az üzemanyagot határ menti töltőállomásokra, vagy a saját kereskedelmi tárolóikba vasúton, vagy uszályon és onnan juttatták célba a közúti fuvareszközökkel. Ez mostanra gyökeresen megváltozott,
a piac zömét, de a hatósági áras termékek iránti igényt szinte már kizárólag a MOL szolgálja ki.
Ez természetesen nagyon megterheli az olajtársaság logisztikai rendszerét, egyszerűen nincs elég kapacitás, kevés a szállítókocsi, és a növekvő távolságok miatt ezek már nem tudnak napi két-három fordulót megcsinálni, mint korábban, hanem csak napi egyet-kettőt, ami erősen korlátozza a kiszállított mennyiséget.
A termelés tudná tartani a lépést? Mi a helyzet a sok vitát kavart orosz kőolajimporttal?
Elvileg a MOL meg tudná termelni a szükséges mennyiségű üzemanyagot, hiszen szerencsére az oroszországi kőolajvezetéken folyamatosan érkezik a kőolaj, amit fel is tud dolgozni a százhalombattai finomító.
Azért van, hogy hiányzik az import, ráadásul ott vannak még a logisztikai korlátok. Fontos azt is megjegyezni, hogy Magyarországon a legkevésbé sem csökkent a fogyasztás, szemben például Ausztriával, ahol a piaci árak szemmel láthatóan éreztetik hatásukat.
Nyugati szomszédunkban a korábbi időszakokhoz képest tizenöt százalékkal esett vissza az üzemanyagfogyasztás a drágulás miatt. Ehhez képest nálunk még magasabb is lett közel húsz százalékkal.
Ennek egy részét remélhetőleg eliminálni fogja az, hogy a külföldiek már csak piaci áron vásárolhatnak üzemanyagot Magyarországon, de ennek a kormányzati intézkedésnek egyelőre nincs igazán érzékelhető hatása, már csak azért sem, mert a külföldiek, a gyenge forintnak köszönhetően, még a szabadáras üzemanyagokból is kedvező áron tankolhatnak, mondjuk egy bevásárlótúrával összekötve. Pedig a fogyasztás csökkenése alapfeltétele annak, hogy az egyensúly újra beálljon.
Ha mindez nem lenne elég, a százhalombattai Dunai Finomítóban tűz ütött ki, a termelés jelentős részét le kellett állítani...
Hála Istennek, ez a leállás csak rövid ideig tartott, június 23-óta újra teljes kapacitással üzemel a MOL finomítója. Ez közel sem okozott akkora problémát, mint Ausztriában a schwechati finomító kálváriája.
Az OMV üzeme Közép-Európa egyik legnagyobb finomítója, amely a szokásos, tervezett karbantartás miatt 2022. április elején leállt. A művelet a tervek szerint május 31-én ért volna véget, hogy június 10-én már ismét termeljen.
Ám az újraindítás során üzemi baleset történt. A műszaki jellegű balesetben két ember meg is sérült, és károsodott az egyik desztilláló egység.
A balesetet nagyon részletes és időigényes vizsgálat kell, hogy kövesse, csak ezután kezdődhet a javítás, tehát sok időt igényel, hogy az adott termelőegység újra működhessen. Ezért az OMV az osztrák kormány segítségével Magyarországhoz fordult, és meg is állapodtak abban, hogy
Magyarország felszabadítja az ország stratégiai benzin- és dízel tartalékainak egy részét -18 millió liter ESZ 95 benzint és 29 millió liter gázolajat-, hogy az osztrák olajvállalat a hazai szerződéses partnereit el tudja látni.
(Az OMV Hungária Kft. a felszabadított készletből értékesítésre kerülő teljes mennyiség 40 százalékát 2022. augusztus 31-ig és 60 százalékát 2022. október 31-ig az MSZKSZ (Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetség) részére vissza kell, hogy pótolja, mégpedig a felszabadított készlettel azonos összetételben és az MSZKSZ által meghatározott áron - a szerk)
Mekkora tartalékkal rendelkezik Magyarország, és mennyi időre lenne elég, ha nálunk történne a schwechatihoz hasonló katasztrófa?
A Magyar Szénhidrogénkészletező Szövetség adatai szerint jelenleg 618,5 ktonna kőolaj, valamint 431,1ktonna gázolaj, és 231,1 ktonna benzin képezi a biztonsági készleteket, ez a szervezet szerint kilencvenkét napra elegendő mennyiség, de ennek felhasználását nemzetközi szerződésben rögzítették. A termék készletek átszámítva több, mint 800 millió liternyi üzemanyagnak felelnek meg, és nagyjából ekkora mennyiségű a kőolaj tartalék is.