Gyorsabban kaphatják vissza az áfát a kkv-k
NAV InfotárJelentős humánerő átcsoportosítással teljesíti a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) a Gazdaságvédelmi Akcióterv szerinti rövidebb áfakiutalási határidőket a kis- és középvállalkozásoknak (kkv). Az ellenőrzést és kockázatelemzést végzők átcsoportosításával azt is biztosítják, hogy csak a valós, jogszerűen igényelt összegek kerüljenek vissza a vállalkozásokhoz 30, illetve 20 nap alatt, a visszaélésszerű, költségvetésnek kárt okozó adózókat pedig kiszűrjék a tisztességes igénylők közül.
A Pénzügyminisztérium kérése alapján a NAV azzal próbál segíteni a jelenleg is működő kis- és középvállalkozásoknak, hogy a visszaigényelt áfát rövidebb idő alatt utalja ki. A NAV gyorsasága a jogalkotó szándéka szerint támogatja a vállalkozások likviditását.
Az érintett kkv-k az eddigi 75 nap helyett már 30 nap alatt megkaphatják a nekik visszajáró pénzt.
Az adózási előéletük alapján megbízhatónak minősített kis- és középvállalkozások pedig még korábban juthatnak a visszaigényelt összeghez, esetükben 30 napról 20 napra is rövidülhet a kiutalás ideje.
Akik a veszélyhelyzet előtt - a tisztességes adófizetők, és a költségvetés kárára - megsértették az adószabályokat, azaz kockázatos adózóknak számítanak, továbbra is csak 75 napon belül kaphatják vissza az áfát.
A jogosulatlan visszaigénylések kiszűrését és a folyamat gyorsítását a NAV megduplázott ellenőrzési és kockázatelemzési erőforrásokkal segíti, még differenciáltabb, több kockázati paramétert magába foglaló, széles körű kockázatelemzést végez a visszaigénylő adózóknál. Ehhez felhasználja az online adatszolgáltatásokat, amelyek a legfrissebb információkkal szolgálnak a gazdasági eseményekről. Az Online Számla rendszerből és az EKÁER adatokból nemcsak az adózók értékesítései, hanem beszerzéseik, partnerkapcsolataik is nyomon követhetők, és ugyancsak segítik a kockázatelemzést a nemzetközi információcserében érkező adatok.
A járványhelyzet miatt az ellenőrzéseket a NAV elsősorban elektronikusan végzi. Ez mind az adózók, mind a hivatal munkatársai számára biztonságos ügyintézést tesz lehetővé. Az ügyfelek is elektronikusan (ELLUGY nyomtatványon) adják át bizonylataikat ellenőrzésre, csakúgy, mint ahogy a NAV küldi az ellenőrzést lezáró jegyzőkönyvet. A járványhelyzet előtt a NAV 2020 első negyedévében csaknem 10 ezer alkalommal végzett elektronikus módon ellenőrzést.