OTP: A karácsonyi időszakban is törekednek a tudatosságra a hitelkártya tulajdonosok

Pénzügy2022. dec. 5.Növekedés.hu

Az év vége hagyományosan a legerősebb időszak a kereskedelemben, a vásárlási kedvet ilyenkor az ünnepek, valamint a kedvezményes Black Friday akciók pörgetik fel. Az OTP Bank áruhitel partnere, a Euronics tapasztalatai szerint ezekben a hetekben főleg a számítástechnikai eszközökre, a mobiletelefonokra, valamint a nagyképernyős TV készülékekre ugrik meg a kereslet. A forgalmi adatok és a felmérések egyértelműen azt mutatják, hogy a hitelkártyatulajdonosok egyre tudatosabban használják ki az év végi akciókat és kedvezményeket, valamint az is jól látható, hogy ilyenkor többen keresik a drágább, minőségi termékeket, különösen az energiatakarékos berendezéseket, amelyekért hajlandóak felárat is fizetni.

A karácsony közeledtével sokan vásárolnak elektronikai cikkeket ajándékba, de a novemberi akciók, kedvezmények is hozzájárulnak a kereslet élénküléséhez, mert ilyenkor előnyösebb feltételekkel lehet lecserélni az otthoni gépeket, eszközöket.

Az energiaválságban, különösen a drágább háztartási nagygépeknél egyre fontosabb szempont a vásárlásnál az alacsony fogyasztás, a hatékonyság, de más tényezők is szerepet játszanak a döntésekben.

Az OTP Bank megrendelésére készült országos reprezentatív kutatás eredménye szerint a kisebb értékű háztartási gépek meghibásodásakor, a garancia lejárta után a közeljövőben nagyobb értékű kiadást tervező, 25 és 54 év közötti hazai felnőttek többsége (56 százaléka) újat vesz, nagyjából a harmada (29 százaléka) legalább egyszer megkísérelné megjavíttatni és mindössze minden hatodik vásárló próbálkozna addig, amíg azt nem mondják neki, hogy a berendezés menthetetlen. A nagyobb értékű gépeknél (tűzhely, hűtőszekrény, mosógép) már megfordulnak az arányok. A legtöbben (43 százalék) legalább egyszer megpróbálkoznának a javíttatással, valamivel kevesebben (39 százalék) elmennének a végsőkig, és 100-ból csak 18-an vennének azonnal új gépet.

Tapasztalatainkból látszik, hogyha ügyfeleink úgy döntenek, új terméket vásárolnak, egyre inkább fizetnek hitelkártyájukkal, tudatosabban használják ki előnyeiket, lehetőségeiket. Ez az év végi, karácsony előtti időszakra is igaz, amikor sokan vásárolnak maguknak, vagy ajándékba elektronikai cikkeket. Hitelkártyáinkhoz kapcsolódó visszatérítési programot - melyben ősszel elektronikai cikkek vásárlása esetén magasabb visszatérítést adunk - az ügyféligények szem előtt tartásával alakítottuk ki, ezzel is támogatva a vásárlói trendeket

– mondja Györkei Krisztián, az OTP Bank fogyasztási hitelek termékfejlesztési vezetője.

A kutatásból továbbra kiderült, hogy a többségre (58 százalék) nem igazán vagy egyáltalán nem jellemző, hogy kommunikációs eszközökből a legkorszerűbbet választaná, ez mindössze 10 százalékuknak kiemelten, harmaduknak pedig inkább fontos szempont. A Euronics tapasztalatai szerint egy termék kivételnek számít.

Mobiltelefonoknál gyakori a legújabb széria beszerzése. Ebben az esetben nincs szó arról, hogy elromlott a korábbi készülék, itt inkább az újdonság varázsa, ami meghatározó. Tapasztalataink szerint ezek a készülékek még ma is státusszimbólumnak számítanak. Az ünnepi időszakban más termékeknél is egyértelműen látható, hogy a vásárlók még inkább a magasabb árkategória és a magasabb minőség felé mennek el. Ilyenkor hajlamosabbak vagyunk többet kiadni egy ismertebb márkájú eszközért. Érezhetően fontosabb szemponttá vált az energiatakarékosság, a vásárlók döntő többsége, 88 százaléka ezt is mérlegeli a választáskor

– mondja Hunyady László, a Euronics értékesítési és operációs igazgatója.

A tudatosság a termékválasztás mellett a pénzügyekben is erősödik. A hitelkártyák használatáról az OTP Bank megrendelésére készült országos reprezentatív felmérés eredménye meg is erősíti ezt.

A kártyatulajdonosok háromnegyede rendszeresen követi a kiadásait az internet- vagy mobilbankban, a 18-39 éves korosztályban ez az arány még ennél is magasabb, 85 százalék. A jóváírásokat pedig 90 százalékuk figyeli folyamatosan vagy alkalomszerűen. Mindez azt mutatja, hogy az ügyfelek egyre tudatosabban keresik az akciókat, kedvezményeket, egyre szélesebb körben használják ki a konstrukció előnyeit vásárláskor.