Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

A holland Vasember hisz az akkumulátor-gyártás jövőjében

Siker2018. dec. 1.Növekedés.hu

Kees Koolen 2006-ban motorkerékpárjával akkorát bukott a Nyugat-Szahara hegyei között, hogy a helyi mentők lemondtak az életéről. „Azt mondták, biztos, hogy meghalok” emlékezik vissza a balesetre Kees Koolen. „Nem is akartak velem foglalkozni.” A holland üzletember akkor 41 éves volt és egy utaztatási cég ügyvezető igazgatójaként dolgozott. Szabadságot vett ki, hogy elindulhasson egy hosszú távú észak-afrikai motorkerékpár versenyen. Már közel volt a napi versenyszakasz végéhez, amikor előzés közben ráfutott egy hirtelen mélyedésre és lecsúszott az útról. A motor elrepült, Kees Koolen 22 csontja eltört, sisakja szétnyílt és súlyos fejsérülést szenvedett. Szerencséjére vele volt néhány barátja, akik addig erőszakoskodtak a mentőkkel, amíg azok ahogy tudták, ellátták. Hamarosan egy magánrepülővel visszaszállították Hollandiába, ahol megműtötték és gondosan kezelték.  „Nemcsak a csontjaim törtek össze, elveszítettem az emlékezőképességemet is” mondja a 53 éves Kees Koolen. „Ma sem emlékszem semmire, ami a balesetet követő évben történt velem”. Hat hónapba került, mire Kees Koolen képes volt újra járni és visszatérni munkahelyére, a Booking.com utazásszervezőhöz. Mint a vállalkozás egyik első befektetője, 2008 és 2011 között ő töltötte be a vezérigazgatói feladatkört. A 2012-től tanácsadói szerepet vállalt egy másik vállalkozásnál, az amerikai utazásmegosztó Uber-nél, amelynek, számos más techcéghez hasonlóan, befektetője is lett. Egy olyan baleset után, amelyet Kees Koolen átélt, az emberek döntő többsége hallani sem akarna további motorkerékpár versenyekről. Ő viszont úgy döntött, hogy rátesz egy lapáttal és elindult a 9 ezer kilométeres Dakar Rallyn, amely úttalan utakon zajlik. „Amikor dolgozok, napi 20 órákat teljesítek minden nap” mondja. „Nem tudok leállni, így minden évben kiveszek három hetet és elindulok a dakar versenyen, ami rákényszerít, hogy kapcsolódjak ki a munkából. A visszatérést követően pedig mindig a legjobb üzleti döntéseket hozom, mert frissnek érzem magam”. Napjainkban Kees Koolen figyelmét elsősorban lítium-ion akkumulátor üzlete köti le, amely Kelet-Hollandiában, Hengelo városában működik. Noha a vállalatot ez év elején, két működő cég, az amerikai Valence és holland üzlettársa, a Super B megvásárlása után alapították, a Lithium Werks már két gyárat húzott fel és üzemeltet Kínában és folyamatban van egy harmadik létesítése is. Az újratölthető akkumulátorok az elektromos járművek – taxik, hajók, emelővillás teherautók és kamionok – meghajtására, és a szélfarmok, napelemek által termelt energia raktározására is használhatóak.

Tekintettel arra, hogy az ilyen akkumulátorok iránti igény 2030-ig világszerte a jelenlegi 16 szorosára emelkedik, Kees Koolen arra törekszik, hogy e termékkör egyik legnagyobb gyártójává váljon.   
„Az idei forgalom 80 millió dollár körül alakul (1 US dollár =238,62 Ft). Remélem, jövőre megközelíti az 1 milliárdot, majd tovább növekszik”. Az évek során egyre több akkumulátorra lesz szükség”. Kees Koolen egy kis tejtermelő gazdaságban született és nevelkedett a belga határ mellett. Nem is hagyta el a kis falut 11 éves koráig. A brabanti nyelvjárást beszélte, hollandul csak középiskolás korában tanult meg. A középiskolát követően Eindhoven város egyetemén gépészmérnöki karának hallgatója lett, ahol komoly edzéseket folytatott és Ironman (Vasember) triatlon-versenyeken vett részt. Ezeken a versenyeken 3,9 kilométert kell úszni, 180 kilométert kerékpározni és le kell futni egy maratoni, 42 kilométeres távot. Egy autóbaleset során azonban térde megsérült, ezért figyelme a motorsportok felé fordult. Mérnöki diplomájának megszerzését követően Kees Koolen szerzett egy MBA fokozatot is és vállalati tanácsadói munkákat vállalt. Egy sor vállalkozás tevékenységét segítette és néhány esetben befektetőként is szerepet vállalt. Az egyik ilyen volt a Booking.com, amelyet 1997-ben alapítottak Hollandiában, és a tavalyi évet 12,7 milliárd dollár bevétellel zárta. 

Befektetései az évek folyamán Kees Koolent multimilliomossá tették.

Egy holland újság személyes vagyonát 2013-ban 115 millió euróra, közel 37 milliárd forintra becsülte. Bármennyire is elfoglalt azonban Kees Koolen a Lithium Werks fejlesztésével, a motorsport rally-versenyei iránti lelkesedése nem csökken. Kilencedik alkalommal vesz részt a Dakar Rallyn, és ő az egyetlen, aki mind a négy fő kategóriában teljesítette a versenyt: motorkerékpárral, quaddal, autóval és teherkocsival. A sérülés kockázatával nem törődik, bár jól emlékszik egy 2013-as balesetre, amikor quad motorkerékpárjával gyakorlatozva gerincét törte. „Éppen egy ugratón akartam áthaladni és beragadt a szelep” mondja. „Leestem a motorról és eltörött négy csigolyám.

De hiszek abban, hogy mindenki sorsa beteljesedik. Akkor halunk meg, amikor itt az ideje”.

Via BBC