110 milliárd forintot fizet az Apple a Shazamért

Tech2017. dec. 12.Növekedés.hu

Közel 110 milliárd forintnak megfelelő összegért vásárolja fel az Apple a zeneszámokat hallás után felismerő Shazam alkalmazást fejlesztő brit vállalatot - erősítette meg az "almás" cég. Lehet, hogy a felhasznáók ezután csak Apple készülékkel tudják majd használni az ingyenes szolgáltatást.
 
A neves TechCrunch oldal értesülései szerint felvásárolhatja a Shazamot az Apple, méghozzá mintegy 400 millió dollárért, ami 108 milliárd forintnak felel meg. A hírt maga az Apple vezetése is megerősítette nemrégiben. Egy legutóbbi tőkeemelés alapján kalkulálva két éve még több mint kétszeresét érhette ennek a vállalat, mert a növekedési kilátásai akkor jobbnak tűntek. Olyan befektetők szálltak be, mint a Universal Music, a Sony Music,  vagy az Access Industries, amely a Warner Music tulajdonosa. Viszont a megoldást fejlesztő cég tavaly is csak bő 40 millió fontos bevételt jelentett, vesztesége pedig négymillió font volt, holott a korábbi várakozások ennél jóval optimistábbak voltak. Pedig tavaly ősszel már egymilliárdan töltötték le. Igaz az app a mai napig ingyenes, legfeljebb megvételre „ajánlgatja” a felismert számokat, illetve reklámokat jelenít meg. Illetve azoktól kér pénzt, akik reklámmentes app-ot szeretnének futtatni.
 
De mi is ez? A Shazam olyan telefonos alkalmazás, amely felismeri a zeneszámokat, méghozzá hallás után. Tehát úgy működik, azaz mintha az ember füle volna. Ezt az applikációt az okostelefonunkon bekapcsolva környezetben játszott, jól hallható zeneszámot, filmet, reklámot vagy tévéműsort a hangminta, illetve a szövegrészletek alapján beazonosítja, majd megadja annak címét, előadóját. A szoftverfejelsztéssel foglalkozó brit kisvállalatot (ma úgy mondjuk: startupot) tizennyolc éve alapították, ám csak 2008 után lett igazán felkapott, amikor 8 millió fölé nőtt az adatbázisában tárolt dalok száma. Ez ma 11 millió. (Eleinte ugyanis csak dalokat tudott felismerni a program, illetve első verziói nem okostelefonokon futottak.)
 
Visszatérve erre a friss hírre: ezzel a nagy felvásárlással feltehetőleg az Apple Music zenestreaming szolgáltatást dobná fel az almás cég. Miért? Hogy végre a Spotify-al szemben az Apple Music helyzeti előnyre tegyen szert. A dolog nem váratlan, mert a Shazam már egy ideje „eladósorban van” – legalábbis erre lehetett következtetni a cégvezető nyilatkozataiból. 
 
A felhasználóknak fontos lehet, hogy egy idővel a felvásárlás után lehetséges, hogy az ingyenes verzió csak az Apple iTunes és/vagy az Apple Music programokkal működhet majd együtt. Apple Music ma mintegy 30 millió felhasználós, ám a Spotify 140 milliós táborral bír, melynek közel fele fizet is ez utóbbiért.
 
Persze közel sem a Shazam felvásárlása az Apple egyedüli „zenés” felvásárlása: három éve vették meg a Beats nevű, fülhallgatóiról híres vállalatot, nem kevesebb, mint 3 milliárd dolláért.