A digitális pénzügyi bűnözők az érzelmi megtévesztéssel támadnak
TechMagyarországon éves szinten több száz millió forintot tesz ki az az összeg, amit különböző módszerekkel bűnözők kicsalnak az online térben a hiszékeny és gyanútlan emberektől. Az internetezők többsége találkozott már olyan csalási kísérlettel, amelynek során bankok nevével visszaélve kísérelték meg személyes és banki adatainak ellopását. Az OTP Bank, amellett, hogy folyamatosan felhívja a figyelmet az ilyen típusú veszélyforrásokra, az Országos Rendőr Főkapitánysággal is együttműködik a pénzügyi fogyasztók védelmében. Ennek keretében ma az OTP Bank bankbiztonsági szakemberei és az ORFK, illetve Vármegyei Rendőr-főkapitányságok kiber szakterületen szolgáló munkatársai szakmai konzultációt tartottak a jelenlegi csalási trendekről és a kiberbűnözők elleni hatékony, közös védekezés lehetőségeiről.
Az adathalász bűnözők a körülményekhez igazodóan egyre változatosabb visszaélési módszerekkel jelentkeznek, melyeknek még a témában jártas emberek is áldozatául esnek. Az ilyen visszaélések aránya az összes csalástípushoz képest alacsony ugyan, de számuk és értékük növekvő tendenciát mutat. Az OTP Bank, együttműködve intézményekkel és piaci szereplőkkel, rendszeresen felhívja ügyfelei figyelmét az online térben rájuk leselkedő veszélyekre, segítve őket abban, hogy egyre jobban kiismerjék az adathalász módszereket, és egyre tudatosabban védjék adataikat és pénzüket a csalóktól.
A bank az ügyféltájékoztatás mellett a bűnmegelőzés és a hatékony bűnüldözés támogatását is kiemelten kezeli, hosszú ideje szorosan együttműködik a Rendőrség illetékes területeivel.
A mai szakmai fórum keretében az OTP Bank informatikai és bankbiztonságért felelős szakemberei bemutatták a hitelintézet által tapasztalt elkövetési módszereket és az elmúlt évre jellemző csalási tendenciákat és tájékoztatták a meghívott rendőrségi szakértőket a bankban alkalmazott megelőzési és monitoringrendszerekről. A fórum alkalmat adott arra is, hogy egyeztessenek a bankban keletkező adattartalom bűnmegelőzési és bűnüldözési célú felhasználási lehetőségeiről és felülvizsgálják az adatszolgáltatás- és elemzés, valamint a hatékony kapcsolattartás módjait is.
A közvélekedés szerint a veszélyeztetettség mértéke nő a kor előrehaladtával, tehát sokan gondolják, hogy leginkább az idősebbek a csalásoknak legjobban kitett korosztály jóhiszeműségük és digitális éretlenségük okán – ezt a feltételezést viszont kutatási adataink nem igazolták vissza, lényegében azok közül, akik gyakrabban és aktívabban használják az online felületeket, szinte mindenki ki van téve a csalási kísérletek veszélyének. Nagyon fontosnak tartom, hogy rendszeres, élő kapcsolatot tartsunk a rendőrséggel, és közösen vegyük fel a harcot az online térben tevékenykedő bűnözőkkel szemben
mondta el a szakmai rendezvényen Sonjic László, az OTP Bank Informatikai és Bankbiztonsági Igazgatóságának vezető tanácsadója.
A OTP Bank által tavaly a témában végzett kvalitatív [2]és reprezentatív kvantitatív [3]kutatás szerint a bankok nevével visszaélve elkövetett csalásokról szinte kivétel nélkül mindenki hallott már. A válaszadók majdnem felénél már próbálkoztak is a csalók, sőt százból 14 megkérdezett már áldozatul is esett valamilyen csalásnak, és százból kilenc főnek anyagi kára is keletkezett a visszaélésből.
A digitális pénzügyi bűnözők ma elsősorban a fogyasztók érzelmi manipulálásával, megtévesztésével támadnak. A digitalizáció fejlődése révén egyre hangsúlyosabban jelennek meg a kibertérben elkövetett bűncselekmények. Az Országos Rendőrfőkapitányság szoros együttműködésben Magyar Bankszövetséggel, a Magyar Nemzeti Bankkal, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatósággal és a Nemzetbiztonsági Szakszolgálat Nemzeti Kibervédelmi Intézetével közösen átfogó oktartási programot indított el elmúlt év novemberében Kiberpajzs néven. A széleskörű kommunikációs kampány a banki ügyfeleket szólítja meg, segít felismerni a kiber-biztonsági kockázatokat, illetve ezek elleni fellépés módszereit mutatja be. Fenti együttműködésen túl, példaértékű az a közvetlen tájékoztatási rendszer melyet az OTP Bank dolgozott ki és nyújt az ügyfelei számára. A lakossági tájékoztatáson túl, felbecsülhetetlen értéke van a bűnügyi területen dolgozó munkatársak, valamint a pénzintézetek közötti rendszeres szakmai tapasztalatcseréknek, az új elkövetési módok és módszerek megismerésének
emelte ki Töreki Sándor r. vezérőrnagy, bűnügyi országos rendőrfőkapitány- helyettes.
Fontos, hogy az ügyfelek vigyázzanak az adataikra, ne adják meg azokat arra jogosulatlanoknak. A bűnözők a pszichikai nyomás, a sürgetés módszerével is gyakran élnek. Ha az ügyfél elbizonytalanodik, inkább keresse fel saját bankját és ne indítson telefonálás közben tranzakciókat vagy ne adja meg adatait egy váratlanul felbukkanó oldalon, még ha hasonlít is a saját bankja oldalára. A csalásokat csak az ügyfelek maguk előzhetik meg, azzal, ha körültekintően járnak el: mindig alaposan nézzék meg a kapott üzenetet és csakis arra a műveletre adjanak engedélyt, amit ténylegesen el szeretnének végezni.
A hitelintézetek számára hasznos az is, ha az ügyfelek azonnal jelzik számukra, ha bármi gyanúsat tapasztalnak, így a bank azonnal figyelmeztetni tudja ügyfeleit és megteszi a védekezéshez szükséges a lépéseket egy-egy új csalási módszer megjelenésekor.