Megjelent Budapesten a kínai szupervonat – új fejezet nyílhat a magyar vasút történetében?
TechKovács DánielKülönös, eddig ismeretlen szerelvény tűnt fel az utóbbi hetekben a főváros környéki vasútvonalakon. Sokan már messziről kiszúrták: nem Stadler, nem is Siemens – és nem is MÁV-színekben pompázik. A CRRC ZEMU a világ legnagyobb vasúti járműgyártójának az egyik új generációs emeletes motorvonata, amely most éppen Magyarországon próbál bebocsátást nyerni az európai piacra. A kérdés már csak az: megérkezett a MÁV következő nagy dobása?
Több ízben írtunk a hazai vasúti közlekedés problémáiról, követtük azt is, ahogy a nagy reményű Talgo üzlet kútba esett. Már akkor látható volt, hogy szükség lesz valamilyen alternatívára, ez pedig menetrendszerűen megérkezni látszik. A MÁV közzétette, hogy
a kínai CRRC ZEMU emeletes vonata a napokban összeférhetőségi próbákat tart a hazai hálózaton. Ez kell ahhoz, hogy a típus megkapja az engedélyt a magyarországi közlekedéshez. A tesztelés feladatával a MÁV-csoporthoz tartozó MÁV Rail-Tours Kft-t bízta meg a kínai fél.
A ZEMU egy hatrészes, kétszintes, villamos motorvonat, amelyet eredetileg az osztrák Westbahn számára terveztek. A szerelvény egyszerre 571 ülőhelyet kínál, de összesen akár 1280 utast is képes befogadni – ülve, állva, kerékpárral, babakocsival.
Mindezt úgy, hogy közben a maximális sebessége eléri az óránkénti 200 kilométeres sebességet, és megfelel az EU-s TSI előírásoknak, vagyis akár az osztrák, német vagy szlovák hálózatokon is közlekedhet, azaz simán átroboghatna Bécsen vagy Pozsonyon át Budapestig, akár mozdonycsere nélkül.
Az utastér kialakítása a legfrissebb igényekhez igazodik: klimatizált fülkék, tágas belső tér, WiFi, konnektorok, USB-portok, snack- és kávéautomaták, valós idejű utastájékoztató kijelzők, kerekesszékeseknek és babakocsisoknak is akadálymentes tér.
A kocsiszekrény könnyűszerkezetes alumíniumból és kompozit anyagból készült, a fékezésnél visszatáplálja az energiát, futása csendes és rezgésmentes – a kínai gyártó szerint mindezzel nemcsak a komfort, hanem a hatékonyság is új szintre emelkedik.
Miért érdekes ez nekünk?
A MÁV jelenleg 40 darab Stadler KISS motorvonattal rendelkezik – ezek Svájcból érkeztek, és 2020 óta napi szinten szállítják az utasokat az elővárosi vonalakon. A kérdés most az: van hely a ZEMU-nak a magyar síneken? És ha igen, miért pont most bukkant fel?
A válasz nem annyira egyértelmű. A kínai gyártó már régóta próbálkozik az európai piacra lépéssel, de az engedélyeztetési folyamat lassan halad. A Westbahn négy szerelvényt rendelt, de egyelőre nem álltak forgalomba – a tesztek húzódnak, a hatósági eljárások bonyolultak.
A CRRC most próbál több országban – köztük Magyarországon is – engedélyt szerezni a típusra. Ezért jár a ZEMU most Budapesten: összeférhetőségi próbákat végez, amelyeket a MÁV-csoporthoz tartozó Rail-Tours koordinál.
De a háttérben ott a lehetőség is: ha a vonat jól teljesít, a kínaiak bizonyára szívesen látnák a típust a MÁV flottájában is. Nem titok, hogy a CRRC Magyarországon gyártóbázist is tervez, ami jelentősen csökkentené az árakat, és könnyebbé tenné a karbantartást. Ha a MÁV újabb emeletes szerelvényeket vásárolna, a kínai opció komoly kihívója lehetne a svájciaknak – főleg, ha az ár/érték arány kedvezőbb.
Ár, üzemeltetés, kompatibilitás – mit nyerhetne a MÁV?
Az egyik legnagyobb előny a várhatóan alacsonyabb ár. A Stadler KISS darabára 5 milliárd forint körül mozgott – a CRRC valószínűleg ennél kevesebbért kínálná a ZEMU-t, különösen, ha a szerelvények egy részét magyar üzemekben szerelnék össze. Ehhez jön még a visszatápláló fékrendszer, a könnyű karosszéria és az energiahatékony hajtás – ezek hosszú távon jelentős üzemeltetési megtakarítást hozhatnak.
A ZEMU karbantartása viszont csak akkor lesz egyszerű, ha kiépül hozzá a megfelelő háttér. Alkatrészbázis, képzett személyzet, műhelyek – ezek mind szükségesek, különben a szerelvény hamar szűk keresztmetszetté válhat. A Stadler vonatokkal ellentétben – amelyek már bejáratódtak, és a MÁV ismeri minden csavarjukat – a ZEMU új játékos a pályán. És bár papíron minden elvárást teljesít, a valós üzemi tapasztalat még hiányzik.
Ugyanakkor a kompatibilitás nem lenne akadály. A ZEMU illeszkedik a hazai nyomtávhoz, a peronmagassághoz, a felsővezeték feszültségéhez, és a tengelyterhelés is határértéken belül van. Ha megkapja az EVM rendszerrel való jóváhagyást is, akár holnap indulhatna utasforgalomba.
KISS vs. ZEMU
Az összehasonlítás elkerülhetetlen: a Stadler KISS bevált, megbízható és népszerű – ezt a MÁV is elismeri. A ZEMU viszont új, ígéretes, és ha minden igaz, egy fokkal modernebb. Amit biztosan tud, az a 200 km/h-s sebesség, kompozit anyagok, okos rendszerek. A komfortszint hasonló, talán a ZEMU-ba egy hajszállal több jutott az extrákból. Árban valószínűleg előnyösebb, üzemeltetésben kérdéses.
A nagy különbség az idő: míg a KISS már éveket futott és bizonyított, a ZEMU még csak most kezdi a bemutatkozását. Ha jól szerepel, akár új standardot is teremthet a régióban. De ehhez még sok sikeres próba és egy-két merész vasúttársaság kell, amely hajlandó bizalmat szavazni neki.
A CRRC célja egyértelmű: megszerezni a típusengedélyt minél több európai országban. Magyarországon most ennek első lépése zajlik. A tesztfutások Budapest környékén folynak, a Keletiben is feltűnt már a különleges szerelvény. A Rail-Tours végzi a próbákat, a MÁV viszont hivatalosan nem kommentálta a beszerzési terveket.
Ha a ZEMU jól vizsgázik, és megkapja az engedélyt, új lehetőségek nyílhatnak meg. Nemcsak a MÁV, hanem más közép-európai országok is alternatívát kaphatnak a nyugat-európai gyártók mellett. Az első lépés mindenesetre megtörtént. A többi már – ahogy a vasúton mondják – menetrend kérdése.