Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Székesfehérváron okos lesz a parkolás

Tech2018. dec. 11.Növekedés.hu

Székesfehérváron átadták a századik érzékelőt, és várhatóan jövőre további szenzort is elhelyeznek a közterületi parkolókba süllyesztve, így mobiltelefonon egy ingyenes applikáció segítségével előre tervezhető, hol érdemes parkolóhelyet keresni. Ma adta át Cser-Palkovics András, Székesfehérvár polgármestere és Király István, a Vodafone Vállalati szolgáltatásokért felelős vezérigazgató-helyettese a 100. érzékelőt, melynek segítségével az egykori fővárosban jóval kényelmesebbé válik a közterületi parkolóhely-keresés. Szükség is van erre, mivel a városban rendkívül nagy az ingázók száma, ez pedig kihívás elé állítja az autóval közlekedőket, derült ki Cser-Palkovics András szavaiból.

Az új, ingyenes applikáció segítségével - ami már elérhető a szekesfeharvar.hu-ról -, az autósok a belvárosban való várakozás előtt a Vodafone által fejlesztett applikációban megkereshetik, hol vannak éppen szabad parkolóhelyek: ezeket zölddel, a foglalt helyeket pirossal jelöli a rendszer. 
Ezt egy NB-IoT technológián alapuló megoldás teszi lehetővé, ami úgy működik, hogy a közterületi parkolókba egy érzékelőt süllyesztenek le, majd a foglaltságra vonatkozó adatokat továbbítja egy központi szervere. Az autósok így már az útvonaltervezéskor eleve szabad parkolóhelyre navigálhatnak. Az applikációt ezenkívül  összekötötték az SMS alapú mobilparkolással, így megérkezéskor a fizetőparkolás is elindítható. A rendszer előnye a felhasználók kényelmén és az által csökkenő légszennyezés és üzemanyagmegtakarítás mellett, hogy a városüzemeltetés figyelheti az egyes parkolóhelyek terhelésére vonatkozó adatokat, és ennek megfelelően optimalizálhatják a parkolási rendszert és a zónákat, így akár a díjazásra is hatással lehet, ha valamelyik parkoló kihasználtsága magasabb. Cser-Palkovics András a mai székesfehérvári átadón a Növekedés.hu kérdésére elmondta: szándékukban áll folytatni a programot, ha az első tesztek sikeresek lesznek. „Hogy milyen gyorsan haladunk, a költségvetésünktől is függ, vagyis döntés kérdése. Azért jó az időzítés, mert december közepe van, így most van pár hetünk megtapasztalni a fogadtatást és így február közepén a költségvetésünkbe már be tudjuk építeni a további fejlesztési lehetőségeket.” A polgármester hozzátette, további belvárosi parkolókkal szeretnék folytatni, hiszen ott van a legnagyobb jelentősége a szabad parkolóhelyeknek, de utána fokozatosan haladnának tovább kifelé. „Biztos vagyok benne, hogy egy-két év alatt nagyon jelentős számú belváros környéki parkolóhely is el lesz látva ezzel a szenzorral. Minél több parkolóról lesz információ, annál több értelme lesz használni a megoldást, ha valaki autózik.”
A polgármester azt is mondta, a városban folyamatosan zajlik egy 1000 parkoló létesítésére vonatkozó program, és már az új helyeknél is szeretnék figyelembe venni ezt technológiai alternatívaként, hiszen egy újonnan kialakított parkolónál könnyebb ezeknek megfelelni.
Király István a polgármester szavaira reagálva hozzátette, a telepítési feltételekre a téli bizonytalan időjárás amúgy sem lenne túlságosan kedvező, mivel a használt műgyantának van egy kötési hőmérséklete, ezért is azt tanácsolja Székesfehérvárnak,hogy jövő tavasszal folytassa majd a programot. Megkérdeztük azt is, hogy más mobilszolgáltatókat is beenged-e Székesfehérvár a közterületeire. A polgármester hangsúlyozta, hogy az ingyenes applikációt már most is bármely mobilszolgáltató ügyfele használhatja. Azzal kapcsolatban, hogy közterületi szenzorokat a későbbiekben esetleg más mobilcég is elhelyezhet-e, azt mondta, a vonatkozó versenyjogi és közbeszerzési szabályok alapján fognak eljárni. „A mostani esetben azonban arról van szó, hogy a Vodafone partneri kapcsolat keretében, ingyenesen építette ki az első 100 szenzort a városban, a város csupán helyet biztosított ehhez a teszthez, tehát a városnak egyelőre nem került pénzébe a fejlesztés, ezért nem kellett közbeszerzés.” Rákérdeztünk arra is, hogy mivel a rendszer a mágneses tér fémérzékelésével működik, ez nem okozhat-e téves adatközlést, de a Vodafone jelenlévő alvállalkozója azt mondta, a rendszer nagyon nagy, 90 százalék feletti biztonsággal működik, nagyon nehezen lehet csak megtéveszteni. Ha az érzékelőre egy fém kuka vagy egy vaslap kerül, akkor természetesen parkolásként fogja érzékelni, de ebben az esetben amúgy sem tudna oda autó állni, így ez nem okoz problémát. Attól sem tartanak, hogy vandálok kiássák a földbe elhelyezett, SIM kártyával rendelkező szenzorokat. Kérdésre válaszolva a Vodafone-tól elmondták azt is, hogy az okosparkolás projekttel más városokban is szeretnének megjelenni. Egyelőre Budapesten, az V. kerületben kísérleteznek hasonlóval, a fehérvári rendszer is hasonló elven működik. A földbe épített apró szenzorok egyébként 5 éves időtartamig működnek garantáltan. A polgármester arról is beszélt, hogy további okosváros projekteket is terveznek a következő időszakban Székesfehérvárra. Szalay Dániel