Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Fontos információk a koronavírusról és az utasbiztosításról

Utazás2020. aug. 9.AGB
A rovat támogatója:

Sok a bizonytalanság az utazásokat érintő koronavírussal kapcsolatban. Egy biztos, soha nem volt ekkora szerepe az utasbiztosításnak, mint napjainkban. Van olyan utasbiztosítás, amely alapján a biztosított karanténba kerülése is biztosítási eseménynek minősül, és ez alapján megtéríti a karantén miatt felmerült meghosszabbított szállodai tartózkodás vagy a hazautazás többletköltségét.

Rengetegen érdeklődnek, hogy térít-e a biztosító, ha olyan országba (régióba) utazom, amely szerepel a Külgazdasági- és Külügyminisztérium által „utazásra nem javasolt” térségek között. A választ Cseh Anettel, a Netrisk.hu termékfejlesztési vezetőjével kerestük. Mint megtudtuk, a biztosítók jellemzően vállalják a szolgáltatást a koronavírus-járvány kapcsán szükséges sürgősségi ellátás vonatkozásában (ideértve különösen az orvosi ellátás, gyógyszerek, mentés és hazaszállítás költségét) a választott utasbiztosítás szerinti összeghatárig. Mindazonáltal előfordulhat, hogy a biztosító terüli korlátozásokat alkalmaz (bizonyos területeket kizár a fedezetből), illetve felső korlátot alkalmaz a biztosítási összegnél.

Javasoljuk, hogy a biztosításkötés előtt tájékozódjon a biztosító honlapján vagy ügyfélszolgálatán, illetve személyesen a biztosítási tanácsadójánál, hogy a választott utasbiztosítás milyen szolgáltatásokat tartalmaz.

Lényeges, hogy a biztosítók egységesen nem nyújtanak szolgáltatást abban az esetben, ha az utazás olyan országba vagy térségbe történik, amely a Külgazdasági és Külügyminisztérium által az utazásra nem javasolt térségek között szerepel. Az utazásra nem javasolt térségek listája a következő oldalon érhető el. További információk a járványügyi helyzetről itt találhatóak. 

Mivel a biztosítók eltérő szolgáltatásokat nyújthatnak, és eltérő biztosítási összegeket (szolgáltatási limitet) alkalmazhatnak, így mindig érdemes az utazás előtt több biztosító ajánlatát összehasonlítani, vagy szakértőhöz fordulni. Ebben partner a Netrisk.hu.

Amennyiben céges kiküldetésről, üzleti útról van szó, akkor a biztosított a munkáltatójánál érdeklődjön arról, hogy a munkáltató vállalati utasbiztosítása miként rendelkezik erről a kérdésről, mivel egyes vállalati utasbiztosítások az egyéni utasbiztosításoktól eltérően rendelkezhetnek a területi hatály kérdésében. Amennyiben pedig bankkártyához tartozó utasbiztosítással utazik külföldre, úgy hasonlóan javasoljuk, hogy tájékozódjon bankjánál a területi hatályról és a járványra vonatkozó szolgáltatásokról még az utazás előtt.

Piros besorolást kaptak azok az országok, amelyekbe a külügyminisztérium nem javasolja a beutazást. Sárgát a fokozott biztonsági kockázatot rejtő országok és térségek, zöldet a veszélytelen államok.

Amennyiben az utazás során sorolják át az adott országot / régiót „utazásra nem javasolt” térségnek, akkor ebben az esetben az utas nem egy eleve veszélyesnek minősített helyre látogatott, hanem az utazás során vált azzá az adott régió. Egyes biztosítók – az utasbiztosítás érvényességi idején belül – időkorlát nélkül vállalják a koronavírus fertőzés és egyéb biztosítási esemény kapcsán felmerülő kárigények megtérítését, ha az utazás során kerül átsorolásra az adott terület az utazásra nem javasolt térségek közé.

Azonban vannak biztosítók, amelyek korlátozzák, hogy az átsorolás után legfeljebb mennyi ideig vállalják a kockázatviselést egy ilyen területen, és javasolják, hogy a megadott időszakon belül az utas hagyja el a veszélyesnek minősített térséget. Éppen ezért érdemes a legjobb ajánlatok közül választani kényelmesen, a Netrisk.hu kínálatai közül. Szakértőnk a karanténnal kapcsolatban elmondta, az adott területre vonatkozó be- és kiutazási karantént csak hatóság rendelhet el és szintén hatóság oldhatja azt fel.
Ha az utas karanténba kerül, együttműködési kötelezettség terheli! Pusztán a karanténba kerülés ténye jellemzően nem minősül biztosítási eseménynek, ezért a legtöbb biztosító nem nyújt szolgáltatást.

Azonban van olyan utasbiztosítás, amely alapján a biztosított karanténba kerülése is biztosítási eseménynek minősül, és ez alapján megtéríti a karantén miatt felmerült meghosszabbított szállodai tartózkodás vagy a hazautazás többletköltségét.

Amennyiben a karantén időtartama alatt biztosítási esemény következik be, például a biztosított személy a koronavírus miatt vagy egyéb okból kifolyólag sürgősségi orvosi ellátásra szorul, vagy ha egyéb biztosítási esemény történik, akkor a biztosítók vállalják a szolgáltatást. Amennyiben a biztosított utazó az adott területre elrendelt karantén miatt nem tud visszautazni Magyarországra az utasbiztosításának érvényessége alatt, akkor a telefonos ügyfélszolgálatok jellemzően segítséget nyújtanak az utasbiztosítás meghosszabbításával kapcsolatos kérdésekben.

A biztosítók gyakorlata eltérő a szerződés meghosszabbításával kapcsolatban.

Emiatt, és azért is, mert a meghosszabbítás jellemzően előzetes engedélyhez kötött, kiemelten fontos, hogy egyedi tájékoztatást kérjünk a biztosító kárrendezési megbízottjától, akinek elérhetőségét minden utazás során tartsuk kéznél!

Szintén sokan érdeklődnek, hogy fizet-e a biztosító, ha olyan területre szól az utazás, ahova fél elutazni az ügyfél, ugyanis a közelben már felbukkant a koronavírus? Mint megtudtuk, nem számít biztosítási eseménynek, ezért az útlemondás biztosítás nem nyújt térítést, ha az utas a járványtól való félelmében nem kíván elutazni.