Az idei nyaralási szezon jellemzője a koronavírus által generált bizonytalanság. Napról napra, országról országra változik a járványhelyzet, ami alapján gyorsan megváltozhatnak a beutazási feltételek a kiszemelt célországba. Egy biztos: kell az utasbiztosítás.
A vírus magával hozta a közlekedési lehetőségek váratlan módosulását, szűkülését, mely továbbra is kiszámíthatatlan helyzeteket okozhat a megtervezett utazások során. A korábbi évekhez képest idén – a Covid-19 által okozott bizonytalanság miatt – többen választják úticélnak a környező országokat, ahová jellemzően nem repülőgéppel, hanem autóval utaznak. Ezért célszerű megvizsgálni, hogy az utasbiztosítás tartalmaz-e gépjármű-fedezetet, melynek különösen külföldön, idegen környezetben lehet nagyon hasznos része a gépjármű-asszisztencia szolgáltatás is. Ha nem része az alapbiztosításnak, akkor a legtöbb esetben külön díj mellett kérhető ilyen kiegészítő szolgáltatás – olvasható a Biztosítási Szemlében.
A biztosítók az utasbiztosításokban szereplő sürgősségi orvosi, illetve kórházi ellátási költségeket (a szerződésben szereplő egyéb járulékos költségekkel együtt) koronavírus-fertőzés esetén ugyanúgy térítik, mint más megbetegedések esetében.
Azokban az országokban azonban, amelyeket a Konzuli Szolgálat a Covid-járvány miatt nem javasol úticélként, az egyes biztosítók eltérő módon járnak el.
Vannak, amelyek ezekben a régiókban is fedezik a fertőzéshez köthető kockázatokat, más biztosítók az ilyen kockázatokat kizárják a fedezetből. Ettől függetlenül, a Külügyminisztérium továbbra is kéri a magyar állampolgárokat, hogy külföldi utazásukról alapos megfontolás alapján döntsenek, s e célból folyamatosan kövessék figyelemmel a Konzuli Szolgálat utazási tanácsait is.
Tervezett extrém sporttevékenység (rafting, szörfözés, jet-ski, sziklamászás, búvárkodás) esetén mindig meg kell vizsgálni az adott biztosítók ajánlatát, ugyanis itt is jelentős eltérések vannak a biztosítók kockázatvállalási hajlandóságában.
Most sem ad elegendő védelmet az Európai Egészségbiztosítási Kártya!
Az EU-ba szervezett külföldi utak esetében teljes védelmet az Európai Egészségbiztosítási Kártya (EEK) is csak utasbiztosítással kiegészítve képes nyújtani. Az EEK értelemszerűen az egészségügyi ellátással közvetlenül kapcsolódó költségeket fedezi (beleértve a koronavírus-betegséget is), ugyanakkor nem fedez olyan kapcsolódó kiadásokat, mint például a betegszállítás költségei, az utastársak és hozzátartozók utazásával kapcsolatos kiadások, a poggyászkár, valamint a külföldön kiemelt jelentőséggel bíró 24 órás telefonos asszisztenciát sem nyújt a bajba került utasnak.
Ha a rászoruló utas magánszolgáltató intézményben látják el, a kártya az ellátásnak csak egy részét fedezi.
Emellett számos országban az állami szolgáltatók esetében is önrészt kell fizetni az ellátásért, egyes uniós államokban pedig visszatérítéses rendszer működik, vagyis az ellátás és a gyógyszerek költségeit az ellátásban részesülőnek kell megelőlegeznie.
Ha mégis karanténba kerül valaki, akkor az adott területre vonatkozó be- és kiutazási karantént csak hatóság rendelhet el és szintén hatóság oldhatja azt fel.
Ha az utas karanténba kerül, együttműködési kötelezettség terheli! – hívja fel a figyelmet Cseh Anett a Netrisk.hu termékfejlesztési vezetője. Mint mondja, pusztán a karanténba kerülés ténye jellemzően nem minősül biztosítási eseménynek, ezért a legtöbb biztosító nem nyújt szolgáltatást.
Annak aki belföldön nyaral, nem árt ha tudja: a belföldi utasbiztosításban olyan klasszikus utasbiztosítási fedezetek szerepelnek, mint a poggyászbiztosítás, útlemondás (sztornó) biztosítás, vagy éppen gépjárműassistance-szolgáltatás. Emellett olyan egészségügyi problémákkal kapcsolatos térítéseket is nyújt, mint a betegszállítás költsége, a nyaralás megszakítása miatt ki nem használt szállásköltség térítése, vagy éppen az utazás során elszenvedett baleset miatt járó táppénzkiegészítés.