Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Mi történik a világban a vállalati szférában?

Vállalkozás2025. júl. 22.Csath Magdolna
A rovat támogatója:

Új rovatot indítunk, amelyben Csath Magdolna közgazdász, egyetemi tanár a nemzetközi üzleti irodalomból szemléz, új gondolatokat, javaslatokat keres és mutat be. Mit lehet tenniük a cégeknek a gyorsan változó körülmények között? Hogyan maradhatnak sikeresek? Milyen recepteket fogalmaznak meg, ajánlanak a szakértők a cégeknek a különböző országokban? Ezek közül választ ki és mutat be röviden érdekességeket, jó, esetleg itthon is követhető gyakorlatokat.

Megéri-e új termékekkel kijönni a piacra recesszió idején?

Az MIT Sloan Management Review amerikai menedzsment szaklap friss száma egyik írásának szerzői ezt a kérdést teszik fel. Az írásban azt állapítják meg, hogy a recesszió pontosan az az időszak lehet, amikor érdemes új dolgokkal megjelenni a piacon. Megállapításukat egy 18 éves időtartamot felölelő elemzésre alapozzák, amelynek során 8981 Nagy-Britanniában piacra dobott termék sorsát vizsgálták. Arra az érdekes jelenségre figyeltek fel, hogy a recesszió idején piacra vitt termékek tovább voltak piacon tarthatók, mint a gazdasági ciklus felívelő szakaszában piacra dobottak. Különösen igaz volt ez a recesszió vége felé piacra vitt termékek esetén.

Ennek egyik valószínű oka, hogy a piaci szereplők visszafoghatják kínálatukat és csökkenthetik a marketing tevékenységet is a recesszió idején, ezért aki a recesszió vége előtt már lép, jelentős előnyre tehet szert. Nagy kérdés persze, hogy honnan tudható, hogy közeledik a recesszió vége? Ennek megbecslése nem könnyű feladat, bár általában vannak érzékelhető jelek, mint például a hozamgörbék alakulása, a hosszú és rövidtávú kamatok közötti eltérés változásai.

De elemezni lehet a gazdasági növekedési adatokat vagy a munkaerő piaci adatok alakulását, a részvényárfolyamok, kamatok mozgását, vagy a vásárlói bizalmi indexek és a beszerzési menedzser indexek változásait.

Bonyolult és nem lineáris összefüggéseket kell vizsgálni, amit rá lehet bízni a mesterséges intelligenciára – mutatnak rá a vezetők. A konkrét termékek tekintetében azt találták, hogy egyrészről a luxustermékek piacra dobása járt sikerrel, másrészről a nagyon olcsó, bárki által könnyen elérhető termékekkel értek el jó eredményeket a vállalatok. Egy fontos lehetőségre is felhívják a szerzők a figyelmet. A recesszió általában senkinek nem jó, ezért például a beszállítókkal kedvezőbb megállapodásokra lehet jutni. A kiváló minőség elfogadható áron szintén jelentős piaci előny lehet.

A legfontosabb dolog azonban a piaci viszonyok, a vevői magatartás és a versenytársak viselkedésének állandó elemzése, a megnyíló lehetőségek gyors észlelése. Amennyiben az új termék vagy szolgáltatás piaci megjelenése jelentős forrásokat igényel, akkor a cég tőkeereje mellett a hitelezési feltételek alapos feltérképzésére is szükség lehet.

Végül a szerzők egy érdekes pszichológiai tényezőt is megemlítenek. Az új termékkel, új szolgáltatással recessziós időben történő megjelenés piaci üzenete az lehet, hogy a cég jó erőben van, válságálló, ami megnövelheti piaci reputációját, és a céggel kapcsolatos hosszútávú bizalmat a vásárlók és a befektetők körében egyaránt. 

(Forrás: Steven H. Seggie, Berk Talay, Koen Pauwels: When Lauching a Product During a Recession Pays off.   MIT Sloan Management Review, 2025. április 29.)