Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Markánsan nő az életbiztosítások iránti igény

Biztosítás2021. jún. 18.Harsányi Péter
A rovat támogatója:

Milyen friss tendenciák láthatók az egyes biztosítási típusok iránti keresletben? Mekkora a kereslet az életbiztosítások, a gépjármű-biztosítások, a lakásbiztosítások és az utasbiztosítások iránt? Erről kérdeztük a Groupama, az NN és a K&H Biztosítót.

Életbiztosítások

Már a pandémia elmúlt hónapjai alatt is kirajzolódott a kockázati élet- és egészségbiztosítások iránti kereslet markánsan növekvő trendje – mutatott rá Kádár Péter, a Groupama Biztosító termékmenedzsment igazgatója.

Ez az érdeklődés tartós maradhat és további jelentős, akár kétszámjegyű növekedés is elképzelhető ebben a szegmensben.

Az életbiztosítások iránti kereslet részben a járvány hatására tovább fokozódott a K&H Biztosítónál.

Az életbiztosítások esetében a biztosító legnépszerűbb terméke a K&H családi életbiztosítás, melynek állománya és az ebből származó díjbevétel folyamatosan növekszik. Érdekesség, hogy az idén a 28-37 évesek és a 48-57 évesek körében vált népszerűbbé ez a (kockázati) biztosítás. Ő ők adták ugyanis az új szerződések 30, illetve több mint 15 százalékát.

A koronavírus-járvány okozta rendkívüli helyzet miatt 2020 márciusában az ügyfelek érdekeit szem előtt tartva a K&H Biztosító módosította több életbiztosítási termékre vonatkozó szolgáltatási feltételeit. Oly módon, hogy a koronavírus-járvány miatt bekövetkező eseményekre is térít a biztosító.

Az NN Biztosító szakemberei rávilágítottak, az életbiztosítási szektor a pandémia ellenére is növekedést mutat.

A díjbevétel az első negyedévben 7,1 százalékkal haladta meg az előző év első negyedévét a MABISZ adatai alapján.

Ami kirívó ebben, hogy a korábbi évekkel ellentétben ezúttal az életbiztosítások jelentették a növekedés motorját. A díjbevétel az életágnál több mint 10, a nem-életágnál 4,9 százalékkal nőtt 2020 és 2021 első negyedéve között.

Ez részben indokolható egyes nem-élet termékek, például az utasbiztosítások visszaszorulásával. Másrészt azonban a pandémia hatására egyértelműen megnőtt a lakosság körében a hosszabb távú öngondoskodás igénye.

Az NN Biztosító saját felmérése szerint a magyarok ebben nehéz időszakban is tartani akarják hosszú távú megtakarításaikat: csupán 8 százalék nyúlt hozzá ezekhez. Megtakarítással kombinált életbiztosítást is csak 4 százalék szüntetett meg. Ezzel szemben 8 százalék kötött új befektetési egységekhez kötött vagy megtakarítási életbiztosítási szerződést ebben az időszakban.

A közeljövőre pedig 11 százalék tervez életbiztosítást, 4 százalék pedig nyugdíjbiztosítást kötni.

Utasbiztosítás

A Groupama az utasbiztosításoknál júniustól számít arra, hogy a piac visszatér a tetszhalott állapotából és ősztől képzelhető el, hogy az értékesítés először megközelíti a világjárvány előtti szintet.

Természetesen mindez azt feltételezi, hogy a járványhelyzet továbbra is javulni fog.

A K&H Biztosító szakemberei rámutattak, a pandémia miatti külföldi utazási korlátozások tavaly az utasbiztosítások terén jelentős csökkenést hoztak.

A piac gyakorlatilag a harmadára esett vissza az azt megelőző évhez képest.

2021 nyarán, amint a magyarok által leginkább kedvelt országok határai a kölcsönös megállapodásoknak köszönhetően fokozatosan megnyílnak, az utasbiztosítások várhatóan gyorsan felfutnak.

Az NN szakemberei kifejtették, a pandémia talán az utasbiztosításokat vetette vissza a leginkább.

A 2019 év végi megközelítőleg 250 ezerhez képest 2021 első negyedévére 39 ezer darab alá csökkent a szerződésszám az MNB adatai alapján. Ez előtt azonban dinamikus növekedés volt megfigyelhető: 2019 év végére 17 százalékkal nőtt a szerződésszám egy év alatt.

A pandémiás helyzet javulásával újból erős növekedést vár az NN Biztosító a piacon, így a vállalatnál továbbra is új utasbiztosítási termékcsalád elindítását tervezik.

Gépjármű és lakásbiztosítás

Általános tapasztalat, hogy a gépjármű- és lakásbiztosítások iránti kereslet a gazdaság teljesítőképességének és a vásárlókedvnek a függvénye – mondta el a Groupama Biztosító termékmenedzsment igazgatója.

A biztosítások értékesítési eredményei is ezeket követik. Ebben nem várható változás a közeljövőben sem.

A lakásbiztosításoknál az MNB által minősített fogyasztóbarát biztosítások idei megjelenése fokozhatja az ügyfelek érdeklődését. Az újfajta termék már a Groupama Biztosítónál is megtalálható.

A kötelező gépjármű felelősségbiztosítási (KGFB) piac dinamikájára a járművek forgalomba helyezése mindenkor közvetlen hatást gyakorol – vélik a K&H Biztosítónál. A KGFB iránti kereslet a pandémiás időszakban valamelyest lanyhult, mára azonban a korábbiakhoz hasonló forgalom tapasztalható.

A K&H Biztosító szerint az idén januárban bevezetett otthonfelújítási támogatás a lakásbiztosítási piacot is élénkítheti.

A felújítások növelik a lakások értékét, ezért érdemes a meglévő lakásbiztosításokat is ellenőrizni és a biztosítási fedezetet a megfelelő újjáépítési értékre igazítani.

Az elmúlt egy-két évben az ügyfeleik igényeihez igazodó módosításokat végzett a biztosító a K&H lakásbiztosítás terméken: megemelte a K&H a biztosítási limiteket, kibővítette a biztosított vagyontárgyak körét, illetve a kényelmi csomag kiegészítő biztosításban is fedezetbővítéseket hajtott végre.

A  járványhelyzethez alkalmazkodva pedig, idén márciustól az otthoni munkavégzés vagyontárgyaiban okozott károkra is kiterjesztette a K&H Biztosító a kiegészítő felelősségbiztosítási fedezetét.