Ne feledje! Október 1-jétől többe kerülnek a 10 napos autópálya-matricák

E-MATRICA2018. okt 7.Növekedés.hu

A motorkerékpár (D1M) kivételével október 1-jétől valamennyi díjkategóriában többe kerül a 10 napra érvényes matrica – írja elő az Innovációs és Technológiai Minisztérium rendelete. A legfeljebb 7 személyes autókkal és a vontatmányokkal (utánfutókkal) a korábbi 2975 helyett 3500 forintért lehet használni a sztrádákat, a több mint 7 személyes autók matricája 5950 helyett hétezer forintba kerül, míg az autóbuszoké az addigi 13 385 helyett 15 500 forintba. Az áremelkedés kizárólag a heti e-matricát érinti, a többi típus továbbra is ugyanazon az áron érhető el. A változások kapcsán érdemes átismételni néhány fontos tudnivalót. Fontos, hogy a díjfizetés mértéke nem attól függ, hányan ülnek az autóban, hanem a befogadóképességtől. Így például hiába utaznak csak heten egy 9 személyes gépjárműben, a szabályok szerint akkor is az október 1-jétől megemelt összegű e-matricát kell megvásárolniuk. Az utasok száma tekintetben is lényeges, hogy kell-e külön matricát venni, ha vontatmányt (utánfutót) csatolunk a kocsihoz. Ez a legfeljebb 7 utas szállítására alkalmas gépjárműnél díjmentes, a 7 főnél több személy utazását lehetővé tevő autóknál, valamint az autóbuszokkal vontatott utánfutók után külön tarifát kell fizetni.    Abban, hogy milyen utakra kell matrica, az országos és megyei térképek segítenek eligazodni. Utóbbiak a megye közigazgatási határán belül húzódó gyorsforgalmi úthálózatot ábrázolják. A díjköteles gyorsforgalmi utakat minden esetben piros vonal jelzi, a díjfizetés nélkül használhatóakat pedig zöld. A térképeken szerepelnek azok a csomópontok, ameddig az adott megyei matricával a díjköteles úthálózat használható. Az adott megye gyorsforgalmi úthálózatát az ennek használatára jogosító e-matricával a következő megyében található első csomópontig  lehet jogszerűen használni. Ezt követően a gyorsforgalmi úthálózat igénybevétele kizárólag a szomszédos megyére érvényes matricával, vagy a teljes úthálózat használatára jogosító, hagyományos időalapú (például heti-10 napos) matricával lehetséges.  Figyelni kell arra, hogy ha valaki tévedésből átlép egy megyehatárt, ahova nincs éves megyei matricája, akkor az első csomópontnál álljon meg, ott vegye meg a matricát, vagy térjen le a sztrádáról. Ha egyiket sem teszi, akkor pótdíjat kell fizetnie. Néhány kivétellel a teljes gyorsforgalmi hálózat (tehát az M betűvel és sorszámmal jelölt utak) mindegyikének használata díjköteles. Ingyenes például az M0-ás körgyűrű 1. számú főút és M5-ös autópálya közötti, az M4-es (4. számú jelzésű) autóút és az M3-as autópálya közötti szakaszán, valamint a Megyeri hídon (a 2. és a 11. számú főút közötti etapon) való közlekedés. De nem kell fizetni az M8-as és az M31-es autópálya teljes hosszán, az M60-as Pécs délnyugati elkerülő szakaszán az 58. és 5826. számú utak között, az M9-es autóútnak a 6. és az 51. számú főút közötti, valamint a Kaposvárt elkerülő (61. számú főút jelzésű) szakaszán, továbbá az M4-es (4. számú jelzésű) autóút Vecsés-Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre vezető út közötti részén. A Budapest közigazgatási határán belüli autópálya használatáért nem kell fizetni, már csak azért sem, mert a fővárosra, valamint más megyei jogú városra nincs érvényes matrica. A Budapest közigazgatási határán belüli (de külterületi) autópályákon, autóutakon (például az M0-ás, M3-as, M5-ös és M6-os egyes szakaszain) a Pest megyére szóló jogosultsággal lehet haladni.  Érdemes figyelni arra, hogy az M1/M7-es bevezető szakaszán található bevásárlóközpontokhoz is csak matricával lehet eljutni, ha azokat autópályán közelítik meg. Pest megyei matricával azonban nemcsak e szakaszok, hanem a megyei hálózat minden eleme használható.  A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) ügyfélszolgálatai díjmentesen használható utakon keresztül is megközelíthetők, igaz, ez bonyolultabb, mint díjköteles útszakaszon. Meglehet, akadnak, akik nincsenek tisztában azzal, hogy a díjfizetési kötelezettség kizárólag a főpályára vonatkozik, a csomóponti ágak már díjmentesek, emiatt az azok részét képező gyűjtő-elosztó pályákon való közlekedés is ingyenes, hiába párhuzamosak a főpályával. Így például a M35-ös autópálya Debrecen környéki szakaszának Kishegyesi út csomópontot – 33. sz. főút csomópontot – 354. sz. főút csomópontot érintő gyűjtő-elosztó pályája díjmentesen használható. Fontos azonban, hogy az az autós, aki ráhajt a főpályára, már rendelkezzen érvényes e-matricával.  Ugyanez a helyzet az M5-ös autópálya fővárosi kivezető szakaszán, ahol a bevásárlóközpontok a gyűjtő-elosztó pályán keresztül díjmentesen megközelíthetők a belváros felől, és onnan visszafelé a gyűjtő-elosztó pályán közlekedve díjmentesen elérhető a belváros. A főpályára hajtva azonban rendelkezni kell érvényes e-matricával.  Egy rendszámra minden korlátozás vagy megkötés nélkül bármely megyére vásárolható megyei matrica, az utazási igények, szokások szerint akár többre is. Míg az éves országos matricák zömét januárban értékesíti a NÚSZ, addig a megyei matricát annak rendkívül kedvező ára miatt érdemes lehet az év későbbi szakaszában is megvásárolni. Az úthasználati jogosultság azonban minden esetben a következő év január végéig van érvényben, hasonlóan az országos éves matricákéhoz. Azt is érdemes tudni, hogy a korábbi megszokott, országos jogosultságot biztosító e-matrica mellé nem kell megváltania a megyei(eke)t. Ugyanakkor az úthasználati szokások függvényében a megyei matricák a korábbinál kedvezőbb áron egész évben lehetővé teszik a közlekedést az adott megye díjköteles úthálózatán. Aki megyei matricával rendelkezik, de például nyaralás alkalmával más megyék autópályáit szeretné igénybe venni, heti (10 napos) vagy havi e-matrica vásárlásával válthatja meg a jogosultságot.  Amennyiben egy ellenőrzéskor kiderül, a gépjármű a rá egyébként irányadóhoz képest alacsonyabb díjkategóriába tartozó, érvényes jogosultsággal már rendelkezik, pótdíj-különbözetet kell fizetni. Az újonnan díjkötelessé vált szakaszokon egyrészt fix ellenőrző kapu, másrészt  mobil díjellenőrző autók és mobil ellenőrző csoportok is ellenőrzik, hogy az autópályát használó járművekre van-e érvényes matrica.   

SIKERSZTORIK
Mit tennének a milliárdosok, ha mindenüket elvesztenék?
Bill Gates és Warren Buffett, akik egyébként hosszú ideje jó barátok, megosztották gondolataikat arról, mit tennének, ha mindenüket elvesztenék és a nulláról kellene felépíteniük az életüket.
Siker2018. ápr 28.
Vagyonokat keresnek a topmenedzserek, de milyen áron?
Ez a munka hatalmas nyomással jár – ezt pedig a magánéletüket viseli meg.
Siker2018. dec 6.
Hogyan szerezte mesés vagyonát a Rockefeller család?
Mohó, pénzéhes kapitalista vagy egy üzleti zseni, aki a semmiből építette fel magát? Rockefeller nem volt jó képességű gyerek mégis a világ leggazdagabb embere lett – miközben egy valamire mindig kínosan ügyelt.
Siker2018. júl 29.
5 kifejezés, amelyet a sikeres emberek soha nem használnak
Nem figyelünk eléggé a beszélgető partnerünkre.
Siker2018. nov 30.
40 éves nőként hozott létre dollármilliárdos vállalkozást
Therese Tucker feláldozta nyugdíjkori megtakarításait, hitelkártyái teljes keretét és felvett lakására egy második jelzáloghitelt is. Súlyos kockázatot vállalt, de bejött.
Siker2019. jan 11.
Egy fiatal srác 100 millió fontos sportruházati márkát rakott össze Nagy-Britanniában
Nehéz elképzelni, hogy az alapításkor 19 éves Ben Francis-nak honnan volt ideje és energiája létrehozni és vezetni a Gymshark-ot.
Siker2018. okt 18.