Lecserélné kötelezője biztosítóját? Akkor erre kell figyelnie!

Biztosítás2018. okt. 7.Növekedés.hu
A rovat támogatója:

Nincs vész, ha bármilyen okból elégedetlenek vagyunk azzal a biztosítóval, amelyiknél fut a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításunk (kgfb). A jogszabályok ugyanis évente egyszer lehetőséget adnak arra, hogy biztosítót váltsunk. Egyesek mégsem teszik, mert attól tartanak, hogy az sok macerával jár. Pedig ez egyáltalán nem igaz, már amennyiben kellő ismerettel felvértezve vágunk bele a folyamatba. „Köszönjük, hogy megtisztelt a bizalmával! Amennyiben elégedett a szolgáltatásunkkal, akkor nincs teendője, biztosításának az érvényessége automatikusan meghosszabbodik.” Ilyen vagy ehhez hasonló tartalmú értesítést kapnak azok, akiknek a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításának évfordulója közeledik, vagyis az a nap, amikor pont egy év telt el annak első megkötésétől, vagy a prolongálásától. Ez az időszak hosszú éveken át egységes volt, mivel a kgfb-szerződések mindig teljes naptári évre vonatkoztak, így a biztosítók októberben, novemberben kezdtek el kampányolni a meglévő ügyfeleik megtartásáért, illetve újak megszerzéséért. Néhány éve azonban már a kfgb-biztosítások évforduló-rendszere megváltozott,

így ha új gépkocsit veszünk, akkor a szerződés évfordulója már nem automatikusan január 1. lesz, hanem a szerződéskötés napja.  
Más kérdés, hogy azoknak, akik 2010. január 1. előtt vásárolták járművüket, zömében még mindig január 1. az évfordulójuk. Az viszont nem változott, hogy
évente egyszer átvihetjük a kgfb-szerződésünket egy másik biztosítóhoz.
Például azért, mert sokalljuk a meglévő szolgáltatónk tarifaemelését, vagy az interneten böngészve találtunk kedvezőbb ajánlatot. Érdemes tudni, hogy a biztosító az évfordulót megelőzően legalább 50 nappal köteles tudatni az ügyfelével a következő időszakra vonatkozó díjat. Ez elegendő időt ad arra, hogy ha kedvezőbb ajánlatot talál, akkor váltson.

Arra kell figyelni csupán, hogy a felmondó nyilatkozatnak legkésőbb az évforduló előtti 30. nap éjfélig be kell érkeznie a biztosítóhoz. Fontos, hogy a felmondás utolsó lehetséges napja nem a felmondáson szereplő dátumot, vagy például a postára adásét jelenti, hanem azt a napot, amikor a felmondás a biztosítónál landolt. Ha késünk, akkor marad minden a régiben.

A felmondásnak tartalmaznia kell legalább a szerződő és a jármű alapvető azonosító adatait (jelesül a nevet és a rendszámot), valamint a felmondani kívánt szerződés számát és azt a tényt, hogy szeretnénk megszüntetni a szerződést évfordulóval. Felmondani – biztosítótól függően – több csatornán is lehet: személyesen a biztosítónál, levélben, faxon, online a biztosító weboldalán, telefonon, vagy a biztosítás közvetítőjén (ügynökén, alkuszán) keresztül. Felmondásunkat e-mailben is küldhetjük, de arra figyelni kell, hogy ez esetben az e-mail mellékleteként kell csatolni az aláírt felmondó levelet, tehát nem elegendő csak az e-mail szövegtörzsében leírni a felmondási szándékunkat.
Mivel az új szerződést elvileg ráérünk egészen az évfordulóig nyélbe ütni, van időnk a keresgélésre, az ajánlatok összehasonlítására. Ezek leghatékonyabb módja az online portálak felkeresése.
Fontos, hogy biztosítót semmi esetre se kizárólag a fizetendő díj alapján váltsunk. Alaposan utána kell járni, hogy azért – az esetleg a versenytársakénál magasabb – díjért milyen szolgáltatást kapunk. Mivel kgfb esetén a biztosítási szolgáltatás törvényben meghatározott, így minden biztosítónál azonos, érdemes lehet egyéb szempontokat is figyelembe venni. Például górcső alá venni, hogy a kiszemelt biztosító milyen kárrendezési szolgáltatást nyújt, illetve ha rendelkezünk információval az ügyfélkiszolgálás minőségéről, akkor nyugodtan figyelembe vehetjük azt is. Ha az évforduló közeledtével a biztosítók díjairól akarunk informálódni, akkor mindenképp érdemes gondosan számba venni a kedvezményeket, hiszen minden olyan kedvezmény, amire jogosultak vagyunk, csökkentheti a fizetendő biztosítási díjat. A teljesség igénye nélkül: gyerek, kármentességi, közszolgálati dolgozói, díjfizetési ütem, illetve mód szerinti, e-mail cím és telefonszám, kampány, nyugdíjas, mozgáskorlátozott, hűség, családi, polgárőr. Meglévő egyéb biztosításaink (például casco-, lakás-, életbiztosítás) alapján is kaphatunk kedvezményeket, így ezeket semmiképp se felejtsük el megjelölni a díjszámítás során. Attól nem kell tartani, hogy ha biztosítót váltunk, akkor elvész a bonus besorolásunk, igaz, az okozott károk miatti malus fokozatunk is „ketyeg” tovább. A legkézenfekvőbb online megkötni a szerződést, ez egyszerű, gyors és kényelmes ügyintézést biztosít. Ráadásul nemcsak pénzt, hanem rengeteg időt is spórolhat az, aki az online alkuszra bízza az ügyintézés fáradalmait. Az online szerződéskötéshez nem kell mást tenni, csak rákattintani az igénynek leginkább megfelelő ajánlatot tevő biztosító neve melletti Megkötöm ikonra. „Innen már gyerekjáték a szerződéskötés, mivel minden, esetlegesen felmerülő kérdésre megpróbáltunk előre felkészülni, és ennek megfelelően alakítottuk ki a szerződéskötés folyamatát, illetve az abban szereplő információkat” – mondja az egyik hazai online biztosítási portál, a Netrisk.hu vezérigazgatója, Sebestyén László. Az online szerződéskötés tényéről és tartalmáról a biztosított e-mailben kap visszaigazolást, ezen felül a teljes folyamat során végig tájékoztatást is a megtett lépésekről, a regisztrációnál megadott e-mail címre. Az új díjat az esedékesség (vagyis a szerződés kockázatviselési kezdete) első napján, de legkésőbb az esedékességtől számított 60 napon belül kell megfizetni. Ez utóbbi elteltével – amennyiben az esedékes díjat nem rendezte az ügyfél – a szerződés megszűnik. A díjfizetés időzítésénél figyelembe kell venni, hogy a fizetési kötelezettség az érintett biztosító bankszámláján történő jóváírással a jóváírás napján minősül pénzügyileg teljesítettnek, ezért a díjfizetésről legkésőbb nem az esedékességtől számított 60. napon, hanem, a díjfizetési formától függően, már napokkal e határidő előtt kell intézkedni – emelte ki Sebestyén László. Érdemes tudni, hogy a díjfizetési kötelezettség akkor is fennáll, ha a díjbekérő valamilyen okból nem érkezik meg a biztosítótól.