A kedvenc sorozatának forgatási helyszínére utazna? Nem biztos, hogy jó ötlet
ElemzésekEgyre többen utaznak olyan helyekre, amelyeket filmek vagy sorozatok tettek híressé. Ez az úgynevezett set-jetting turizmus: amikor a képernyőn látott helyszíneket élőben is felkeresik az utazók. A jelenség azonban komoly kihívásokat szül, főleg ott, ahol eleve nincsenek felkészülve nagy tömegekre.
A világjárvány és a karantén idején sokan menekültek a sorozatok és filmek világába. Amikor végre feloldották az utazási korlátozásokat, sokan döntöttek úgy, hogy a képernyőn látott helyszíneket élőben is felkeresik. Az úgynevezett set-jetting turizmus manapság már fénykorát éli - hívja fel rá a figyelmet az Euronews.
Az nem új keletű dolog, hogy a rajongók ellátogatnak kedvenc filmjeik vagy sorozataik forgatási helyszíneire: Új-Zéland már a 2000-es évek eleje óta vonzza A Gyűrűk Ura rajongóit.
De a szakemberek szerint a világjárvány után még többen utaznak kifejezetten ilyen céllal.
A televíziós sorozatokban és filmekben megjelenő vagy azok ihletőjéül szolgáló helyszínek felkeresése azonban komoly problémákat okozhat: sok helyen nincs megfelelő infrastruktúra, vagy egyszerűen túl kicsik ahhoz, hogy megbirkózzanak a hirtelen beáramló látogatókkal.
A set-jetting turizmus hatása
A jelenség világszerte érezhető. Az Expedia utazási oldal felmérése szerint 2023-ban
az emberek 44 százalékát filmes vagy sorozatos élmény inspirálta utazásra - ez jóval meghaladja a közösségi média 15 százalékos hatását. Az Egyesült Királyságban a megkérdezettek közel fele mondta azt, hogy már gondolkodott azon, hogy meglátogat egy képernyőn látott helyszínt.
Az utóbbi években több város és térség került a figyelem középpontjába egy-egy sikeres sorozat miatt. A szicíliai Taormina például mindig is kedvelt úti cél volt, de A Fehér Lótusz című amerikai drámasorozat második évada után még több turista érkezett ide, sokan közülük kifejezetten a sorozatban is szereplő San Domenico Palace szálloda miatt.
Hasonló hatással bírt Angliában A Bridgerton család című romantikus sorozat, amely többek között a londoni Hampton Court Palace-t is újra reflektorfénybe állította.
A Wednesday című sorozat forgatása Románia fővárosához közeli stúdiókban zajlott, és a produkció megjelenése után jelentősen megnőtt az érdeklődés a helyszínek iránt.
Miért is jelent gondot mindez?
A gond ott kezdődik, amikor egy-egy sorozat vagy film hatására hirtelen olyan helyszínekre özönlenek a tömegek, amelyek nem bírják el a megnövekedett terhelést.
Hallstatt jó példa erre. Az UNESCO világörökség része, már a koronavírus-járvány előtt is sokszor feltűnt a képernyőn.
A településen körülbelül 800 lakos él, de csúcsidőszakokban akár napi tízezer látogató is megfordul itt.
A turisták főként azért látogatnak ide, hogy lefényképezzék az alpesi házakat, a hegycsúcsokat és a templomtornyot, amelyek állítólag a Disney Jégvarázs című filmjének látványvilágát ihlették. A helyiek egy időre még egy kilátást elzáró kerítést is felállítottak, hogy visszaállítsák a település nyugalmát.
Hasonló a helyzet a horvátországi Dubrovnikban, amely a Trónok harca egyik fő forgatási helyszíne volt. A városban körülbelül 41 ezren élnek, mégis több mint 1,5 millió turista látogatott el ide 2019-ben.
Ez azt jelenti, hogy egy lakosra nagyjából 36 látogató jut. Ezeknek a számoknak a káros hatásai egyértelműen láthatók: Dubrovnikban gyakran forgalmi dugók alakulnak ki, a magas látogatószám károsítja az infrastruktúrát, a helyi lakosok pedig kiszorulnak a városból.
A set-jetting turizmus nemcsak társadalmi, hanem környezeti problémákat is okozhat.
Thaiföldön például a Maya-öböl vált híressé A part című filmnek köszönhetően, amelyben Leonardo DiCaprio szerepelt. Az egykor érintetlen partszakaszt hamar ellepték a turisták, akik közül sokan fittyet hánytak a környezetvédelemre. A motorcsónakok nagy károkat okoztak a korallzátonyoknak, a hatóságok pedig végül négy évre lezárták az öblöt. 2022-ben újra megnyitották, de szigorú korlátozásokkal és úszási tilalommal.
Franciaország próbál felkészülni
A Fehér Lótusz negyedik évada várhatóan valahol Franciaországban játszódik majd, de az ország már készül a lehetséges hatásokra.
A francia idegenforgalmi hivatal, az Atout France 2021-ben indította el a Destination France Plan nevű tízéves programot, amelynek középpontjában a fenntartható turizmus áll.
A cél az, hogy a látogatók ne csak a legismertebb helyeket - mint Párizs vagy Nizza - keressék fel, hanem más régiókat is felfedezzenek. A vasúti közlekedés ösztönzése és a közepes méretű városok fejlesztése is része a stratégiának.
Franciaország azt reméli, hogy hosszabb, de nyugodtabb tartózkodásra ösztönözheti a turistákat. A filmes helyszínek felkeresése ugyanis önmagában nem rossz dolog, a kérdés az, hogyan lehet ezt úgy megvalósítani, hogy a helyiek és a környezet se járjon rosszul.
