Harry Potter és társai tönkreteszik a turisztikai látnivalókat
ElemzésekSokszor egyszerre áldás és átok egy-egy helynek, ha bekerül egy népszerű filmbe. A felfokozott érdeklődést nem mindenhol viselik jól a lakosok.
New Yorkban az Anderson sugárút szomszédságában van egy lépcsősor, amely egész pár évvel ezelőttig csak egy volt a sok kis gyalogos út közül. Mostanra viszont a Nagy Alma egyik legnépszerűbb attrakciója lett. Pusztán azért, mert egy 2019-es moziban, a Jokerben a népszerű képregénygonosz itt lejt táncot.
Olyan sokan fotózkodnak errefelé, hogy egy itteni lakos fel is ragasztott egy plakátot, amelyben arra kéri a látogatókat, hogy tiszteljék a helyieket és ha lehet ne tartsák fel őket.
Az biztos, hogy a nagyvászon nem csak a színészekből, hanem különféle helyszínekből is sztárt tud faragni.
Egy friss felmérés szerint az utazók 78 százaléka a jövőben szeretne felkeresni egy olyan helyszínt, amelyet egy TV-sorozatban vagy egy mozis alkotásban látott. A filmturizmus különösen az Egyesült Királyság és Írország népszerűségére volt jó hatással, hála a Harry Potter filmeknek.
Néhány film hatása a látogatószámokra
Film | Helyszín | Hatás |
Rettenhetetlen | Wallace emlékmű, Skócia | 300 százalékos látogatószám-növekedés a bemutató után egy évvel |
Négy esküvő és egy temetés | The Crown Hotel, Anglia | A bemutató után három évre teljesen lefoglalták a szobákat |
Harry Potter sorozat | Forgatási helyszínek | Minden látogatható forgatási helyszínen minimum 50 százalékkal nőtt a látogatószám |
Mission Impossible 2 | Nemzeti Park, Sydney | 200 százalékos látogatószám-növekedés |
Ám sokan, akik pont egy film miatt zarándokolnak el egy-egy helyre végül csalódva távoznak. Jó páran például New Yorkban a Keresztapa hangulatát szeretnék átérezni, de hiába. „Nem is egészen értem mit keresnek – talán férfiakat, akik fegyvert szorongatnak az utcán…” – értetlenkedik a turisztikai szakemberként is dolgozó Maria D. Rapicavoli.
Ennél is komolyabb gond, hogy a filmturizmus olykor károkat is tud okozni, a fokozott figyelemmel pedig néhány helyen nem tudnak mit kezdeni.
Az American Horror Story című sorozat „gyilkos háza” például egy privát ingatlan. A tulajdonos házaspárnak pedig a sorozat-rajongók megkeserítik az életét: az elmondásuk szerint naponta több ezren keresik fel a lakukat, ami pláne eleinte alaposan megrémítette őket. Pár lelkes rajongó még a kerítésre és a falakra is felmászik.
Van hogy a filmes népszerűség miatt fontos védett helyszínek kerülnek veszélybe. Az ír Skellig Michael sziklasziget például 1996 óta szerepel a UNESCO világörökségi listáján. Egy korábbi elemzés rámutatott, hogy a hely legfeljebb évi 11 ezer látogatót tud úgy fogadni, hogy az itteni értékek ne kerüljenek veszélybe.
Ám miután a sziget felbukkant az új Csillagok Háborúja trilógiában a turisták létszáma megközelítette az évi 17 ezret.
Wales-ben van olyan partszakasz, ahol a Harry Potter filmek miatt a szemetelés öltött túlzott méreteket. Arra a helyre, ahol Dobby a házimanó utolsó jelenete játszódik a rajongók ugyanis rengeteg zoknit visznek. Mivel Dobby-t a filmekben egy zoknival szabadították fel.
Bájos gesztus csakhogy a zoknihalmok akkora méreteket öltöttek, hogy végül a National Trust ki kellett adjon egy közleményt, amelyben felhívták a figyelmet,
hogy az otthagyott ruha-darabok a helyi ökoszisztémát veszélyeztetik.
A Trónok harca sorozat egyik forgatási helyszíne, Dubrovnik is kénytelen volt egy időben korlátozni a turisták számát, mivel túl sokan akartak belépni az óvárosba.
A legrosszabb mégis talán az, amikor egy film nem kedvet hoz a látogatáshoz, hanem inkább elveszi azt. Eli Roth Motel című horrorjában Szlovákia egy bűnös helyként jelenik, ahol pezseg a korrupció és minden sarkon egy véreskezű gyilkos leshet a turistákra.
Mindezt olyan rossz néven vették Szlovákiában, hogy a turisztikai ügynökség saját költségen meghívta a rendezőt az országba, hogy nézze meg a saját szemével, hogy mindaz, amit állít valójában nem is igaz.
Még az akkori kulturális miniszter Linda Heldichova is megszólalt az ügyben, aki szerint egyértelmű, hogy az országuk megítélését rontotta Roth filmje.
A rendező azzal védekezett, hogy a film elsősorban az amerikai közönségnek szólt, amelynek döntő részt fogalma se volt arról, hogy Szlovákia egyáltalán létezik.